۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰

دکترای نخست‌وزیر تقلبی از آب درآمد

نخست‌وزیر سابق رومانی که از زمان طرح این اتهام علیه خود بارها آن را رد کرده و این اتهامات را «حملات سیاسی» قلمداد کرده بود.
کد خبر : ۳۱۴۴۹۷
صراط: در پی تأیید تقلب در مدرک دکترای حقوق نخست‌وزیر سابق رومانی، وی دیروز دوشنبه خلع عنوان شد.

به گزارش فارس، وزرات آموزش رومانی طی اطلاعیه‌ای از خلع عنوان دکتری نخست‌وزیر سابق رومانی طی روز دوشنبه (دیروز) در پی تأیید تقلب در مدرک دکترای حقوق 11 سال پیش وی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خلع عنوان «ویکتور پونتا» که از سال 2012 میلادی به انجام سرقت ادبی در پایان‌نامه دکترای حقوق خود متهم شده بود، نخستین مورد از این دست در کشور رومانی محسوب می‌شود.

وزرات آموزش رومانی طی اطلاعیه خود با اشاره به تأیید تقلب در مدرک دکترای نخست‌وزیر سابق رومانی طی کمیسیون وزارت آموزش این کشور در ماه گذشته اعلام کرد: در پی تأیید تقلب در مدرک دکترای ویکتور پونتا طی بررسی‌های انجام شده توسط سه گروه کارشناسی در سال 2012 و حکم کمیسیون وزارت آموزش، ما نهایتا روز دوشنبه ویکتور پونتا را از عنوان دکترایی که دانشگاه بخارست به وی عطا کرده بود، خلع کردیم.

مجله علمی «نیچر» (Nature) در سال 2012 با انتشار مقاله‌ای مدعی شد که ویکتور پونتا بخش عمده‌ای از پایان‌نامه دکترای خود را بدون ذکر منبع کپی کرده و بیش از نیمی از پایان‌نامه 432 صفحه‌ای وی درباره دیوان بین‌المللی کیفری، در واقع کپی اثر مشترک دو حقوقدان رومانیایی است.

نخست‌وزیر سابق رومانی که از زمان طرح این اتهام علیه خود بارها آن را رد کرده و این اتهامات را «حملات سیاسی» قلمداد کرده بود، نهایتا در سال 2014 میلادی از آمادگی خود برای خلع عنوان دکترا با هدف پایان دادن به انتقادها خبر داد اما دانشگاه بخارست اعلام کرد که طبق قانون امکان انجام چنین کاری وجود ندارد.

ویکتور پونتا در ماه نوامبر گذشته در پی اعتراضات گسترده مردم این کشور علیه بی مسئولیتی مقامات رومانی و وقوع حادثه آتش‌سوزی در بخارست که در یک کلوب شبانه اتفاق افتاد و به کشته شدن دستکم 32 نفر و زخمی شدن حدود 200 تن انجامید، از سمت خود استعفا کرد و «داسیان سیولوس» کمیسر سابق امور کشاورزی اتحادیه اروپا به سمت نخست‌وزیری رومانی منصوب شد.
برچسب ها: صراط رومانی دکتری