۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵

برادر نوبخت: برخی آش را با جایش بردند

منتخب مردم در مجلس دهم طی نشستی صمیمی به سوالاتی پیرامون وکیل‌ادوله‌ها در مجلس آینده، تحریم، برجام، لیست امید، ریاست مجلس و ... پاسخ داد.
کد خبر : ۲۹۵۶۶۳
صراط: این روزها موفقیت لیست امید در جریان انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی، نحوه کسب آراء در مرحله دوم توسط این جریان، اقدامات و وعده‌های آنان در مجلس آتی بحث بسیاری از رسانه‌هاست.

"علی نوبخت" قائم مقام سازمان نظام پزشکی و معاون اسبق درمان وزارت بهداشت دولت سازندگی نیز یکی از نامزدهای لیست امید در جریان انتخابات دور دهم مجلس بود که توانست در انتخابات هفتم اسفند ماه کاندیدای منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر شود.

وی با حضور در باشگاه خبرنگاران جوان، طی نشستی صمیمانه به سوالات پیرامون ادعای وکیل‌الدوله بودن مجلس دهم، نحوه تحقق شعارهای این لیست، میزان هزینه‌کرد برای تبلیغات در زمان انتخابات، تحریم‌، برجام، قاچاق و ... پاسخ داد.

مشروح گفتگو به شرح زیر است:


**حمایت ما از دولت چشم و گوش بسته نیست**


گویا قرار بود ابتدا از رشت برای شرکت در انتخابات مجلس دهم نامزد شوید، چگونه شد که از تهران در انتخابات حضور یافتید؟

نوبخت:
بنده اهل رشت هستم اما ساکن آنجا نیستم. کلاس پنجم ابتدایی بودم که بنا بر شرایطی به قم رفتم و در آنجا مشغول به تحصیل شدم و توفیق یافتم به مدت 5 سال در محضر آیت‌الله بهشتی تحصیل کنم اما بعد از فوت پدربزرگم قم را ترک کرده و مجددا به رشت بازگشتم و دو سال بعد هم از رشت خارج شده و مشغول تحصیلات دانشگاهی شدم و دیگر هیچ وقت ساکن رشت نشدم. لذا بنده در تهران مشغول به کار هستم و معتقدم اگر از رشت کاندید می‌شدم، امکان نداشت بتوانم در خدمت مردم این شهرستان باشم و حضور دائم نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه‌شان اهمیت بسیار بالایی دارد. از جنبه‌ای دیگر کل استان رشت 3 صندلی برای نمایندگی مجلس دارد و با عنایت به اینکه تعداد زیادی از قبل کاندیدا شده بودند، ترجیح دادم که از تهران در انتخابات شرکت کنم.

چه شد که نام شما در لیست امید قرار گرفت، آیا کسانی برای اضافه شدن نام شما به این لیست توصیه‌ای داشتند؟

نوبخت: لیست امید به عنوان لیست حامیان دولت تلقی می‌شد و از طرفی هم با توجه به اینکه دولت منبعث از رای اکثریت ملت بود باید مورد حمایت عامه قرار گیرد، همان طور که در تمام نقاط دنیا مردم به دولت‌شان عشق می‌ورزند لذا حرکت عجیبی نیست که ما از دولت منتخب مردم حمایت کنیم. اما بدیهی است که این حمایت چشم و گوش بسته و بی‌دلیل نخواهد بود بلکه مبتنی برعملکرد دولتمردان است و مادامی که آنان در خطوط اصلی و در راستای اعتلای مملکت و اسلام  باشند، مورد حمایت ما خواهند بود. البته قرار گرفتن نام بنده در لیست امید افتخار است، اگرچه نامم به لطف بسیاری از دوستان در چند لیست دیگر هم قرار گرفت.

ظاهرا نام شما طی روزهای آخر به لیست امید اضافه شد، این موضوع درست است؟

نوبخت: بله، متأسفانه به دلیل عملکرد شورای نگهبان نام بنده در آخرین روز مورد تایید و جزو لیست امید قرار گرفت. بنده معتقدم اداره کشور این‌گونه به صلاح نیست زیرا تعداد بسیاری از افراد با سوابقی ارزنده همچون حضور در میادین جبهه، در راه انتخابات با آبرویشان بازی شد و به دلایل نامشخص ردصلاحیت شدند. بنده به شدت نسبت به چنین رفتارهایی معترضم و بعدها از طریق مجاری قانونی پیگیر آن خواهم بود.


