۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵

زمان آغاز جشنواره جهانی فجر

تنها یک روز تا برگزاری سی و چهارمین جشنواره جهانی فجر باقی مانده و همه اهالی سینما خود را برای حضور و رقابت در این جشنواره آماده می‌کند.
کد خبر : ۲۹۳۸۳۷
صراط: تنها یک روز تا برگزاری سی و چهارمین جشنواره جهانی فجر باقی مانده و همه اهالی سینما خود را برای حضور و رقابت در این جشنواره آماده می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، امیر اسفندیاری معاون امور بین الملل جشنواره جهانی فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص ارزیابی عملکرد برنامه ریزی این جشنواره تا به امروز گفت: از فردا نمایش فیلم برای مطبوعات آغاز می‌شود و از پس فردا با نمایش فیلم‌های متعدد در بخش‌های مختلف شروع به کار خواهیم کرد. 64 فیلم بلند، نیمه بلند و کوتاه از 50 کشور جهان در جشنواره حضور دارند که فیلمهای دیده نشده زیادی از این تعداد در جشنواره  جهانی ایران حضور خواهند داشت. بخش‌های دیگری هم چون مسابقه سینمای بین‌الملل، بخش پانورامای سینمای آسیا، جشنواره جشنواره‌ها، بخش مروری بر سینمای فرانسه و بخش سینمای ویژه در کنار آنها داریم.
 
وی افزود: در تمام بخش‌های ذکر شده فیلم‌های بسیار خوبی حضور دارد که تعداد زیادی از آنها جای دیگر دیده نشده است و علاقمندان سینما می‌توانند از این فیلمها لذت ببرند ضمن اینکه دانشجویان، سینماگران با زبان فیلمهای ملی دیگر کشورها که کمتر در جایی نمایش داده شده‌اند آشنا خواهند شد.
 
وی ادامه داد: بخش استعداد جوان (دارالفنون) و شبی با ساخاروف از دیگر برنامه‌های جشنواره جهانی خواهد بود همچنین برنامه‌های گسترده‌ای در زمینه ورک‌شاپ‌ها که تعداد زیادی از آنها در زمینه نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی است، داریم.  
 
اسفندیاری عنوان کرد: هیئت داوری صاحب نامی در جشنواره حضور دارد که از امروز وارد تهران شدند و نمایش فیلمها برای آنان آغاز شده است، نمایش‌های عمومی هم از چهارشنبه آغاز می‌شود. همچنین هیئت داوری بخش بین‌الملل و هیئت داوری فیلم‌های آسیایی اسلامی و بین المذاهب نیز داریم.
 
وی اظهار داشت: شاهد حضور فیلمهایی هستیم که سینمای ملی آنها شناخته شده نیست و هم فیلم‌هایی را داریم که به هر حال معروف هستند که در بخش جشنواره جشنواره‌ها و نمایش ویژه فیلم‌هایی که در دیگر جشنواره‌ها استقبال شدند داریم. بنابراین  جشنواره امسال مجموعه‌ای از فیلم‌هایی است که با توجه و تمرکز به سینمای آسیای میانه و منطقه و کشورهای دیگر کمتر دیده شده‌اند که میتوانند پوئن مثبتی برای جشنواره جهانی ما باشد.
 
وی ادامه داد:‌ در کنار اینها بازار فیلم نیز داریم که حدود 49 کشور یا بیشتر در آن حضور دارند و در غرفه خود محصولات خود را عرضه میکنند. در بخش بازار فیلم نیز  تمرکز بیشتر ما برای عرضه تجاری سینمای ایران بود بنابراین تعداد زیادی مهمانان خارجی دعوت شدند و حضور دارند که کلیه فیلمهایی که در بخش مسابقه جشنواره ملی و نگاه نو حضور داشتند برای آنها جهت خریداری نمایش داده میشود.
 
