۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
ناگفته‌هایی از نقش شهید چمران در دوران دفاع مقدس

شهید چمران سرنوشت جنگ را عوض کرد

مشاور رئیس بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس و معاون فرهنگی هیئت رزمندگان غرب و شمالغرب بابیان اینکه شهید چمران الگو و نام آور اقدام و عمل در عرصه های مختلف است گفت: چمران الگویی ماندگار و نماد بصیریت و مقاومت ملت ایران و راه او راه نجات همه مستضعفان است.
کد خبر : ۳۰۶۴۴۳

صراط: مشاور رئیس بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس و معاون فرهنگی هیئت رزمندگان غرب و شمالغرب بابیان اینکه شهید چمران الگو و نام آور اقدام و عمل در عرصه های مختلف است گفت: چمران الگویی ماندگار و نماد بصیریت و مقاومت ملت ایران و راه او راه نجات همه مستضعفان است.

به گزارش تسنیم، بیان سخن از شهیدی با ابعاد شخصیت والا، ‌شیر بیشه نبرد و عارف شب‏ های تار، سخت بلکه محال است و سخن گفتن از شهید دکتر مصطفی چمران، این مرد عمل و نه مرد سخن، نمونه کامل هجرت، جهاد و شهادت، مالک‏ اشتر جنوب لبنان و حمزه کربلای خوزستان سخت و دشوار است.

چراکه حتی نمی ‏توان یکی از ابعاد وجودی او را آن گونه که هست، توصیف کرد چراکه مردان و رهروان راه علی(ع) و حسین(ع) را با این کلمات مادی و معیارهای خاکی نمی‌شود توصیف کرد.

در ارزش والای جایگاه این شهد والامقام همین بس، که مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود در دیدار با اساتید بسیجی دانشگاه‌ها با با ذکر خاطراتی از شهید دکتر مصطفی چمران، این شهید را انسانی مؤمن، مجاهد، شجاع، بصیر، دانشمند، منصف، هنرمند، با صفا، اهل مناجات، دارای روحیه‌ای لطیف و بی‌اعتنا به نان، نام و مقام دنیا توصیف فرمودند.

31 خردادماه یادآور سالروز شهادت شهید مصطفی چمران، و یادآور سیره دینی و جهادی بزرگمردی در مکتب امام راحل(ره) است که در 31خردادماه1360 در دهلاویه به دیدار خدای یگانه شتافت.

سالروز شهادت شهید چمران فرصتی شد تا در مصاحبه‌ای تفصیلی پیرامون شخصیت و سیره عملی و نظری شهید چمران با "سردار داود غیاثی‌راد" مشاور رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مسئول روابط عمومی معاونت اشراف و راهبردی فرماندهی کل قوا و معاون فرهنگی هیئت رزمندگان غرب و شمالغرب کشور به گفت‌و‌گو بنشینیم.

مشروح گفت‌و‌گوی خبرنگاران تسنیم با سردار غیاثی راد در زیر می‌آید:

نقش شهید چمران در معرفی انقلاب اسلامی و صدور آن چه بود؟

سردار غیاثی راد: فرا گرفتن آموزش‌های نظامی به منظور انقلابی بودن در مصر و لبنان، همراهی با امام موسی صدر که یک چهره انقلابی در لبنان، سوریه و عراق بود و همچنین تشکیل جنبش عمل و تربیت فرماندهان و فرزندان انقلابی در لبنان و سوریه همه اینها زمینه‌ای ایجاد کرد تا شهید چمران به‌عنوان یک فرد بزرگ انقلابی شناخته شود.

وی که در مبارزه با رژیم اشغالگر قدس نخستین مدافع، رزمنده و رهبر بودند، همچنین تجربه و تسلط شهید از اوضاع آمریکا، لبنان و مصر کمک بزرگی به ظهور انقلاب بود و از همان آغاز پیروزی انقلاب با تسلطی که به زبان‌های مختلف داشتند به تبلیغ راه امام در کشورهای خارجی پرداختند و در انتقال مفاهیم انقلاب به سران کشورها تاثیر عمده‌ای داشتند که می‌توان گفت شهید چمران و یارانش به سه دلیل زندگی در خارج از کشور، تسلط بر زبان عربی و مهم‌تر از همه انقلابی زیستن و علاقمند بودن به راه و مسیر زندگی امام(ره) نقش بزرگی را در حضور تفکر انقلابی حضرت امام(ره) در دنیا داشتند.

نقش شهید چمران در طول دفاع مقدس چه بود؟

سردار غیاثی راد: شهید چمران با توجه به سوابق علمی، مدیریت، دانش، استراتژی و روش‌های نظامی چریکی که در آمریکا، مصر و لبنان کسب کرده بود در بازگشت به ایران تنها راه نجات دفاع مقدس را اقدامات چریکی و ضربه زدن نامنظم به دشمن تشخیص دادند که همان مفهوم چریکی است.

