۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
روحانی:

به برجام خوش‌بینیم و به آمریکا بدبین

رئیس‌جمهور با تاکید براینکه شب گذشته مرکز آمار اعلام کرد رشد اقتصادی ایران در ۳ ماهه اول امسال ۴.۴ درصد بوده است، گفت: خوش‌بینی به برجام به معنای خوش‌بینی به ابرقدرت‌ها نیست و ما به آمریکا بدبینیم.
کد خبر : ۳۱۷۰۴۸
صراط: رئیس‌جمهور در اجتماع مردم استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه شب گذشته مرکز آمار اعلام کرد رشد اقتصادی ایران در ۳ ماهه اول امسال ۴.۴ درصد بوده است، گفت: خوش‌بینی به برجام به معنای خوش‌بینی به ابرقدرت‌ها نیست و ما به آمریکا بدبینیم.

به گزارش تسنیم، حجت‎الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در اجتماع مردم کهگیلویه و بویراحمد در ورزشگاه پهلوان تختی یاسوج به ایراد سخنرانی پرداخت. 

مهم‌ترین محورهای سخنرانی رئیس‌جمهور در اجتماع مردم کهگیلویه و بویراحمد به شرح ذیل است:

* عزت ما در سایه ائمه اطهار(ع)، پیامبر اسلام(ص)، اهل بیت(ع) و به‌ویژه مولای ما امام هشتم است. امام رضا(ع) با حضور در ایران فرهنگ این دیار را به اوج رساند و امروز مرقد مطهر و منور ایشان جاذبه‌ای است تا قلوب همه شیعیان و مسلمانان جهان به سمت این سرزمین و خراسان و مشهد الرضا(ع) جذب شود. 

* امام رضا(ع) درس برادری، عطوفت، محبت و وحدت داد چون ایشان امام رئوف و مهربان لقب یافته‌‌اند و ایشان را به‌عنوان "رضا" لقب داده‌اند که هم مورد رضایت خداوند بود و هم مورد رضایت عامه مردم. درس اخلاق، صفا و صمیمیت را از ائمه اطهار(ع) و به‌ویژه امام هشتم بیاموزیم و عمل کنیم. 

* خوشحالم در این روز مبارک و در روز میلاد امام رضا(ع) در میان شما مردم خونگرم و دلاور هستم که همیشه در تاریخ در کنار قله دنا از استقلال ایران دفاع کردید و در برابر استعمارگران غرب و متجاوزان ایستادید. شما مردم در برابر ظلم و سلطه رضاخانی ایستادگی و مقاومت کردید. امروز هم در همه‌جا، شما در خط مقدم ایستاده‌اید برای کشورتان، برای عزت‌تان و استقلال سرزمین‌تان. 

* امروز 24 مرداد است. 24 مرداد 3 سال قبل دولت یازدهم برای خدمت به شما مردم تشکیل شد. از 12 تا 24 مرداد در کمترین زمان ممکن، به همت این مردم و با یاری نمایندگان مجلس توانستیم دولت یازدهم را تشکیل دهیم و شروع به‌کار کنیم. 

* در طول این 3 سال، علی رغم همه سختی‌ها، روزهای سخت و شرایط سختی که دولت یازدهم تشکیل شد، به‌همت و یاری مردم قدم به قدم به جلو حرکت کردیم. شب گذشته مرکز آمار کشور اعلام کرد رشد اقتصادی ایران در 3 ماهه اول امسال 4.4 درصد بوده است. روزی که تشکیل دولت دادیم، رشد اقتصادی کشور منهای 6.8 درصد بود اما امروز به 4.4 درصد رسیدیم. 

* اگر امروز توانستیم در روزهای سخت این منطقه، در شرایطی که دشمنانِ انقلاب قیمت نفت را به یک‌سوم و یک‌چهارم رساندند، به رشد نزدیک 5 درصد برسیم این به معنای اعتماد مردم به دولت‌شان و اتحاد ملت و دولت است. 

* مردم عزیز و غیور ما، شعار رهبر معظم انقلاب را اجرا کردند و آن "همدلی و همزبانی میان دولت و ملت" بود. ما امروز توانستیم در یک نقطه شکوهمندی قرار بگیریم. شما ملت بزرگ ایران نه با شعار بلکه با اراده‌تان، ایستادگی‌تان، مقاومت‌تان و حمایت‌تان و اطاعت از مقام معظم رهبری، به دنیا نشان دادید کسی نمی‌تواند چیزی را بر مردم ایران تحمیل کند.

