۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱

پشت پرده القاب دروغین "پدر علم"

این روزها برخی افراد خواسته و ناخواسته القابی را یدک می کشند اما داستان اینکه این لقب ها از کجا سر درآوردند سر درازی دارد.
کد خبر : ۳۰۴۰۹۹
صراط: شاید بارها القابی مثل پدر علم نجوم، پدر تئاتر و امثال این ها به گوشتان خورده باشد این القاب خاص افرادی است که در زمینه فعالیت خود دستی بر آتش دارند و این موضوع ، آنها را شهره خاص و عام کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، هر چند که پدر یک علم بودن با پدر یک خانواده بودن متفاوت است اما افرادی هستند که خواسته یا ناخواسته چنین القابی را به خود اختصاص می دهند تا با کسب مقام و مرتبه در بین اطرافیان یا  با کسب مادیات از کنار آن فیض ببرند.

در صورتی که دریافت چنین القابی به این آسانی ها هم نیست و این افراد اغلب سال های متمادی از زندگی خود را برای تحصیل، تحقیق و اختراع در یک رشته صرف می کنند و به حدی از جایگاه علمی در آن رشته دست می یابند که دیگر مسئله لاینحلی برای آنها وجود ندارد.

یلدا صادقی جراح و متخصص بیماری های لثه می گوید: مقاضیان لقب در جامعه دندان‌پزشکی کمتر از دربار قاجار نیستند؛ بدون لقب کسی به سخنرانی شما گوش نمی‌کند و نتایج تحقیقات شما را جدی نمی‌گیرد. در عوض اگر لقب مناسبی داشته باشید، روایت‌های شفاهی شما از هر مقاله و تحقیقی بالاتر دانسته خواهد شد. 

فاصله ایمنی با پدران ایمپلنت حفظ کنید!
اگر عنوان پدرعلم ایمپلنت ایران را جستجو کنید متوجه می شوید که هیچ نامی برای این لقب در کشور وجود ندارد شاید همین موضوع زمینه را برای سودجویی عده ای و نسبت دادن این لقب به خود باز کرده است تاجایی که یکی از متخصصان کشور در این خصوص اظهاراتی داشته است.
صادقی گفت: وحشت از بی‌لقب ماندن را در چهره بسیاری از متقاضیان این القاب می‌توان دید تا جایی که کار به استفاده مشترک و یا time sharing القاب رسیده است. شخصا برای ایمپلنت ایران شانزده پدر می‌شناسم. 

وی افزود: همه آن‌ها با یادآوری این روز تاریخی، عمیقا احساساتی می‌شوند و با آهی نوستالوژیک و چشمانی بسته، جزئیات دقیقی از آن روز را به خاطر می‌آورند. یکی از اولین نفر‌ها به این نشانی می‌دهد که حتی کاملا به یادش هست که آن روز سبیل بیمار مدام لای سوزن‌گیر می‌کرده و اولین نفر دیگر در رد ادعای آن یکی اولین نفر می‌گوید که اولین ایمپلنت ایران را خود او در یک صبح دل انگیز بهاری گذاشته و اصلا اولین بیمار ایمپلنت زن بوده است. اندکی بعد هر شانزده "اولین نفر" با هم گلاویز می‌شوند و یکدیگر را به دروغگویی و جعل عنوان متهم می‌کنند. 

تعاونی هایی که "لقب" رایگان می دهند!
اما بازار القاب نوظهور تنها به ایمپلنت محدود نمی شود بلکه گریبان گیر دندانپزشکان هم شده که آمار و ارقام آن به سرعت نور تغییر می کند.

این متخصص بیماری های لثه عنوان کرد: همنشینی با دارندگان لقب "نابغه دندان‌پزشکی" ایران کم خطر‌تر است. گرچه تعداد این دسته بیشتر هست و تا لحظه نگارش این سطور به رقم هشت هزار و 916 نفر رسیده است، اما مزیت این لقب نسبت به پدرهای ایمپلنت و ارتودنسی و... این است که می‌تواند همزمان متعلق به چندین نفر باشد. 

وی ادامه داد: مزیت اصلی جامعه دندان‌پزشکی ایران به دربار قاجار این است که ثبت لقب پروسه بسیار ساده‌تری دارد. نیازی به پیشکش ملک و جواهرات نیست. شما می‌توانید یک " تعاونی القاب " تشکیل دهید. به فرض مثال شما با دوستان خود قرار می‌گذارید که فقط یک بار شما را در افتاحیه مراسمی به لقب دلخواهتان بخوانند: هم اکنون از مخترع جوان دندان‌پزشکی دعوت می‌کنیم سخنرانی خود را آغاز کنند. و در عوض شما هم سر میز نهارکنگره به همین دوست خود خواهید گفت: بی‌زحمت نمک رو رد کن بیاد "مبتکر نمونه". 

حفظ لقب دروغین به چه قیمت؟
شاید کسب کردن این لقب ها با یکسری ترفندها کار چندان دشواری نباشد اما از آنجایی که این افراد یک شبه و بدون هیچ تلاشی به این جایگاه رسیدن مدام در استرس از دست دادن آن هستند چرا که با قرار گرفتن در این جایگاه جدید، زندگی آنها متحول شده است .

صادقی بیان کرد: حفظ لقب به اندازه به دست آوردن آن مهم است. همیشه سعی کنید در دانشگاه یا بازآموزی‌های عملی اطراف یونیت خود را شلوغ نگه دارید. همان‌طورکه چاکران دربار، اطراف محل جلوس ملوکانه را به‌عنوان پیست مسابقه‌ای در جهت عرض ارادت، در نظر می‌گرفتند، شما هم باید اطراف یونیتتان افرادی با ریه‌های ورزشکاری و ظرفیت حیاتی بالای اکسیژن، داشته باشید. تنها افرادی با این سطح از آمادگی جسمانی قادر خواهند بود که در تمام مدت آمورش عملی شما یک نفس در ذکر شایستگی‌های شما مدیحه‌سرایی کنند.

اسامی نام برده شده چند تن از افرادی است که لقب پدر علم ایران را در زمینه های پزشکی کسب کرده اند.

دست آخر؛ نیاز به یک نظارت واحد براین مسئله است تا دست افراد سود جو برای تصاحب این القاب بسته شود و تنها افراد لایق یتوانند از این القاب پر افتخار بهره مند شوند.
برچسب ها: پدرعلم القاب صراط