**عدم التزام به اسلام دلیل مناسبی برای رد صلاحیت نیست**

منظورتان این است که باید دلایل ردصلاحیت‌تان به شما اعلام می‌شد؟

نوبخت: بله، بر این اساس می‌گویم که قانون انتخابات در کشور نیاز به اصلاح دارد. عدم التزام به دین اسلام دلیل مناسبی برای رد صلاحیت افراد نیست زیرا آن‌ها باید برای این ادعایشان جوابگو باشند که بر چه اساس و استدلالی به یک مسلمان گفته‎اند عدم التزام به اسلام را دارد. می‌توان اعلام کرد که دلیل برخی از رد صلاحیت‌ها مربوط به یکسری جریانات دیگر نیز بود و به دلیل آنکه آن دلایل انطباق‌ قانونی‌ برایش وجود ندارد، ادله عدم التزام به اسلام برای آن آورده می‌شود.

 شما فرمودید که در آینده می‌خواهید برای تغییر در نحوه قانون تایید صلاحیت‌ها اقداماتی انجام دهید، آیا منظورتان ارائه‌ طرح و یا لایحه‌ای قانونی به مجلس است؟

نوبخت: بنده مصمم هستم که در این راستا تلاش‌هایی را انجام دهم زیرا معتقدم که فصل سوم قانون اساسی مغفول باقی مانده و حقوق ملت در بسیاری از موارد نادیده گرفته شده است. در مورد مشکلاتی هم که در رابطه با رد صلاحیت‌ها به وجود آمد مسلما براساس مشورت با افراد متخصص و قانون اساسی و رعایت اسلام این موضوع را در مجلس پیگیری خواهم کرد.

گفته می‌شود که مجلس دهم، مجلسی همدل با دولت خواهد بود و به نوعی مجلسی وکیل الدوله خواهیم داشت، شما مجلس آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نوبخت: این اظهارات تا حدودی پیش داوری و قصاص قبل از جنایت است. از دیدگاه بنده به هیچ عنوان این‌گونه نخواهد بود و تاکنون نه کسی به بنده چنین توصیه‌‌ای کرده و نه کسی هستم که چشم و گوش بسته به این‌گونه سخنان عمل کنم. علاوه بر این چنین عملکردی نه در شأن مجلس و نه در شأن نمایندگانی است که سوابق انقلابی‌شان روشن بوده و بر اساس عهدی که با خدا بسته‌اند، قدم در راه مجلس گذاشته‌اند.

از سوی دیگر مجلس و دولت باید با یکدیگر اتحاد و همدلی داشته باشند زیرا آنقدر درد مشترک در کشور وجود دارد که فعالیت‌های انفرادی راه به جایی نخواهد برد. می‌توان قاطعانه گفت که اگر دست به دست هم دهیم و از هر نهادی در کشور مدد بطلبیم، باز آنقدر کم و کسری و رفتارهای مغرضانه منطقه‌ای و جهانی وجود دارد که انصاف نیست در درون کشور به برخی جریانات دیگر مشغول شویم.


**حضور مغتنم برادرم در دولت**

 آیا حضور برادرتان در دولت می‌تواند بر روی رابطه میان دولت و مجلس و حل بسیاری از مشکلات تأثیرگذار باشد؟

نوبخت: قطعا تأثیرگذار خواهد بود. برادرم به ظاهر سنش از من کمتر است اما الگو و مقتدایم در بسیاری از مسائل است، حضور وی در دولت فرصتی مغتنم و موهبتی الهی بوده و قطعا از این امکان بهره خواهم جست.


به نظر شما آشنایی نمایندگان با قوانین و آیین‌نامه‌های مجلس تا چه اندازه می‌تواند در بحث قانونگذاری تاثیرگذار باشد؟


نوبخت: این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند، همان‌طور که یک فرد برای رفتن به مقطع بالاتر تحصیلی باید در درس‌های دوره قبلی‌اش مسلط باشد، یک نماینده مجلس نیز برای آنکه بتواند در بررسی قوانین و آیین‌نامه‌ها به خوبی اظهارنظر کند باید با آیین‌نامه و قانون اساسی مسلط و آشنا باشد.