* دشمنان به پای ایران زنجیر تحریم بسته بودند اما شما مردم با ایستادگی‌تان و مقاومت کاری کردید که زنجیر‌های تحریم را شکستید. 

* امروز برخلاف اراده دشمنان ایران، هر مقدار که ما می‌خواهیم نفت‌مان را به جهان صادر می‌کنیم؛ ما امروز کاری کردیم که زنجیرهایی که برای عدم ارتباط بین بانک‌های ایرانی و خارجی ایجاد کرده بودند را درهم شکستیم. امروز از سراسر دنیا ظرف مدت کمتر از یک‌سال 350 هیئت اقتصادی و 160 هیئت سیاسی به ایران سفر کردند.

* ممکن است عده کمی از اینکه تحریم برداشته شده خوشحال نباشند اما ملت بزرگ ایران شاد و مسرور است. 

* ملت بزرگ ایران در برابر دشمنان این سرزمین و انحراف ایستادگی کرده و خواهد کرد. همانطور که توانستیم تورم را تک‌رقمی کنیم با حمایت شما رونق را هم به اقتصاد کشور بر می‌گردانیم.  

* باید اقتصادمان را به حرکت درآوریم. حل مشکل اشغال جوانان شدنی است، امسال 7500 بنگاه اقتصادی را تا پایان سال راه‌اندازی خواهیم کرد. 

* ما نباید بگذاریم در کهگیلویه و بویراحمد که دنیای زیبایی‌ها، دنیای رودخانه‌های خروشان و دنیای سرچشمه‌ها و یخچال‌های طبیعی است، جوانی بیکار بماند. ما باید کشاورزی و کشاورزی گلخانه‌ای را در استان احیاء کنیم و صنعت را به استان بیاوریم. این‌جا دیار نفت و گاز و گردشگری است، باید جاذبه گردشگری را در این استان افزون کنیم و گردشگران داخلی و خارجی را به استان جذب کنیم. 

* چرا ما برجام را اجرا کردیم؟ چرا ما در برابر 6 قدرت بزرگ دنیا 30 ماه ایستادگی کردیم و دلاورانه، دیپلمات‌های شجاع شما، برای سرزمین ایران غرور و افتخار آوردند؟ درست است که صهیونیست‌ها از پیروزی ملت ایران عصبانی هستند و یکی یا دو کشور همسایه جنوبی ما نیز متأسفانه با کودک‌صفتی از پیروزی ملت ایران ناراحت هستند اما ملت ما با ایستادگی، وحدت، اتحاد و رهنمود‌های رهبر انقلاب توانست پیروزی بزرگِ سیاسی - تاریخی را به‌دست آورد تا شرایط برای اقتصاد و رشد اقتصادی آماده شود.

* برجام برای این بود که شرایط برای حرکت مردم ایجاد و دیوارها برداشته شود تا ملت ما و دانشمندان و اندیشمندان ایران اسلامی بتوانند برای کشور رونق اقتصادی ایجاد کنند. خوش‌بینی به برجام به معنای خوش‌بینی به ابرقدرت‌ها نیست؛ ما به آمریکا بد بینیم و به برجام خوش‌بین. 

* شرایط را برای حرکت آماده کردیم. شرایط را برای جذب سرمایه خارجی آماده کردیم. 82 تفاهم و قراداد با کشورهای خارجی در زمینه صنعتی امضا شده که 29 قرارداد شروع به‌اجرا شده است. هر یک از این قراردادها 6 ماه تا یک سال زمان می‌برد و بعد از آن شرایط را برای جذب نسل جوان آماده می‌کند.

مشروح سخنان رئیس‌جمهور در اجتماع مردم کهگیلویه و بویراحمد به شرح ذیل است:

حجت‌الاسلام روحانی در جمع مردم یاسوج با بیان اینکه مردم غیور و شجاع استان کهگیلویه و بویراحمد و همه خیابان‌های یاسوج امروز شاهد مهر، صفا و وفای شما مردم خونگرم بود، اظهار داشت: محبت شما مردم نسبت به خادمان خودتان بار مسئولیت همه را سنگین ‌تر می‌کند، احساس می‌کنیم در برابر شما مردمی که برای دین، اسلام، وطن و کشورتان این همه فداکار و ایثارگر هستید؛ بار مسئولیت همه مسئولان و کارگزاران نظام را سخت‌تر و سنگین‌تر می‌کنید.

