۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷

حکم پرونده بزرگ "ضیائی" صادر شد

رئیس کل دادگستری اصفهان گفت: پرونده‌ بزرگ "ضیائی" که جرائم متعددی در اصفهان شامل سرقت، تجاوز، آتش سوزی متعدد در منازل صورت داده بود بررسی و حکم اعدام برای این مجرم صادر شد.
کد خبر : ۳۰۶۰۹۵
صراط: احمد خسروی‌وفا ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح برنامه‌های هفته قوه قضائیه اظهار داشت: روز نخست اطلاع رسانی و حمایت از محکومان، روز دوم دادرسی عادلانه و تکریم ارباب رجوع، روز سوم تجلیل از شهدا، ایثارگران و خدمتگزاران دستگاه قضایی، روز چهارم امنیت اجتماعی و صیانت از ارزش‌های اسلامی است.

به گزارش تسنیم، وی تصریح کرد: روز پنجم ولایتمداری و تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب، روز ششم مبارزه با مواد مخدر، پولشویی و جرائم سازمان یافته، روز هفتم عدالت علوی، روز هشتم حقوق بشر اسلامی و روز نهم اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است.

خسروی وفا با اشاره به برنامه‌های این هفته بیان کرد: قرار بر این است تا با همکاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بهترین برنامه‌ریزی را داشته باشیم، برنامه‌های این هفته با تجدید میثاق با شهدا آغاز می‌شود و در طول هفته نیز اقدامات بسیاری صورت می‌پذیرد، پیش از خطبه‌های نماز جمعه در همه استان سخنران پیش از خطبه‌ها داریم و برنامه‌های فرهنگی در اولویت ما قرار دارد و برخی مسابقات فرهنگی نیز در این هفته برگزار می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد دادگستری اصفهان گفت: در سال گذشته 815 هزار پرونده وارد دادگستری شد که 810 هزار پرونده را مختومه کرده‌ایم و 2 اتفاق خوب نیز در سال 94 رخ داد، براین اساس اوقات دادرسی را از میانگین کشوری بالاتر بوده‌ایم اما در سال 94 حدود 15 تا 20 روز کاهش اوقات دادرسی داشتیم و همچنین پرونده‌های مسن ما از 11 هزار پرونده به کمتر از 6 هزار پرونده رسید.

رئیس کل دادگستری اصفهان با اشاره به آمار سرقت در استان اظهار داشت: در حوزه جزائی پرونده‌های وارده ما، در ماه نخست سال در بخش سرقت از رتبه نخست به رتبه چهارم کاهش داشته‌ایم، علاوه بر این در 3 ماه گذشته 8 هزار و 39 پرونده وارده توهین داشته‌ایم، همچنین جرم دوم ضرب و جرح و جرم سوم ایراد صدمات بدنی غیرعمدی بوده است.

وی افزود: آمار طلاق نیز در این 3 ماهه نسبت به آمار گذشته از رتبه پنجم به رتبه هفتم تنزل پیدا کرده، در برخی از جرائم در حوزه اجتماعی مانند ایجاد مزاحمت نوامیس و حرکات غیرمتعارف توسط خودروها افزایش داشته‌ایم و در جلسه‌ای در ابتدای سال تصمیمات خوبی گرفته شد.

خسروی وفا خاطرنشان کرد: تصمیماتی با حضور فرماندهی انتظامی استان اتخاذ و به عنوان دستور ابلاغ شده است که بر اساس آن دست پلیس برای برخورد باز گذاشته شده که مصوبات آن کشف حجاب در خودروها و توقیف خودروی مدنظر، خودروهایی که با حرکات غیرمتعارف در نظم عمومی اخلال ایجاد می‌کنند، توقف خودروهای پلاک مخدوش و توقیف آن، پلمپ همه تالارها یا باغ تالارهای فاقد مجوز است.

وی تصریح کرد: قرار بر این شد تا اراذل و اوباش شاخص و باندها شناسایی شوند، دستگیر و پرونده ویژه تشکیل شده و خارج از نوبت با آن‌ها برخورد شود و از ابتدای امسال نیز در این زمینه 2 حکم مهم صادر شده که نخست حکم اعدام به عنوان مفسد فی‌الارض اعلام شد.

