۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲

اعتصاب هزاران معلم دراسلواکی+عکس

صدها مدرسه در سراسر جمهوری اسلواکی روز دوشنبه با اعتصاب بیش از 11 هزار آموزگار برای دریافت دستمزدهای بالاتر و اختصاص بودجه بیشتر به مدارس این کشور، تعطیل شد.
کد خبر : ۲۸۳۱۲۹
صراط: این اعتصاب برای چپگرایان حاکم بر جمهوری اسلواکی پیش از برگزاری انتخابات عمومی ماه مارس یک معضل شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از براتیسلاوا، این نمایش کم نظیری از نارضایتی در این کشوری محسوب می شود کشوری که روبرت فیکو نخست وزیر قصد پیروزی دوباره در انتخابات 5 مارس (15 اسفند) را دارد.

وی در نظرسنجی های انتخاباتی بیش از 20 درصد از نزدیک ترین رقیب خود پیش است.

دولت فیکو از بهبود اوضاع اقتصادی این کشور و هزینه کردن برای امور رفاهی مردم و درعین حال حفظ کسر بودجه در چارچوب مقررات اتحادیه اروپایی برای تحکیم محبوبیت خود استفاده کرده است.

فیکو پیش از فرارسیدن موعد برگزاری انتخابات دست به اقداماتی از جمله نصف کردن مالیات بر فروش برخی اقلام خواربار و افزاش مزایای زایمان، توزیع کوپن در میان خانواده های فقیر برای گذراندن تعطیلات در هتل های دولتی زده است.

دولت اسلواکی با 4 درصد افزایش حقوق آموزگاران در سال جاری میلادی پس از 5 درصد افزایش در طول 3 سال گذشته، موافقت کرده است.

اما معترضان که حدود 12 درصد آموزگاران این کشور را تشکیل می دهند، این افزایش را بسیار اندک می دانند.

برانیسلاو کوکان سخنگوی اتحادیه ابتکار آموزگاران اسلواک به رویترز گفت: دسمتزد کنونی آموزگاران بسیار پایین است و افزایش وعده داده شده توسط دولت به اندازه کافی زیاد نیست.

وی افزود: بسیاری از آموزگاران برای تامین مخارج 2 شغل دارند و مدارس فاقد بودجه کافی برای خرید لوازم و تجهزات مناسب آموزشی هستند. بنابراین تا هنگامی که درخواست های ما برآورده نشود، در اعتصاب باقی خواهیم ماند.

بر اساس آمار وزارت آموزش اسلواکی، میانگین دستمزد خالص ماهانه آموزگاران مدارس ابتدایی و راهنمایی در سال 2014 میلادی، 997 یورو (معادل یک هزار و 80دلار) بود که اندکی بالاتر از میانگین 'ملی ' دستمزدها یعنی 858 یورو بوده است.

ابتکار آموزگاران اسلواک خواستار افزایش 140 یورو به حقوق معلمان در سال جاری و افزایش 90 یورو به حقوق آنان در سال آتی و اختصاص مبلغ 400 میلیون یورو بودجه به مدارس و اجرای چند مورد اصلاحات دیگر است.

اما فیکو روز شنبه گفت که دستان وی بسته است، زیرا بودجه سال جاری قبلا تصویب شده است.

بر اساس آمار سازمان توسعه اقتصادی، 4.4 درصد از درآمد ناخالص داخلی اسلواکی صرف آموزش می شود که میانگین تعیین شده این نهاد در دیگر کشورهای اروپایی 6.1درصد است.
همچنین دستمزد آموزگاران اسلواک کمتر از حقوق آموزگاران در دیگر کشورهای عضو سازمان توسعه اقتصادی ارزیابی شده ست.

اعتصاب هزاران معلم دراسلواکی+عکس

اعتصاب هزاران معلم دراسلواکی+عکس
منبع: ایرنا