۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۹

مشاور تجاری اعراب، تهیه‌کننده "مولانای" هالیوود برای یک شرکت ترک+عکس

چندی قبل خبر تولید فیلمی براساس زندگی مولانا شاعر و عارف ایرانی قرن هفتم هجری قمری منتشر شد.
کد خبر : ۳۰۶۴۱۳
صراط: "دیوید فرانزونی" سناریستی که بیش از هر چیز به خاطر نگارش فیلمنامه "گلادیاتور” شهرت دارد در گفتگو با "گاردین” خبر از نگارش فیلمنامه‌ای براساس زندگی مولانا داده بود و البته که تهیه کننده این کار را هم "استیفن براون” معرفی کرده بود.

به گزارش سینماژورنال، این سناریست از علاقه خود نسبت به حضور لئوناردو دی‌کاپریو و رابرت داونی جونیور به عنوان بازیگران نقشهای "مولانا” و "شمس” سخن گفته بود و بیان کرده بود: تصویر کردن شخصیت "شمس” هم کار پیچیده‌ای است. با وجود این که عوامل این کار او را شخصیتی منفی نمی‌دانند، اما معتقدند او تاثیر مخربی در دور کردن "مولانا” از تدریس و خانواده‌اش داشته است. این پیچیدگی و گنگی، فضای هنری‌تری را برای نویسندگان و تهیه‌کنندگان این فیلم ایجاد می‌کند.

این ادعا در کنار سابقه قبلی دی‌کاپریو در ایفای نقش شاعری با رفتارهای غیرمتعارف در درامی با عنوان "کسوف کامل” ساخته "آگنیشکا هلند” کارگردان لهستانی، موجب این گمانه زنی از سوی سینماژورنال شد که آیا دیوید فرانزونی هم در فیلم مولانا بنا دارد یک رابطه غیرمتعارف را به تصویر بکشد؟(اینجا را بخوانید)

البته که تاکنون "فرانزونی” هیچ توضیح شفافی در این باره نداده است.

از سوی دیگر کندوکاو در سوابق کاری "استیفن براون” تهیه کننده کار، سینماژورنال را به دو شرکت رساند؛ یکی شرکتی ترک به نام "وای” که این تهیه کننده آمریکایی مدیر اجرایی آن است و بناست فیلم زندگی مولانا را برای این شرکت تولید کند و دیگری شرکتی عرب به نام "وحید و شرکا” که استیفن براون به عنوان مشاورش مشغول به کار است.

تولید در کمپانی ترک

 "استیفن جوئل براون” که فارغ التحصیل مقطع کارشناسی تاریخ از دانشگاه کالیفرنیاست به واسطه تولید آثاری مانند "هفت”، "وکیل مدافع شیطان”، "فراری” و "آدمکش کامل” شناخته می‌شود.

براون که مدتی است به عنوان مدیر اجرایی کمپانی "وای” که مقرش در استانبول ترکیه است مشغول فعالیت است تهیه کنندگی اولین محصول سینمایی بلند این کمپانی ترک‌ که در لس آنجلس و نیویورک دفتر دارد را هم انجام داده است.

نام این محصول "سرجوخه  عثمانی” است که داستانش در خلال جنگ جهانی اول می‌گذرد و داستان عشق میان یک پرستار آرمانگرای آمریکایی و یک افسر ترک را روایت می‌کند. این فیلم را کارگردانی نیویورکی به نام "جوزف روبن” می سازد و در کنار "جاش هارتنت”، "میشل هسمان” و "بن کینگزلی” تعدادی بازیگر ترک هم نقشهای فرعی آن را ایفا می کنند.

همین کمپانی ترک است که تولید فیلم زندگی "مولانا” را برعهده گرفته و البته سفارش نگارش فیلمنامه را هم به "دیوید فرانزونی” داده است!

مشاور "وحید و شرکا…”

به گزارش سینماژورنال به جز اینها "استیفن براون” نه فقط به واسطه فعالیتهای سینمایی و تلویزیونی بلکه به واسطه حضورش به عنوان مشاور یک شرکت در حاشیه خلیج فارس هم شخصیتی کنجکاوی‌برانگیز به نظر می‌رسد.

مشاور تجاری اعراب، تهیه‌کننده

استیفن براون حدودا هشت سالی می‌شود که به عنوان مشاور شرکتی بحرینی با عنوان "وحید و شرکای پیشرو” فعالیت می‌کند.

این شرکت که مدیر آن یک ایرانی به نام وحید مهرانی‌فر است کارش مشاوره دادن به اشخاص حقیقی یا شرکتهایی است که می‌خواهند در منطقه خلیج فارس درگیر فعالیتهای تجاری شوند.

اینکه مشاور یک شرکت عرب قصد تولید پروژه "مولانا” را دارد هم به قدر کفایت عجیب به نظر می‌رسد به خصوص که کار تولید هم در یک شرکت ترک انجام می‌شود و به همین دلیل تاکنون این پروژه با عنوان "رومی” معرفی شده!!

با این حال حضور یک ایرانی در مدیرعاملی شرکت "وحید و شرکا…” جای امیدواری پیش می آورد بلکه مراودات براون با این ایرانی بتواند وی را از حساسیتهای ایرانیان نسبت به شخصیت مولانا آگاه سازد تا در نهایت محصولی خلق شود که قبل از تمام مردم دنیا، این ایرانیان باشند که آن را اثری صادق و وفادارانه به تاریخ قلمداد کنند.