رئیس کل دادگستری اصفهان با اشاره به روزه خواری در اصفهان بیان کرد: برخی در ماه مبارک رمضان سعی در حرمت شکنی را دارند، اگر کسی حرمت شکنی کرده و نیروهای انتظامی به ما اشخاص را معرفی کند برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

وی گفت: سال گذشته حدود 150 باند مواد مخدر منهدم شد و در این زمینه شناسایی‌ها نسبت به 2 سال گذشته 7 درصد افزایش یافته است، در بخش سرقت نیز سال گذشته 120 باند منهدم شدند و در 3 ماه اخیر نیز 38 نفر از اراذل دستگیر و معرفی شده که پرونده‌های آن‌ها در حال رسیدگی است همچنین 9 نفر از اشخاص با مزاحمت‌های خودرو شناسایی، دستگیر و پرونده‌های قضایی برای آن‌ها تشکیل شده است.

خسروی وفا با اشاره به پرونده بزرگ جرائم ضیائی اظهار داشت: پرونده‌ای به نام ضیائی بود که جرائم متعددی را این فرد در اصفهان از جمله سرقت، تجاوز، آتش سوزی متعدد در منازل شاهد بودیم، این فرد دستگیر و به همه جرائم خود اقرار کرده و حکم اعدام این شخص صادر شده است، خود او نیز به حکم اعتراضی نداشته و هدفش این بود که شاید قبول حکم دادگاه در کاهش گناهانش تاثیر داشته باشد.

وی با اشاره به انهدام باند مواد مخدر و صدور حکم آن‌ها افزود: ماموران نیروی انتظامی نیز در نائین درگیری داشته‌اند که یکی از ماموران نیروی انتظامی به شهادت رسید، در این پرونده 4 شخص دستگیر و به دلیل تیراندازی و حمل بیش از 600 کیلو مواد مخدر حکم اعدام برای 3 نفر از مجرمان و حبس ابد برای مجرم دیگر صادر شده است.

رئیس کل دادگستری اصفهان با اشاره به اقدامات حوزه معاونت اجتماعی خاطرنشان کرد: خوشبختانه حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اقدامات خوبی را صورت داده‌اند و طرح‌های خوبی را در مناطق آلوده اصفهان داشته‌ایم و با متولیان حوزه‌های مختلف در امر پیشگیری به صورت فعال مذاکره شده و اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اجرای حدود در ملاءعام و ملاحضات آن تصریح کرد: اجرای مجازات‌ها در ملاءعام با بررسی اولیه صورت می‌گیرد و اگر شرایط لازم مهیا بود احکام در ملاءعام اجرا می‌شود، معمولا برای اجرای حکم در ملاءعام نظر شورای تامین استان در نظر گرفته می‌شود و از زوایای مختلف موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خسروی وفا با اشاره به افزودن شعبه در سطح استان بیان کرد: 40 شعبه در استان اصفهان در شهرستان‌های مختلف اضافه شده‌اند و حدود 100 پست افزایش داشته‌ایم ولی باید دانست افزودن شعبه شاخص خاصی دارد، در چندماه گذشته 3 شعبه حقوقی، یک شعبه جزائی، 3 شعبه تجدید نظر و 5 شعبه در دادسرا در اصفهان اضافه کرده‌ایم و تا پایان 3 ماه آینده 6 شعبه اضافه می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره دعوای شهرداری اصفهان و آب منطقه‌ای گفت: شکایتی به دست ما رسیده و باید دانست دعوای میان ادارات با توجه به مصوبه هیئت وزیران در استان‌ها توسط استاندار حل می‌شود و اگر موضوع حل نشده و موضوع جزایی بوده به ما سپرده می‌شود.

رئیس کل دادگستری اصفهان در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت نیروی انسانی اظهار داشت: به صورت جدی از کمبود کارمند و کمبود فضای فیزیکی رنج می‌بریم و وضعیت مالی ما در سال 94 وضعیت خوبی نبود و امسال نیز ظاهرا تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نداشته‌ایم، 62 درصد پست‌های اداری ما خارج از کارمند است.

وی افزود: در بخش قضایی حدود 40 درصد از پست‌ها فاقد قاضی بوده و به طور قطع برای استخدام دولت باید پول، مجوز و امکانات دهد اما با همه این کمبودها سعی بر تکریم ارباب رجوع داریم، امروز برخی از شعب ما روزی 8 پرونده رسیدگی می‌کند.

خسروی وفا در پاسخ به سوالی درباره زمین‌خواری در اصفهان خاطرنشان کرد: حدود 700 پرونده تشکیل و اغلب این پرونده‌ها صدور رای داشته، آمار زمین خواری نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته و در پروند‌ه‌هایی که تغییر کاربری و تصرفات داشته باشند به صورت جدی برخورد می‌شود.