۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲

در سفر لاریجانی به عراق چه گذشت؟

رییس قوه مقننه با روسای مجالس تونس و مالی نیز در خصوص روابط دوجانبه و منطقه ای صحبت کرد و ریاست کشور مالی برای اجلاس دوازدهم بین المجالس اسلامی را نیز مورد حمایت قرار داد.
کد خبر : ۲۸۳۶۵۰
صراط: دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نخستین روز هفته جاری را با سفر به بغداد برای شرکت در اجلاس روسای بین المجالس کشورهای اسلامی آغاز کرد تا بخش مهم دیپلماسی پارلمانی ایران را که به جهان اسلام تعلق دارد، در این اجلاس پی گیری کند و در ادامه سفر به زیارت مراقد مطهر 6 امام بزرگوار شیعیان رفت ؛ امامانی که منادی حق و عدالت درمیان مسلمانان هستند.

لاریجانی روز شنبه گذشته پس از یک روز پر مشغله کاری که شامل دیدار با رییس جمهور چین بود، به همراه هیات همراه راهی پایتخت عراق شد تا در میان رهبران پارلمان های کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی حضور یابد و گفتمان سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در جهان اسلام که مبتنی ملهم از شریعت ناب محمدی است، در اجلاس این نهاد جدید ارائه و پی گیری کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی، شنبه شب دربدو ورود به عراق، مهمترین موضوعات مورد بحث دراجلاس بین المجالس اسلامی را که وی 'مباحث داغ روز' توصیف کرد، بحران امنیتی منطقه خواند وگفت: باید به کشورهایی که ازتروریسم رنج می برند کمک کنیم تا از بحران خارج شوند.
لاریجانی همچنین در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در فرودگاه بغداد تاکید کرد: تلاش ایران همواره این بوده که کشورهای اسلامی در کنار هم باشند، اما درعین حال این سعودی ها هستند که راه را غلط رفتند و ما امیدواریم عاقلانه و با سیاست های اعتدالی، از این راه برگردند، چرا که این مسیر در سال های اخیر منجر به کشته، زخمی و آواره شدن بی گناهان زیادی در منطقه شده است.
وی روز یکشنبه در اجلاس روسای مجالس کشورهای اسلامی اظهار داشت: اجرای توافق هسته ای فصلی نوین برای ارتقای همکاری ها میان ایران و کشورهای منطقه گشوده و کشورهای منطقه با بهره گیری از شرایط پس از توافق وین می توانند گام های اساسی برای رفع تهدیدهای مشترک از جمله تروریسم و افراط گرایی و نیز کمک به توسعه و پیشرفت منطقه بردارند.
اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی از روز چهارشنبه هفته گذشته در بغداد و با حضور 40 کشور شروع بکار کرد و یکشنبه شب با صدور بیانیه ای در 15 بند بکار خود پایان داد. بیانیه ای که در آن کشتار در یمن و سوریه محکوم شده و اعضا را به تحریم فتاوایی که رفتارهای نفرت انگیز در پی دارد، فراخوانده است.
رییس مجلس شورای اسلامی ایران در حاشیه یازدهمین اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی در بغداد گفت که برخی کشورها فقط از مبارزه با تروریسم دم می زنند، اما جمهوری اسلامی ایران عملا به این مبارزه وارد شده است.
در ادامه، روسای مجالس ایران و ترکیه بعدازظهر روز یکشنبه در حاشیه اجلاس بغداد دیدار و اعلام کردند که برخی اختلافات دو کشور در مسائل منطقه نمی تواند بر روابط دوجانبه میان تهران و آنکارا تاثیر بگذارد. کارامان موفقیت هسته ای را تبریک گفت و لاریجانی از ترکیه به دلیل همکاری در دوره تحریم ها تشکر کرد.
لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس پاکستان نیز با تاکید بر اینکه ایران همواره سیاست خود را در حمایت از کشورهای منطقه اعلام کرده، گفت: در سوریه و عراق کمک کردیم تا این کشورها در برابر تروریسم مقاومت کنند و اینها را نیز رسما اعلام کرده ایم.
رییس قوه مقننه با روسای مجالس تونس و مالی نیز در خصوص روابط دوجانبه و منطقه ای صحبت کرد و ریاست کشور مالی برای اجلاس دوازدهم بین المجالس اسلامی را نیز مورد حمایت قرار داد.
همچنین در جریان دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با نخست وزیر عراق در بغداد، ایران و عراق بر توسعه روابط دوجانبه بویژه تجاری و بانکی و ضرورت ادامه همکاری ها در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید کردند و در عین حال «حیدرالعبادی» اعلام کرد که موضوع لغو روادید میان دو کشور را پیگیری خواهد کرد.
