۰۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۰

انفعال بس است، کاری کنید!

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان تیرماه امسال و با بالا گرفتن اختلافات تهران-ریاض در سخنانی که در محافل داخلی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، گفت: با عربستان مشکل خاصی نداریم، مشکلی که هست دیدگاه دو کشور نسبت به تحولات منقطه است که در این زمینه احتیاج به رایزنی بین دو کشور است تا سوء تفاهم رفع شود.
کد خبر : ۳۰۶۵۷

ایران دیپلماتیک: فهرست دشمنی های عربستان با ایران گسترده تر از آن است که بتوان با یادداشت و مقاله ای به آن اشاره کرد. آنچه هم اشاره شد تنها مشتی از خروار است برای شاید تلنگری به دستگاه سیاست خارجی کشور که بتواند با قدرت بیشتری در عرصه روابط با عربستان وارد عمل شود.

با ادعای عربستان درباره اقدامات ایران در به خطر انداختن ثبات این کشور، جنگ دیپلماتیک ایران و عربستان وارد فاز تازه ای شد.

نایف بن عبدالعزیز آل سعود معاون دوم نخست وزیر و وزیر کشور عربستان در مراسم سحری و با حضور شماری از مقامات سعودی طی سخنانی که روزنامه المدینه منتشر کرد؛ مدعی شد که کشورش هدفی برای ایران است.

وی افزود: عربستان هدف تروریست ها قرار دارد و برخی کشورهای دیگر از این تلاش تروریست ها حمایت می کنند.

این مقام سعودی گفت: ما با مشکلات عراق در شمال، یمن در جنوب، آفریقا در غرب و مشکلات ایران و اقدام آن در هدف قرار دادن عربستان احاطه شده ایم.

مشکل نداریم!

اظهارات ضد ایرانی نایف در حالی است که دستگاه دیپلماسی کشور در ماههای اخیر حاضر به موضع گیری رسمی دربرابر تندگویی های سیاستمداران سعودی نشده است و برعکس کوشیده تا موضعی منفعلانه در این باره اتخاذ کند.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان تیرماه امسال و با بالا گرفتن اختلافات تهران-ریاض در سخنانی که در محافل داخلی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، گفت: با عربستان مشکل خاصی نداریم، مشکلی که هست دیدگاه دو کشور نسبت به تحولات منقطه است که در این زمینه احتیاج به رایزنی بین دو کشور است تا سوء تفاهم رفع شود.

فلج می کنیم!

سخنان صالحی تنها چند روز پس از آن بود که مقامات سعودی قول داده بودند ایران را با حربه نفت فلج کنند. سوم تیرماه امسال روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از ترکی الفیصل نوشت که ایران را باید با حربه نفت فلج کرد. شاهزاده ترکی‌الفیصل در این گفت و گو از قصد عربستان برای مواجهه با جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ایران با تمام قوا خبر داده بود. به گزارش این روزنامه، این عضو برجسته خانواده حاکم بر عربستان تهدید کرده بود که اگر مقامات ایران فعالیت‌های اتمی کشور را محدود نکنند، ممکن است ریاض با افزایش صادرات نفت خود ایران را از میدان بازار نفت بیرون براند. این روزنامه آمریکایی آورده بود که با توجه به تکیه روزافزون ایران بر پول نفت، این اقدام احتمالی عربستان سعودی می‌تواند ایران را فلج کند.

شاهزاده ترکی‌الفیصل در یک سخنرانی در لندن که به گفته وال استریت جورنال در اوایل ماه ژوئن ایراد شده آشکارا گفته است: عربستان آن قدر ظرفیت تولید دارد – حدودا چهار میلیون بشکه در روز – که تقریبا بلافاصله می‌تواند در بازار جایگزین ایران شود.

او افزود: ایران در بخش نفت بسیار آسیب‌پذیر است و از همین نقطه است که بیشتر می‌توان ایران را تحت فشار گذاشت.


این روزنامه آمریکایی دست راستی در گزارش خود همچنین از قول برخی از مقامات عرب در خلیج فارس نوشت که عربستان قصد دارد صادرات نفت خود را خارج از سهمیه اوپک تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.


وال استریت جورنال هدف عربستان از این اقدام را جلوگیری از افزایش قیمت‌های جهانی عنوان کرده است. منابع این روزنامه در خلیج فارس همچنین گفته‌اند که امارات و کویت نیز احتمالا به تاسی از عربستان تولید نفت خود را افزایش خواهند داد.


ترکی‌الفیصل در سخنرانی خود همچنین تهدید کرده است که اگر ایران به توانایی ساخت تسلیحات اتمی دست یابد، ریاض نیز وادار خواهد شد قدم در همین راه بگذارد. او همچنین هشدار داده است که کشورش در حال آماده شدن برای به کارگیری تمام توانایی‌های اقتصادی، دیپلماتیک و امنیتی خود به منظور مواجهه با ایران است.


گرچه شاهزاده ترکی‌الفیصل در حال حاضر هیچ مقام رسمی در حکومت عربستان را بر عهده ندارد، وال استریت جورنال از قول دیپلمات‌های عرب و آمریکایی می‌گوید که حاکمیت سعودی غالبا برای خبر دادن از سیاست‌های آینده خود شاهزاده ترکی را به صحنه می‌فرستد.

