۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
خانواده های جداشده باز هم پشت خط سیاست ماندند

فرمان ایست کره‌شمالی به 21 دیدار تاریخی

صلیب سرخ کره شمالی روز شنبه با انتشار بیانیه ای از سیاست های کره جنوبی به شدت انتقاد و اعلام کرد تا زمانی که این شرایط تغییر نکند، چنین برنامه هایی در دستور کار نخواهد بود.
کد خبر : ۲۹۰۶۹۴
صراط: کره شمالی در پی افزایش تنش ها در منطقه و افزایش اختلافاتش با کره جنوبی، تمامی برنامه های مربوط به دیدار خانواده های جدا شده از جنگ دو کره را که از 65 سال پیش موفق به دیدار یکدیگر نشده اند، متوقف کرد.

به گزارش ایرنا، صلیب سرخ کره شمالی روز شنبه با انتشار بیانیه ای از سیاست های کره جنوبی به شدت انتقاد و اعلام کرد تا زمانی که این شرایط تغییر نکند، چنین برنامه هایی در دستور کار نخواهد بود.

بیانیه مزبور، «پارک گئون هی» رئیس جمهور کره جنوبی را یک فرد مناقشه جو و خائن توصیف کرده است که نمی توان با او وارد چنین معاملاتی شد.

بر اساس آنچه این نهاد کره شمالی اعلام کرده، «پارک» مقصر اصلی قطع چنین تبادلاتی است و تا زمانی که او در راس کار باشد و چنین سیاست هایی را اجرا کند دیگر برنامه ای تحت عنوان تبادلات انسانی و دیدار خویشاوندان دو کره پس از جنگ اجرا نخواهد شد.

وزارت وحدت کره جنوبی بی درنگ با انتشار بیانیه ای از این اقدام ابراز ناخرسندی و توقف این برنامه را محکوم کرد.

یونهاپ خبرگزاری کره از قول این وزارتخانه آورده است: سئول هر نوع سیاسی کردن برنامه های تبادلات انسانی از سوی کره شمالی را محکوم می کند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که کره از سیاست خود برای برگزاری چنین دیدارهایی میان خویشاوندان و اعضای خانواده های جدا شده دو کره عقب نشینی نخواهد کرد.

جنگ سال های 53- 1950 میان دو کره میلیون ها نفر از خانواده های دو طرف را از هم جدا و در وضعیت اسفناکی سرگردان و آواره کرد.

دو کره تاکنون بیش از 20 بار اقدام به برگزاری برنامه هایی برای دیدار خانواده های مذکور کرده اند که بیش از شش دهه با یکدیگر دیداری نداشته اند.

تنها در کره جنوبی در این مدت اسامی بالغ بر 130هزار نفر در فهرست وابستگانی که خواستار شرکت در چنین برنامه ای هستند، ثبت شده اند که البته نیمی از آنها تاکنون جانشان را از دست داده اند.

کره جنوبی می گوید که 80 درصد از مردم این کشور که به طور میانگین 70 ساله هستند، برای دیدار با خانواده های خود ثبت نام کرده اند. گزارش ها همچنین حاکیست که از سال 1988 تاکنون حدود یکهزار و 300 نفر در کره جنوبی در جستجوی اعضای خانواده خود در ادارات ذی ربط در این کشور ثبت نام کرده اند.

از سال 2000 میلادی که اولین اجلاس سران دو کره برگزار شد تاکنون 21 بار خانواده های جدا شده دو کره توانسته اند با یکدیگر ملاقات داشته باشند.

آخرین دیدار صورت گرفته میان این خانواده ها در روزهای پایانی مهر ماه سال گذشته در منطقه مرزی «کومگانگ» کره شمالی انجام شد.
برچسب ها: صراط کره شمالی