آخرین برنامه دکتر لاریجانی و هیات همراه در یکشنبه شب، حضور در ضیافت شام سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق به همراه سایر شرکت کنندگان در اجلاس مجالس کشورهای اسلامی بود. پیش از ضیافت، میهمانان کلیپ های تصویری مربوط به مبارزات مرجعیت شیعه در عراق و فعالیت های مجلس اعلا را مشاهده کردند و به سخنان میزبان در خصوص تحولات این کشور گوش فرا دادند.
لاریجانی صبح دوشنبه با سلیم الجبوری رییس مجلس عراق دیدار کرد و در آن، با اشاره به روند افزایش تحرکات نظامی گروه های تروریستی در منطقه تصریح کرد که قدرت های جهانی تا حد زیادی به مسائل منطقه و خصوصیات آن واقف شده و پی برده اند که حامیان واقعی تروریست ها چه کسانی هستند.
وی با تبریک برگزاری موفقیت آمیز اجلاس بین المجالس در بغداد به همتای عراقی اش گفت: خوشبختانه وضع عراق امروز چه از نظر سیاسی و چه نظامی - امنیتی بخوبی پیش می رود و شرایط فعلی این کشور خیلی بهتر از گذشته شده و به تروریست ها نیز ضربات زیادی در عراق وارد آمده است.
لاریجانی در ادامه وفاق و انسجام ملی را مهمترین مساله و ضرورت عراق دانست و گفت: تحرکات بیرونی در چنین شرایطی نمی تواند تاثیر زیادی داشته باشد و ما امیدواریم اوضاع داخلی عراق به سمت وفاق سیاسی بیشتر پیش برود.
پس از الجبوری، رییس مجلس به ملاقات فواد معصوم رییس جمهور عراق رفت و به او گفت : برخی ها در منطقه می خواهند زمان را از عراق بگیرند، به همین دلیل عراقی ها باید فرصت را مغتنم شمرده و گام های اساسی تری برای تثبیت شرایط مناسب تر در عراق بردارند.
وی افزود: برای ما مهم است که عراق یک امت یکپارچه و پیشرفته باشد و ایران نیز تلاش کرده و خواهد کرد که وفاق در میان گروه های مختلف عراقی بیشتر شود.
فواد معصوم هم در این دیدار با اشاره به نقش ایران در جنگ علیه تروریسم در منطقه و کمک های تهران به بغداد در بحبوحه بحران داعش گفت: ایران همواره نقش مثبتی در میان بخش های مختلف جامعه عراق داشته است.
وی افزود: عراق همچنان نیازمند حمایت های بین المللی برای مبارزه با ترویسم است، اما در جنگ علیه داعش نیازی به حضور نیروهای خارجی زمینی در کشور خود ندارد، چرا که عراق کمبودی در این زمینه ندارد.
رییس جمهور عراق تصریح کرد: متاسفانه برخی کشورها به گسترش تروریسم در عراق کمک کردند اما یکباره دریافتند که ماموریت داعش منحصر به عراق و سوریه نیست، بلکه به دنبال ایجاد دولتی جهانی هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی، پس از این ملاقات، با اشاره به دیدارهایش با روسای مجالس برخی کشورهای حاضر در اجلاس بین المجالس اسلامی در بغداد، گفت: با توجه به فضا و شرایط ایجاد شده، پس از توافق هسته ای ایران و لغو تحریم ها، برخی کشورهای شرکت کننده در این اجلاس پیشنهادهای خوبی برای مشارکت در پروژه های اقتصادی در ایران ارائه کردند.
لاریجانی عصر دوشنبه در نشست خبری در بغداد، با اشاره به وجود آفت تروریسم و مشکلات امنیتی در کشورهای اسلامی گفت: برخی کشورها فکر می کنند وظیفه دارند سخنرانی کنند. آنها در ظاهر حرفی می زنند، اما به گونه ای دیگر عمل می کنند.
رییس قوه مقننه با اشاره به حرف های مقام های سعودی مبنی بر این که یمن حیات خلوت آنان است، گفت: این حرفی بی معناست، چرا که هر کشوری می تواند طبق الگوی خود زندگی کند، اما معنای آن حرف این است که این رفتارهای خشن در منطقه منطق اسلامی و حقوق بشری ندارد.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص انتظارات از اجلاس بغداد و کنفرانس هایی نظیر آن برای حل مشکلات جهان اسلام، گفت: این گونه مجامع نمی توانند چنین انتظاراتی را برآورده کنند. البته برگزاری چنین اجلاس هایی برای همگرایی کشورها مفید است، اما مشکل ما در عمل است.
آخرین برنامه سفر فشرده و پرکار رئیس مجلس شورای اسلامی در بغداد، در شامگاه دوشنبه ، زیارت بارگاه امامین کاظم و جواد (ع) و حضور در مزار مرحوم احمد چلبی سیاستمدار سرشناس عراقی بود.