بنابراین ستاد جنگ‌های نامنظم را تاسیس کرد و جز نخستین کسانی بود که به عملیات پرداخت و دشمن را به عقب رانده و نقش مهمی را با تدبیر نظامی خویش در شکست حصر سوسنگرد با همراهی و تدبیر فرماندهی مقام معظم رهبری که در آن زمان فرمانده کل قوا بود ایفا کرد.

بنابراین شکست حصر سوسنگرد به‌لحاظ حساسیتی که داشت و این حساسیت به مراتب بیشتر از خرمشهر بود نقطه عطفی در مبارزات جنگ و به دست با کفایت شهید چمران بود که در سرنوشت جنگ بسیار موثر بوده و در واقع سرنوشت جنگ را عوض کرد چراکه اگر صدام اهواز را اشغال می‌کرد جنگ تمام شده بود و سرنوشت شکست برای ایران رقم می‌خورد.

مهم‌ترین ویژگی شخصیتی شهید چمران چه بود؟

سردار غیاثی راد: شهید چمران یک عارف، دانشمند، عادل، عاقل و همچنین یک رزمنده واقعی و الگو برای جهان اسلام و حتی جهان بشریت بود چراکه جمع اضداد بودند و در اوج مبارزه خشن و جنگ در کارهای ظریف و هنری نیز فعالیت داشتند که نمونه‌ای از آن اداره کردن یتیم‌خانه‌های لبنان بود که نشان از محبت و رافت آن شهید والامقام در اوج مبارزه بود.

نمونه‌ دیگری از جمع الاضداد بودنشان نیایش‌های بی‌نظیر شهید در حالی است که از بزرگترین دانشمندان هسته‌ای در فیزیک پلاسما بوده و عالی‌ترین پایان‌نامه‌ها را ارائه داده است، همچنین شهید را می‌توان به‌عنوان هنرمند عکاس و به‌ویژه نقاش معرفی کرد.

از طرفی یک چریک تمام عیار و نظامی بودند که به‌عنوان وزیر دفاع ایران در وزارت دفاع که عالی‌ترین مقام نظامی ایران است منصوب شده و در همان وزارت دفاع به کار سیاسی، علوم سیاسی، حقوقدانی و قانون‌گذاری پرداختند.

 سیره عرفانی و معنوی شهید چمران را تبیین کنید؟

سردار غیاثی راد: در بحث سیره معنوی و عرفانی پیشنهاد می‌کنم که به کتاب نیایش‌های شهید چمران مراجعه کنید که در حقیقت معرف عرفان نظری و علمی شهید بوده و همچنین در کتاب‌های دیگرشان که در ارتباط با مسائل خاص صحبت‌های شهید از قران و احکام و اسلام است که نشانگر اوج شناخت شهید از مسیر حرکت قرآنی و حرکت حسینی است.

شهید چمران خود را دانش‌آموخته مکتب امام حسین(ع) دانسته و امام حسین(ع) را به‌عنوان اوج عرفان که همه هستی‌اش را در راه خدا داده تا هستی دنیا را بگیرد معرفی می‌کند و عاشورا را مکان عشق‌بازی امام حسین(ع) با خدا می‌داند، و با اشاره به منطق و فلسفه امام خمینی(ره) این مرد بزرگ را به‌عنوان نایب مهدی(عج) و نجات‌دهنده جهان معرفی می‌کند.

و در بعد عرفانی زندگی خودشان نیز دست‌نوشته‌هایی که در خلوت‌ها و تنهایی‌هایشان در آمریکا و لبنان داشته‌اند نشانگر اوج عرفان و شناخت الهی این شهید براساس قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه هست که تفسیر عملی عرفان شهید چمران در مبارزه بی‌امان با نفسش در جبهه‌ها تبلور پیدا کرد طوری که از هیچ احدی جز خدا نترسید.

ولایت و ولایتمداری در رفتار و اندیشه شهید چمران را تشریح کنید؟

سردار غیاثی راد: شهید چمران را باید به‌عنوان دو الگو معرفی کرد، یکی الگوی ولایتمداریش در جریان شکست حصر سوسنگرد که به اوج خودش رسید و ثابت کرد، که سندش همین است، و دیگری اطاعت از امر ولی فقیه زمان خودش هنگامی که از لبنان آمد تا امام(ره) را به‌عنوان مرجع تقلیدش ببیند و در پی درخواست امام برای ماندن در ایران بدون تعلل با یک کلمه سمعا و طاعتا یعنی اطاعت متلق از امر امام ثابت کردند که امر ولی‌فقیه به‌عنوان یک الگو و اسوه لازم‌الاجراست.

شهید چمران را می‌توان به‌عنوان یک الگوی اقتصاد مقاومتی دانست که با کم‌ترین هزینه‌ها کارهای بزرگی را انجام می‌دادند و بهره‌وری و اقتصاد مقاومتی و مقاومت در برابر مشکلات داشتند.

موجودی بانکی اندک شهید پس از شهادتشان طبق وصیت شهید به برادرشان نشان می‌دهد که هیچ بهره‌‌ای از مال دنیا نداشته و تنها دارایی آن بزرگوار کتاب‌های ارزشمندشان است که در بنیاد شهید چمران حفظ و نگهداری می‌شوند.