وی با اشاره به روز ولادت امام رضا (ع) بیان کرد: امام رضا(ع) فخر و افتخار همه ما ایرانیان است. برکت دیار، کشور، استقلال و عزت ایران در سایه ائمه هدی، پیامبر اسلام(ع) و به‌ویژه امام رضا(ع) است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امام رضا(ع) با حضورشان در ایران، فرهنگ این دیار را به اوج رساندند، خاطرنشان کرد: امروز مرقد مطهر و منور ایشان جاذبه‌ای است تا قلوب همه شیعیان و مسلمانان جهان به سمت این سرزمین و خراسان و مشهد الرضا(ع) جذب شود.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) به ما درس برادری، عطوفت، محبت و وحدت داد، ادامه داد: امام رضا(ع) رئوف و مهربان لقب یافته‌‌اند و ایشان را به‌عنوان "رضا" لقب داده‌اند که هم مورد رضایت خداوند بود و هم مورد رضایت عامه مردم. درس اخلاق، صفا و صمیمیت را از ائمه اطهار(ع) و به‌ویژه امام هشتم بیاموزیم و عمل کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه سخنانش با تاکید براینکه امروز توقع همه دنیا از مردم ایران است که مردمی رضوی، علوی و محمدی هستند، این است که درس اخلاق، صفا و صمیمیت را از ائمه هدی به‌ویژه امام رضا(ع) بیاموزیم و به آن عمل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه خوشحالم در این روز مبارک و در روز میلاد امام رضا(ع) در میان شما مردم خونگرم و دلاور حضور یافته‌ام، اظهار داشت: شما مردم همیشه در تاریخ، در کنار قله دنا از استقلال ایران دفاع کردید و در برابر استعمارگران غرب و متجاوزان ایستادید. شما مردم در برابر ظلم و سلطه رضاخانی ایستادگی و مقاومت کردید. امروز هم در همه‌جا، شما در خط مقدم ایستاده‌اید برای کشورتان، برای عزت‌تان و استقلال سرزمین‌تان.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز 24 مرداد است، 24 مردادماه 3 سال قبل، روز تشکیل دولت یازدهم برای خدمت به شما مردم بود، در 12 مرداد از 12 تا 24 مرداد که فاصله‌اش 12 روز بود‌، در کم‌ترین زمان ممکن در تاریخ انقلاب به‌همت مردم و یاری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی توانستیم دولت یازدهم را تشکیل دهیم و شروع به‌کار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در طول این 3 سال، علی‌رغم همه سختی‌ها و روزهای سخت و شرایط سخت که دولت یازدهم تشکیل شد، به یاری و همراهی مردم به‌جلو حرکت کردیم و خوشحالیم به شما مردم غیور یاسوج اعلام کنیم که شب گذشته مرکز آمار ایران اعلام کرد رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول امسال 4.4 درصد بوده است.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: روزی که تشکیل دولت دادیم، رشد اقتصادی کشور منهای 6.8 درصد بود اما امروز به 4.4 درصد رسیدیم و این ناشی از غیرت شما جوانان است. اگر امروز توانستیم در روزهای سخت این منطقه و در شرایطی که دشمنان انقلاب میزان فروش نفت را به یک‌سوم و یک‌چهارم رساندند، توانستیم به رشد نزدیک به 5 درصد برسیم، این به معنای اعتماد مردم به دولت و اتحاد دولت و ملت است.

رئیس‌جمهور با تاکید براینکه مردم ایران شعار مقام معظم رهبری مبنی بر "همراهی و همزبانی میان دولت و ملت" را اجرا در آورند، بیان کرد: ما امروز توانستیم در یک نقطه شکوهمندی قرار بگیریم، ملت بزرگ ایران نه با شعار بلکه با اراده‌، ایستادگی‌، مقاومت‌ و حمایت‌ و اطاعت از مقام معظم رهبری، به دنیا نشان دادند کسی نمی‌تواند چیزی را بر مردم ایران تحمیل کند.