 اصلاح‌طلبان خواهان پیگیری چه سیاست‌هایی در مجلس دهم هستند و چه مفاهیمی را تغییر و یا چه تعاریف جدیدی را ارائه خواهند کرد؟

نوبخت: بنده سخنگوی اصلاح‌طلبان نیستم بلکه تنها یک نفر از میان آنان هستم اما قطعا آن‌هایی که در شعارشان ایجاد آرامش و رونق اقتصادی را نوید داده‌اند، در این راستا گام خواهند برداشت. معتقدم هر مجلس و نهادی که بتواند موفق به ایجاد امید در جامعه شود، پیروز خواهد بود چرا که معاد و آخرت مردم بسته به آرامش درونی آنان است و باید وضعیت معیشت ملت بهبود یابد. بنده به سبب شغلم و مراجعات مردم نسبت به مشکلات آنان بیگانه نیستم.

 شعار امسال اقدام عملی در راستای اقتصاد مقاومتی است و به باور بسیاری در لیست منتخبان امید، اقتصاددان وجود ندارد به نظر شما مجلس آینده آیا می‌تواند به دولت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کمک کند؟

نوبخت: قطعا اقتصاددانان و نمایندگان مجلسی که پتانسیل لازم برای رسیدن به این هدف را داشته باشند، فراوانند اما هنر اصلی این است که علاوه بر ارتباط مستحکم میان دولت و مجلس برای حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی، پل ارتباطی محکمی میان نمایندگان مجلس، نخبگان و دانشگاهیان نیز بسته شود بدین معنا که طیف‌های مختلف بدون توجه به جناح‌بندی‌ها و خط‌کشی‌های سیاسی برای بهبود کشور هم قسم شوند.

**نباید به دنبال افراد نفوذی در آنسوی مرزها گشت**


آیا اصلاح‌طلبان استراتژی واحد و نقشه‌ای برای اقتصاد دارند؟

نوبخت: در ابتدا باید توجه داشت که اقتصاد مشکل همگان است و مربوط به گروه خاصی نیست. یک جامعه برای رشد اقتصادی در وهله اول باید امنیت سرمایه‌گذاران را تامین کند. بنده اکراه دارم از جناح‌بندی‌ها و حتی معتقدم ما 290 نفر نماینده نیز باید برای حل مشکلات متحد باشیم. مشکلاتی که طی سال‌های گذشته در این کشور رخ داد نشات گرفته از عدم اتحاد میان اشخاص بود و همین امر موجب شد که افرادی آمدند و آش را با جایش از این مملکت بردند.

 منظورتان چه کسانی است؟

نوبخت: منظورم دولت سابق است اما مربوط به برخی از گروه‌ها است و نباید تنها آن را محدود به دولت خاصی کرد. زمانی که از بیگانگان و نفوذی‌ها صحبت می‌شود نباید دنبال افرادی در آنسوی مرزها جستجو کرد زیرا نفوذی‌ها در کنار گوش ما قرار دارند و این نفوذی‌ها دست در بیت‌المال کرده‌اند در حالی که مردمی در کشورمان وجود دارند که محتاج 50 هزار تومان‌ هستند.

دوست داریم از زبان شما بشنویم که آیا اصلاح‌طلبان برنامه‌ای برای رونق اقتصادی دارند و شما می‌توانید در این مورد قولی را به مردم بدهید؟

نوبخت:
بنده سخنگوی اصلاح‌طلبان آن هم در بُعد اقتصادی نیستم اما یکی از مسائلی که باعث شد وارد عرصه نمایندگی مجلس شوم مشکلات اقتصادی کشور بود. لذا برای بهبود وضعیت معیشت مردم و اقتصاد، باید امکان ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور فراهم کرد زیرا امکان ندارد بدون جذب سرمایه خارجی به رشد اقتصادی بالا رسید.


**بنز و ژیان نوبخت!**


چندی پیش خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی براینکه برخی نامزدها در لیست امید پول‌های کلانی را حتی تا سقف 100 میلیارد تومان در انتخابات هزینه کرده‌اند، شما به عنوان کسی که در این لیست حضور داشتید، این خبر را تایید می‌کنید؟

نوبخت:
همیشه می‌گویند شنونده باید عاقل باشد. بنده طی روزهای آخر زمان تبلیغات، به جمع نامزدها اضافه شدم و مقامات مسئول مقدار هزینه‌ای که کرده‌ام را به صورت شفاف می‌دانند اما درباره آن عددی که گفتید مطلقا چنین هزینه‌هایی صحت ندارد و مردم باهوش و باکیاست حرف حق را تشخیص می‌دهند.

