۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶

وزیر نفت عربستان: به حرف‌های ایران گوش می‌کنم

در حالی که با توجه به اصرار ایران به حق خود مبنی بر افزایش تولید، پیش بینی می شود که بحث های داغی در نشست امروز اوپک در بگیرد، عربستان روز پنجشنبه قول داد که بازارهای نفت را شوکه نکند.
کد خبر : ۳۰۲۸۷۴
صراط: تنش ها بین عربستان و ایران از نکات برجسته چند نشست اخیر اوپک از جمله نشست دسامبر 2015 بوده که در جریان آن اوپک برای اولین بار در سال های گذشته بر سر یک سقف تولید مشخص به توافق برسد.

به گزارش رویترز، چند منبع آگاه در اوپک گفتند، عربستان و متحدانش در حاشیه خلیج فارس پیشنهاد خواهند کرد که یک سقف تولید جمعی جدید مشخص شود تا اهمیت از دست رفته اوپک را بازسازی کنند و به رقابت بر سر سهم از بازار که موجب کاهش قیمت ها و کاهش سرمایه گذاری شده پایان دهند.

ناکامی در دستیابی به توافقی بر سر محدود کردن تولید در این نشست، نگرانی های موجود در بازار در خصوص احتمال افزایش تولید عربستان برای عقب نماندن از سایر رقبایش را افزایش خواهد داد.

خالد الفالح، وزیر انرژی تازه کار عربستان قبل از آغاز نشست به خبرنگاران گفت: «ما در رویکردمان بسیار ملایم خواهیم بود و اطمینان حاصل خواهیم کرد که به هیچ وجه بازار را شوکه نکنیم.»

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا عربستان پیشنهادی در باره تعیین یک سقف تولید جدید مطرح خواهد ساخت گفت: «وقتی لازم باشد ما این کار را خواهیم کرد.» وی افزود، من به هر چیزی که ایران روی میز می گذارد گوش خواهم کرد.

به گزارش تسنیم، هرگونه توافق احتمالی بین تهران و ریاض، خبر غیرمنتظره بزرگی برای بازار خواهد بود. تنش ها این دو کشور در طی 2 سال گذشته به خصوص در جبهه های جنگ سوریه و یمن شدت گرفته است.
عربستان در ماه آوریل عملا تلاش ها برای انعقاد توافق بر سر فریز نفتی را به دلیل اصرار بر مشارکت ایران به شکست کشاند.