وی با بیان اینکه شما ملت ایران با غیرت و شجاعت توانستید زنجیر تحریم را از دست و پای آن دلیر بزرگ تاریخ که نامش ایران است جدا کنید، تاکید کرد: دشمنان ما بر دست و پای ایران عزیز، زنجیر تحریم را بسته بودند و شما مردم با ایستادگی و مقاومت کاری کردید که زنجیرهای تحریم را شکستید.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه امروز برخلاف اراده دشمنان ایران، هر مقدار که می‌خواهیم نفت تولیدی را به سایر کشورهای جهان صادر می‌کنیم و علی‌رغم اراده دشمنان کشتی‌های ایران در کنار دریاهای بزرگ جهان پهلو  می‌گیرند، یادآور شد: امروز ما توانستیم کاری کنیم که زنجیرهایی که برای عدم ارتباط بین بانک‌های ایران و خارجی ایجاد کردند را در هم بشکنیم. از سوئی دیگر کشتی‌های ایرانی با بیمه که در سال‌های گذشته تحت تحریم قرار داشت، در سرتاسر جهان در کنار بندرگاه‌های بزرگ، پهلو می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ظرف مدت کمتر از یک سال 350 هیئت اقتصادی و 160 هیئت سیاسی به جمهوری اسلامی ایران سفر کردند، خاطرنشان کرد: ممکن است عده‌ی کمی از اینکه تحریم‌ها برداشته شده خوشحال نباشند اما ملت بزرگ ایران شاد و مسرور است.

رئیس‌جمهور با تاکید براینکه ملت بزرگ ایران در برابر دشمنان این سرزمین و انحراف ایستادگی کرده و خواهد کرد، گفت: همانطور که توانستیم تورم را تک‌رقمی کنیم با حمایت شما رونق را هم به اقتصاد کشور بر می‌گردانیم. 

وی با بیان اینکه یکی از اهداف بلند دولت یازدهم قرار دادن جوانان در مسیر کار، کوشش و شغل مناسب و متناسب با تخصص آنان است، تاکید کرد: نباید بگذاریم در خانواده‌ای جوانی بیکار بماند، این کار نیز شدنی است و راه آن نیز به حرکت درآوردن اقتصاد کشور است.

حجت‌الاسلام روحانی از راه‌اندازی 7500 بنگاه اقتصادی تا پایان امسال خبر داد و گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای منابع آبی غنی است ولی از آب این دیار، استان‌های همسایه استفاده می‌کنند. باید مردم این استان از آب‌های سرشار و رودخانه‌های موجود بهره‌مند شوند و در هیئت دولت نیز اعلام کرده‌ام که دولت تمام توان خود را برای آغاز عملیات اجرایی سد تنگ سرخ به‌کار می‌گیرد و اعتبار مورد نیاز این پروژه برای مطالعه و بعد از آن نیز اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه ما نباید بگذاریم در کهگیلویه و بویراحمد که دنیای زیبایی‌ها، رودخانه‌های خروشان و سرچشمه‌ها و یخچال‌های طبیعی است، جوانی بیکار بماند، خاطرنشان کرد: باید کشاورزی و به‌ویژه کشاورزی گلخانه‌ای را در استان احیاء کنیم و صنعت را به استان بیاوریم. این‌جا دیار نفت و گاز و گردشگری است، باید جاذبه گردشگری را در این استان افزون کنیم و گردشگران داخلی و خارجی را به استان جذب کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های این استان در زمینه جذب گردشگری  و لزوم سرمایه‌گذاری برای تامین زیرساخت‌ها در این بخش اظهار داشت: گردشگران و مردم سایر استان‌های کشور از جمله اصفهان، فارس و خوزستان در فصل گرم و سرد سال می‌توانند به استانِ چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد بیایند و از جاذبه‌های طبیعی خدادادی این دیار استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با طرح این سئوال که چرا برجام را اجرا و پیاده کردیم؟ گفت: چرا ما در برابر 6 قدرت بزرگ دنیا 30 ماه ایستادگی کردیم و دلاورانه دیپلمات‌های شجاع شما، برای سرزمین ایران غرور و افتخار آوردند؟ درست است که صهیونیست‌ها از پیروزی ملت ایران عصبانی هستند و یکی یا دو کشور همسایه جنوبی ما نیز متأسفانه با کودک‌صفتی از پیروزی ملت ایران ناراحت هستند اما ملت ما با ایستادگی، وحدت، اتحاد و رهنمود‌های رهبر انقلاب توانست پیروزی بزرگِ سیاسی - تاریخی را به‌دست آورد تا شرایط برای اقتصاد و رشد اقتصادی آماده شود.