 حضور عارف را به عنوان سرلیست امید، تا چه اندازه در موفقیت منتخبان در انتخابات تاثیرگذار می‌دانید؟

نوبخت: قطعا تاثیر به سزایی داشت. وی یک سیاست‌مدار متخصص، با اخلاق و یکی از فرزندان انقلاب است. البته ناگفته نماند که کسانی هم در لیست‌های دیگر بودند و بنده به جهت آنکه رأی کافی برای ورود به مجلس را نیاوردند، ناراحت هستم اما باید توجه داشت که 10 اردیبهشت ماه و مرحله دوم انتخابات پیش‌روست و اراده مردم در مرحله دوم با انتخاب 69 نفر نماینده باقی مانده مجلس، مشخص می‌شود. در این میان می‌خواهم یک شوخی را بیان کنم، طی این مدت یک بار با ماشین خودم  به مجلس رفتم در همان زمان به برخی از دوستان گفتم از بنده عکس بگیرید و ببینید که با چه ماشینی به مجلس آمدم تا چند وقت دیگر نگویید که با ژیان آمد و با بنز رفت!

برای شرکت در جلسه‌ لاریجانی رئیس مجلس با برخی منتخبان به مجلس رفتید؟ آیا در این جلسه در ارتباط با مسائلی چون ریاست مجلس دهم نیز بحثی مطرح شد؟

نوبخت:
بله، علاوه بر این در جلساتی دیگر چون جلسه‌های اعضای لیست امید شرکت کردم. مطلقا به صورت مستقیم درباره ریاست مجلس صحبتی مطرح نشد و بسیار مایلم این جو اتحاد موجود حفظ شود.


**اتحاد نمایندگان بالاتر از جریان‌های سیاسی است**

 منظورتان اتحاد میان اصلاح‌طلبان است یا اتحاد میان اصلاح‌طلبان با اصول‌گرایان؟

نوبخت: تمام نمایندگان مجلس باید با یکدیگر متحد باشند چرا که ارزش انسان بسیار بالاتر از این جریان‌های سیاسی است.


اما فراکسیون‌ها در مجلس با خطوط سیاسی و جهت‌گیری خاصی تشکیل می‌شوند، آیا شما تصمیم گرفته‌اید که در کدام یک از فراکسیون‌ها قرار بگیرید؟

نوبخت: در مجلس آنقدر اهداف کاری وجود دارد که در صورت اراده‌ای برای انجام آن، دیگر اختلاف دیدگاه‌ها از میان خواهد رفت. متاسفانه جریاناتی از بیرون ما را وارد به برخی بازی‌ها می‌کنند اما بنده تصمیمی برای وارد شدن به چنین بازی‌هایی ندارم.

شما در قسمتی از صحبت‌هایتان اعلام کردید که نباید امید در جامعه از میان برود، برای تداوم این امید اصلاح‌طلبان چه اقداماتی را انجام خواهند داد؟

نوبخت:
باید این سوال در جایی مطرح شود که تمام نامزدهایی که این شعار را دادند هم حضور داشته باشند و بنده نمی‌توانم از سوی آن‌ها سخن بگویم بلکه قول می‌دهم به وظایف خودم عمل کنم.


**دولت و مجلس دو بال سازندگی **


تعامل دولت و مجلس در این موضوع چقدر می‌تواند سازنده باشد؟

نوبخت: قطعا تاثیرگذار است چون آن‌ها دو بال هستند و برای حل مشکلات باید با هم کار کنند اما تعامل سازنده به اطاعت بی‌قید و شرط طرفین از یکدیگر نیست زیرا در شان هیچ یک از دو طرف نیست که به مسائل اینگونه نگاه کنند.

مقداری هم به دیدگاه های اقتصادی دولت یازدهم بپردازیم نظر شما در رابطه با ژنرال‌های اقتصادی دولت حسن روحانی چیست، چرا که بسیاری معتقدند باید اقتصاددان‌های کابینه یازدهم تغییر کند؟

نوبخت:
به دو دلیل نمی‌توانم به این سوالتان پاسخ دهم؛ اول آنکه تخصصی در این کار ندارم و از طرف دیگر به دلیل علاقه‌ای که به برادرم دارم ممکن است قضاوت درستی نداشته باشم و وارد بحثی شوم که مبتنی بر وضعیت کنونی اقتصاد کشور نباشد اما نکته دیگر آنکه بنده علی‌رغم آنکه تایید صلاحیتم از طرف شورای نگهبان با تاخیر صورت گرفت، برادرم را قسم دادم که به خاطر حل این مشکل از کسی درخواستی نداشته باشد زیرا نمی‌خواستم به هر نحوی وارد مجلس شوم.