لاریجانی صبح سه شنبه به سامرا در حدود 110 کیلومتری شمال بغداد رفت و بارگاه مقدس عسکریین (ع) و بخش های مختلف آن را از جمله سرداب امام زمان (عج) زیارت کرد. وی به خبرنگارانی که در سفر به سامرا همراهی اش کرده بودند، گفت که زمان حملات غافلگیرانه داعش گذشته و امروز جاده ای را از بغداد طی کردیم که کاملا امن است.
رییس مجلس ، سپس به همراه تولیت و مسئولان از طرح بازسازی و توسعه حرمین نیز بازدید کرد و از نزدیک در جریان اقدامات انجام شده قرار گرفت. مسئولان طرح به دکتر لاریجانی گزارش دادند که در حال حاضر 90 درصد کار بازسازی و توسعه انجام شده و بزودی مراحل باقی مانده این طرح نیز به اتمام خواهد رسید.
رئیس مجلس نیز فضای حرمین عسکریین را با توجه به حملات فرقه ای که طی این سالها به آن صورت گرفته ، غریبانه توصیف کرد و گفت از افرادی که تمکن مالی دارند می خواهیم در بازسازی و توسعه طرح های حرم عسکریین مشارکت فعال داشته باشند.
وی در پاسخ به اینکه این ، اولین سفر یک مقام بلندپایه کشورمان به سامرا پس از حمله تروریست ها به حرمین عسکریین (ع) در 10 سال پیش است، گفت : البته من پس از آن، سفر دیگری هم به سامرا داشتم و در جریان گزارش های مربوط به بازسازی حرمین شریفین در این شهر قرار گرفتم.
دکتر لاریجانی در عین حال به وضعیت عمومی شهر سامرا نیز اشاره کرد و گفت البته شرایط عمومی شهر هنوز عادی نشده است، اما در عین حال امنیت سامرا و جاده های منتهی به آن کاملا برقرار است.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین ابراز امیدواری کرد که ملت و نیروهای مسلح عراق بزودی بتوانند سایر شهرها و مناطق باقی مانده از اشغال تروریست های داعش را آزاد کنند تا مردم عراق از این وضعیت نجات یابند.
آخرین برنامه لاریجانی در سه شنبه شب دیدار با تعدادی از رهبران و اعضای احزاب و جریان های سیاسی عراق بود .
وی با ایاد علاوی از رهبران احزاب سیاسی عراق و نخست وزیر اسبق این کشور، موفق الربیعی عضو پارلمان و نیز دکتر علی علاوی، همچنین با نمایندگان فراکسیون اهل سنت عراق از جمله عبدالقهار السامرایی، محمد الحلبوسی، محمدالعانی معاون وزیر صنعت و جاسم محمد از شورای استان الانبار دیدار و با آنان در خصوص روابط دوجانبه و مسایل منطقه ای از جمله موضوع تروریسم به بحث و رایزنی پرداخت.
وی همچنین با سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق و چند تن دیگر از رهبران این مجلس درباره مسایل سیاسی مربوط به ایران و عراق به گفت و گو نشست.
رییس مجلس شورای اسلامی حوالی ظهر چهارشنبه وارد کربلای معلا شد و حرم مطهر اباعبدالله الحسین و حضرت ابوالفضل العباس(ع) را در این شهر زیارت کرد. وی سپس در بازدید از بخش های مختلف زیرساخت ها و عملیات اجرایی طرح توسعه حرمین، در جریان اقدامات انجام شده و باقی مانده قرار گرفت و به خبرنگاران گفت که مجلس همه ساله برای کمک به مراحل اجرای طرح توسعه حرم ائمه (ع) مبالغی را در بودجه پیش بینی می کند.
لاریجانی در ادامه سفر، با آیت الله محمد تقی مدرسی از مراجع عراق ملاقات کرد. آیت الله در این دیدار بازنده اعدام شیخ نمر را سعودی ها دانست و گفت که افکار شیخ پس از شهادتش به صورت گسترده در جهان اسلام انتشار یافته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی سپس راهی نجف اشرف شد و عصر چهارشنبه بارگاه امام اول شیعیان، علی (ع) را زیارت کرد و پس از دیدار با تولیت حرم مطهر آن امام ، در نماز جماعت مغرب و عشا در صحن حرم شرکت کرد. وی پس از آن در مجتمع فرهنگی شهید صدر حاضر شد و بر مرقد شهید محمد باقر صدر و سید عبدالعزیز حکیم فاتحه خواند و این، آخرین برنامه ای بود که در پایان سفر پنج روزه رییس مجلس شورای اسلامی
به عراق اجرا شد.
وی سپس راهی فرودگاه بین المللی نجف اشرف شد و این شهر را به مقصد تهران ترک کرد.
لاریجانی در بدو ورود به تهران، مورد استقبال حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و در جمع خبرنگاران گزارش مختصری از نتایج سفر به عراق ارائه داد؛ سفری که هم دیپلماتیک و هم زیارتی بود.
منبع: ایرنا