ترکی‌الفیصل پیشتر سفیر عربستان در آمریکا و انگلیس بوده و زمانی نیز ریاست سازمان اطلاعات سعودی را بر عهده داشته است.

تشکیل جبهه ضد ایران در منطقه

اقدامات ضد ایرانی ریاض در ماههای اخیر به مطالبی که اشاره ای بر آن رفت، بسنده نشد و ابعاد دیگری هم بر خود گرفت.


هفتم خرداد ماه سال جاری روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در تحلیلی به بررسی رفتار و عملکرد عربستان در خاورمیانه و در تعامل با ایران پرداخت و از تشکیل جبهه ضد ایران در منطقه توسط عربستان خبر داد.


به گزارش ایران دیپلماتیک، وال استریت ژورنال نوشت: حکومت عربستان سعودی در تلاش است تا کشورهای اسلامی خاورمیانه و آسیا را به یک نوع ائتلاف غیر رسمی علیه ایران دعوت کند. ولی این اقدامات باعث نگرانی مقامات آمریکا شده که معتقدند چنین صف بندی‌هایی باعث تشدید تنش‌های مذهبی خواهد شد که هم اکنون گریبان کشورهای خاورمیانه را گرفته است.


این روزنامه آمریکایی افزود: عربستان سعودی برای جلب حمایت دیپلماتیک و احتمالا حمایت فنی و نظامی از سیاست مقابله با ایران، با دولت‌های پاکستان، مالزی، اندونزی و کشورهای آسیای میانه مذاکره کرده و از آنها خواسته است تا در سرکوب شورش شیعیان بحرین علیه حکومت سنی این کشور که به نمادی از مقابله اعراب علیه نفوذ ایران بدل شده است، مشارکت کنند.


وال استریت ژورنال افزود: با وجودیکه تلاش‌های عربستان سعودی ظاهرا در مسیر مقابله با یک دشمن مشترک صورت می‌گیرد ولی می‌تواند برای سیاست‌های آمریکا در منطقه دشواری‌هایی ایجاد کند. به خصوص دعوت عربستان از دولت پاکستان سیاست‌های امنیتی آمریکا در آسیا جنوبی را دشوار خواهد کرد. در عین حال می‌تواند تلاش آمریکا برای سوق دادن جنبش‌های اعتراضی منطقه به یک مسیر صلح آمیز و دمکراتیک را با موانع جدی روبرو سازد.


وال استریت ژورنال در ادامه از قول مقامات نظامی و امنیتی آمریکا، پاکستان و عربستان می‌نویسد که رییس شورای امنیت ملی عربستان در ماه مارس از فرماندهان ارتش پاکستان خواست که به عملیات نظامی این کشور در بحرین کمک کنند. مقامات سعودی در این مذاکرات به طرف‌های پاکستانی خود گفته‌اند که برای حفظ ثبات و امنیت در منطقه و دفاع از منافع پاکستان نمی‌توان روی نقش آمریکا حساب کرد.


وال استریت ژورنال افزود: مقامات آمریکایی که با دولت عربستان در ارتباط هستند اذعان دارند که ریاض به شدت از سیاست‌های واشنگتن در منطقه ناراضی است ولی تاکید می‌کنند که دولت عربستان بعید است تا این حد تندروی کند.


این روزنامه آمریکایی افزود: مقامات سعودی با اطمینان می‌گویند که تمام کشورهای اسلامی به درخواست ریاض حاضر هستند در این مسئله مشارکت کنند. آنها می‌گویند در حال حاضر 4 هزار نیروی نظامی عربستان برای کتنرل اوضاع بحرین کافی است. ولی در صورت لزوم نیروهای پاکستانی نیز می‌توانند به این کشور اعزام شوند هر چند در این مورد هنوز عربستان سعودی یا دولت بحرین به صورت رسمی درخواستی مطرح نکرده است.


وال استریت ژورنال افزود که اعزام نیروهای عربستان به درخواست خاندان سلطنتی بحرین صورت گرفت و بعد‌ها سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به عنوان نمادی از مقابله با ایران از این دخالت نظامی حمایت کردند. عربستان سعودی اخیرا در تلاش است تا دولت‌های اردن و مراکش نیز به شورای همکاری خلیج فارس بپیوندند. دولت مالزی چندی پیش اعلام کرد که حاضر است به بحرین نیروی نظامی اعزام کند. نخست وزیر این کشور در جریان دیدار از ریاض گفت: دولت مالزی از تصمیمات عربستان و شورای همکاری خلیج فارس برای حفظ امنیت و ثبات در این منطقه حمایت خواهد کرد.

مقامات دولت بحرین روز پنجشنبه اعلام کردند که از حمایت دیپلماتیک کشورهای دیگر استقبال کرده ولی در حال حاضر به کمک نظامی نیازی ندارند و تاکنون هیچ درخواست رسمی برای اعزام نیروی نظامی از پاکستان یا مالزی مطرح نشده است.

فهرست دشمنی های عربستان با ایران گسترده تر از آن است که بتوان با یادداشت و مقاله ای به آن اشاره کرد. آنچه هم اشاره شد تنها مشتی از خروار است برای شاید تلنگری به دستگاه سیاست خارجی کشور که بتواند با قدرت بیشتری در عرصه روابط با عربستان وارد عمل شود.