 منظورتان آن است که سهمیه گروه و جناحی نبودید؟

نوبخت:
بنده اگر در لیست اصلاح‌طلبان قرار نمی‌گرفتم، احتمال رای آوردنم ضعیف می‌شد و در این مسئله تردیدی نیست. اما قطعا حضورم در لیست امید سهمیه گروه و یا جناحی خاص نبوده البته مسئله این است که حمایت از دولت آن هم در این برهه مانند حمایت ما از رزمندگانمان در زمان جنگ است، آیا در آن زمان پشت آنها را به دلیل جناح‌بندی خالی کردیم؟ دولت فعلی وارث یک مخروبه و خزانه خالی شد اما با این وجود و با آنکه هنوز جای پایش سفت نشده سایه جنگ را از کشورمان دور کرد و تیمی را به اذن مقام معظم رهبری وارد مذاکرات با غرب کرد که حاصلش برجام شد.


**تحریم‌ کام برخی را شیرین می‌کند**

پس یک جورهایی دارید به بحث کاسبان تحریم اشاره می‌کنید؟

نوبخت: این افراد وِل کن هم نیستند و گویا این رویه‌ای که پیش گرفته‌اند به کامشان شیرین آمده است. ما باید در برخورد با این افراد جدی باشیم. از طرفی چه کسانی قاچاق را وارد مملکت کرده‌ و تولید را در کشور نابود کرده‌اند. این افراد بدانند که با این اقدامشان خلاف اقتصاد مقاومتی عمل می‌کنند. 

 یکی از انتقاداتی که به برخی از نمایندگان مجلس وارد می‌شود این است که گاهی در برخی موارد سخن نمی‌گویند. مثلا در رابطه با موضوع مرغ‌های آلوده که به یکباره رشد زیادی کردند اعضای کمیسیون کشاورزی اطلاعاتی در این باره به ما ندادند، نظر شما در این‌باره چیست؟

نوبخت: بدانید که من بی‌سیاست از کنار خیلی از مسائل به آسانی نمی‌گذرم. اما در رابطه با سوالتان بگویم که بسیاری از جریانات قوی هستند که اصلا اجازه و فرصتی به نمایندگان مجلس نمی‌دهند که درباره آن اظهارنظر کنند. از سوی دیگر ما باید توجه داشته باشیم که مقدار زیادی از رفرنس‌های شبکه‌های خارجی از شبکه‌های داخلی خودمان است و نباید با برخی از اظهارنظرهایمان خوراک این رسانه‌ها را تامین کنیم زیرا جای بسیاری از مباحث در رسانه‌ها نیست و نباید مطرح شود.

آینده برجام را چگونه می‌بینید؟ به نظر شما ما در رابطه با تعهدات غربی‌ها چه واکنش‌هایی را به ویژه بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باید نشان بدهیم؟

نوبخت: کنترل برخی موارد در اختیار ما نیست و بستگی دارد که چه می‌خواهیم و چه اراده‌ کرده‌ایم. اگر اراده ما این است که این مذاکرات به خوبی به سرانجام برسد پس باید بهانه به بهانه‌گیران ندهیم. لذا نتیجه این مذاکرات تا حد زیادی به موضع‌گیری ما مربوط می‌شود. یک کشور ممکن است بنا به ملاحظات تاریخی و استراتژیک با ما در نزاع باشد اما نکته مهم این است که ما الآن نباید وارد بازی‌های انتخاباتی امریکا در برجام شویم. آن‌ها ممکن است در فضای انتخابات جو متشنجی علیه ما به وجود آورند و کارهایی کنند تا حوصله ما سر برود، اما این ما هستیم که نباید جایی که دعواست سفره پهن کنیم.

**وارد بازی‌های انتخاباتی آمریکا در برجام نشویم**

نتیجه برجام از دیدگاه شما چه خواهد شد، آیا همه باید پای برجام باشیم؟

نوبخت: البته برجام منتقدینی هم دارد اما نباید فراموش کنیم که نباید برجام را تخریبش کرد چراکه باید بگذاریم این بزرگوارانی که با هدایت مقام معظم رهبری پیش رفته‌اند، نتیجه کارشان را ببینند. در واقع با انتقادهای بی‌جا از آنان دشمنان را شاد نکنیم. باید به این مسئله توجه داشت کشورهایی که بهانه‌گیر بودند در مذاکرات و در برخی از زمینه‌ها کوتاه آمدند از طرفی آن‌ها قدرت را هم به خوبی می‌شناسند و با کشورهای ضعیف پای میز مذاکره نمی‌نشینند ما باید با طرف غربی با زبان خاصی صحبت کنیم.