اسفندیاری در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: تمام مهمانان ما خاص و از نام‌آشنایان سینماهای آسیا و دیگر قاره‌ها هستند و به نظرم با این روند جشنواره پرباری به لحاظ مهمان بازار فیلم و ... داریم و مخاطبان اهالی رسانه و سینماگران و  جشنواره متفاوتی روبرو خواهند بود.
 
*4 هزار نفر واجد شرایط استفاده از فیلم‌های جشنواره هستند
همچنین شادمهر راستین مسئول باشگاه هواداران فیلم سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در خصوص عملکرد این بخش تا به امروز گفت: در جشنواره امسال برای کسانی که می‌خواهند به صورت گسترده حضور پیدا کنند ثبت نام به عمل آمده و همچنین شاهد خرید و رزرو بلیط در این بخش هستیم برگزاری کارگاه ها و... نیز بر عهده من و این بخش است.

وی افزود: هر سال در جشنواره‌های فجر به خصوص در بخش بین‌الملل که امسال به جهانی تغییر نام داد مخاطب نمی‌توانست از راهنما استفاده کند یا قابل شناسایی نبودند که این موضوع امسال حل شد از طرفی یکسری برنامه های ویژه راجع به سینمای جدید جهان را در خود میبیند به نحوی که فیلمها در بخش رقابتی در کنار فیلمهای مطرح دنیا برای مخاطب آشنا به سینما به خصوص محققان، دانشجویان رشته سینما به نمایش در میاید و مفید است.

وی ادامه داد: امسال برنامه‌ها به صورت پروموشن در مراکز فرهنگی و آموزشی معرفی میشوند که دانشجویان سینما و دانشجویان میان رشته‌ای مانند ادبیات و علوم انسانی و ... ثبت نام میکنند و باشگاهی درست شد تا رزرو بلیط‌ها و برنامه‌های آن معرفی شود. در نهایت هدف ما ایجاد بانک اطلاعاتی بود که در دوره‌های بعدی  جشنواره نیز میتوان از آن استفاده کرد.

وی بیان کرد:‌ نزدیک به  10هزار عضو داریم که در بین اینها برای این دوره نزدیک به 4 هزار نفر واجد شرایط هستند که می توانند از فیلم‌های جشنواره استفاده کنند. جشنواره از فردا برای اصحاب رسانه و بخش فیلم‌های ایرانی که در جشنواره داخلی دیده نشده و برای اولین بار قرار است در جشنواره جهانی در بخش مسابقه و بخش آسیا شرکت کنند آغاز به کار خواهد کرد و برای منتقدان نیز نمایش اختصاصی دارد.

راستین عنوان کرد:‌ شروع خود جشنواره از یکم اردیبهشت است بخش استعدادهای جوان (دار‌الفنون) که دانشجویان سینمایی افغان، تاجیک و کشورهای دیگر در آن حضور دارند چند روزی میشود کار خود را شروع کرده و برنامه‌های کارگاهی این دوستان از فردا آغاز می‌شود. کارگاه‌های آموزشی دیگری هم داریم که با اساتید خارجی برگزار خواهد شد و شامل فیلمنامه نویسی، صدا، تهیه کنندگی و تولید مشترک است.

وی عنوان کرد: تقریبا میتوان گفت برنامه اصلی که میرکریمی طراحی کرده و توسط مدیرانشان مشاوره و اجرا میشود هدف‌های مشخصی دارند که هدف اصلی آن این است که جشنواره جهانی بازتاب دهنده فرهنگ ایرانی به جهان باشد نه فقط یک مرکز نمایش فیلم‌های خارجی در ایران. در درجه اول می‌خواهیم فرهنگمان که سینما نمونه بارز آن است را به جهانیان معرفی کنیم به نوعی بازار فیلم منطقه‌ای باشیم. می‌خواهیم فضایی را ایجاد کنیم که استعدادهای سینمایی منطقه و ایرانی بتواند با فیلمسازان خارجی ارتباط برقرار کند و به روشهای تولید مشترک هم فکر خواهیم کرد.