حجت‌الاسلام روحانی یادآور شد: برجام برای این بود که شرایط برای حرکت مردم ایجاد و دیوارها برداشته شود تا ملت ما و دانشمندان و اندیشمندان ایران اسلامی بتوانند برای کشور رونق اقتصادی ایجاد کنند.

وی با بیان این مطلب که "خوش‌بینی به برجام به معنای خوش‌بینی به ابرقدرت‌ها نیست و ما به برجام خوش‌بین و به آمریکا بدبینیم" گفت: ما شرایط را برای حرکت و برای جذب سرمایه خارجی آماده کردیم؛ همچنین 82 تفاهم و قراداد با کشورهای خارجی در زمینه صنعتی امضاء شده که 29 قرارداد شروع به‌اجرا شده است؛ هر یک از این قراردادها 6 ماه تا یک سال زمان می‌برد و بعد از آن شرایط را برای جذب نسل جوان آماده می‌کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد با توجه به داشتن پتانسیل موجود در زمینه داروهای گیاهی در صورت برنامه‌ریزی می‎تواند یک تحول بزرگ در کشور ایجاد کند، اظهار داشت: در این راستا به معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ماموریت داده شده برای ایجاد اشتغال در این بخش تلاش کند. در زمینه فناوری‌های نوین دولت تاکنون 40 هزار شغل مستقیم و ده‌ها هزار شغل غیر مستقیم ایجاد کرده است؛ جوانان تحصیل کرده باید بتوانند در علوم و فن‌آوری جدید در سراسر ایران مشغول به‌کار شوند.

وی در ادامه با اشاره به تصمیمات دولت برای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در این سفر 223 میلیارد تومان برای اجرای 9 طرح و پروژه در زمینه آب‌رسانی روستایی، 60 میلیارد تومان برای اجرای 4 طرح مهم آب‌رسانی به دهدشت، سوق، لنده و چرام، 133 میلیارد تومان برای اجرای 6 طرح مهم کشاورزی در سال‌های 95 و 96 و 3 صندوق برای حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در استان در نظر گرفته شده است.

به گفته رئیس‌جمهور، همچنین 360 میلیارد تومان برای 4 طرح مهم استان اختصاص داده شده و راه اصلی پاتاوه - دهدشت تکمیل خواهد شد و 500 میلیارد تومان اعتبار برای اتمام طرح‌ها در این زمینه در سال 96 در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه برای طرح‌های عمرانی و شهری، علم و فناوری، بهداشت و درمان و تکمیل بیمارستان‌ها هم 90 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است، خاطرنشان کرد: همچنین تصمیم گرفته‌ایم برای کسانی که دنبال سرمایه‌گذاری در این استان هستند، یارانه اختصاص دهیم، یعنی نیمی از سود تسهیلات سرمایه‌گذاران به مبلغ 140 میلیون تومان را دولت برعهده می‌گیرد تا بنگاه‌های صنعتی فعال و اشتغال پایدار ایجاد شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه غیر از بودجه دولتی، بانک‌ها متعهد شدند که حداقل، 646 میلیارد تومان و  955 میلیون یورو برای 57 طرح در این این استان اختصاص دهند، تصریح کرد: وزارت نفت نیز متعهد شده در سال 95 با اعتباری بالغ بر 74 میلیارد تومان  به 160 روستا و در سال 96 با 70 میلیارد تومان اعتبار به ‌245 روستا گازرسانی کند که اجرای این طرح‌ها جهشی 81درصدی در مسیر زیرپوشش قراردادن شهرها و روستاهای استان در حوزه گاز و گازرسانی است.

وی با اشاره به اجرای 900 پروژه متوسط، کوچک و بزرگ در سطح استان در دولت یازدهم، ابراز کرد: در این سفر نیز 231 طرح و پروژه با اعتبار 756 میلیارد تومان افتتاح خواهد شد و 36 طرح با سرمایه تقریبی 2500 میلیارد تومان آغاز به‌کار خواهد کرد.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: در مجموع 966 میلیاردتومان برای 44 طرح و پروژه به‌منظور پیشرفت، آبادانی و رونق اقتصادی استان اختصاص داده شده است؛ انشاءالله فردا در شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد اخبار دیگری را به مردم استان اعلام می‌کنم.

خبر فوری

سید ابراهیم رییسی به شهادت رسید