 پس نمره خوبی به دستگاه دیپلماسی می‌دهید؟

نوبخت: بله. صد در صد همین طور است. من از مدافعان برجام هستم و معتقدم باید پشت تیم مذاکره‌کنندگان کشورمان بمانیم.

 در ادامه مقداری هم به مسائل داخلی مجلس شورای اسلامی بپردازیم، شما انتقادهایی را در گذشته به طرح تحول سلامت داشتید و اعلام کرده بودید در مجلس آینده این موضوع را بررسی و پیگیری می‌کنید؟ آیا برنامه‌ای برای بهبود اجرای طرح تحول سلامت در مجلس دهم دارید؟

نوبخت: طرح تحول سلامت، گلستانی است که تقدیم ملت ایران شد اما کدام گلستان است که علف هرز یا خار نداشته باشد. یکی از مشکلات طرح تحول سلامت این است که منابع مالی‌ پایدار ندارد اگرچه با همت تیم اقتصادی دولت و تلاش‌های وزارت بهداشت تا حدود زیادی این مشکل در حال حل شدن است بدین صورت که دولت برای حل مشکلات مالی بیماران از خزانه برداشت ‌می‌کند.


**الزام تصویب برنامه ششم در مجلس دهم**

این برداشت امکان دارد در آینده بدهکاری کلانی را برای دولت به وجود بیاورد؟ این بدهکاری بعدا به ضرر مردم تمام نمی‌شود؟

نوبخت: خزانه متعلق به مردم بوده و در اصل به نوعی طلب آنان از نمایندگان و کارگزارانشان است. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم بحث سلامت و درمان است و وظیفه کارگزاران رسیدگی به این مشکل است. طرح تحول سلامت طی سال‌های 69 تا 72 در زمانی که بنده معاون وزارت بهداشت و درمان بودم، اجرا شد، در آن مقطع هیچ بیمارستان دولتی و دانشگاهی حق نداشت از مردم در بدو ورود به بیمارستان پول طلب کند. با آنکه در آن زمان نفت بشکه‌ای 10 دلار بود و امکانات پزشکی هم محدود بود، توانستیم این طرح را عملیاتی کنیم. لذا اگر در مسیر این هدف اما و اگر و شرط و شروط بگذاریم، درمان ناقص می‌ماند و مردم دچار اضطراب می‌شوند. وظیفه ما نمایندگان مجلس نیز آن است که اعتبارات پایداری را برای طرح تحول نظام سلامت تعریف کنند.

 برخی نمایندگان مجلس نسبت به لایحه‌ برنامه ششم توسعه انتقاداتی دارند، دیدگاه شما نسبت به این لایحه چیست؟

نوبخت: مجلس نهم رو به اتمام بوده و معتقدم مجلس به مسئله‌ای که مربوط  به 5 سال آینده کشور است خیلی نپردازد زیرا این برنامه باید به صورت دقیق و در فرصت کافی مورد بررسی قرار گیرد، باید اذعان کرد افرادی که به مجلس دهم راه یافته‌اند باید با توجه به نیازمندی‌های روز جامعه برنامه‌های ششم توسعه را رقم بزنند، اگرچه در این راستا باید سیاست‌های کلی حاکم بر اصول قانون‌گذاری، برنامه‌ریزی و همچنین اسناد بالادستی را مدنظر قرار دهند و جهت‌گیری اصلی در مجلس آینده، بهبود وضعیت معیشت مردم و رونق اقتصادی باشد.

در ادامه به موضوع هدفمندی یارانه ها هم بپردازیم ؛ آیا شما با حذف برخی از یارانه‌بگیران موافق هستید؟

نوبخت: بله موافقم، اشخاصی که تمکن مالی دارند مستحق دریافت یارانه و خدمات دولتی نیستند و با حذف آنان و رسیدگی به قشری که مشکلات مالی دارند باید تلاش کرد تا عدالت برقرار شود.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
دیگه بی انصافی نکن دیگه

........... و لی خودشو نبردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۵
۰
اقای نوبخت شعار بسه در همین انتخابات از رانت استفاده کردی برو این دامن بر مرغ دگر نه ......
موسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
۲
۰
الله اعلم ، آینده نشان خواهد داد که گروه اعتدالیون و تدبیریون چه بر سر کشور آورده اند.