۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
دیلی کالر تحلیل کرد

چرا اوباما در سوریه شکست خورد؟

وبسایت «دیلی کالر» در مطلبی به رویکرد متفاوت روسیه و آمریکا در جنگ سوریه پرداخت.
کد خبر : ۳۱۷۰۸۰
صراط: وبسایت «دیلی کالر» در مطلبی به رویکرد متفاوت روسیه و آمریکا در جنگ سوریه پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت «دیلی کالر» در مطلبی با اشاره به ناکامی آمریکا در سوریه نوشت: شاید هیچ مقام آمریکایی در سال 2011 تصور نمی‌کرد شرایط آمریکا در سوریه در سال 2016 اینگونه باشد. باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – در سال 2011 با صدای بلند تاکید کرد که زمان برای کناره‌گیری بشار اسد – رئیس جمهور سوریه – فرا رسیده است؛ اما برخلاف پیش‌بینی او، جایگاه بشار اسد اکنون محکم‌تر از همیشه است.
 
در واقع، اسد از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه هیچگاه به قدرتمندی امروز نبوده است. در مقابل، آمریکا به رغم صرف بیش از 11 میلیارد دلار هزینه و چند سال مبارزه هنوز نتوانسته است داعش را شکست دهد.
 
دیلی کالر در ادامه نوشت: بدون تردید، ایران و اسد نقش عمده‌ای را در شکل‌دهی به "سوریه 2016" ایفا کردند؛ اما تعیین‌کننده‌ترین بازیگر در این منازعه، ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – بود.
 
در سال 2015، تصویر سوریه کاملاً متفاوت از امروز بود. سال گذشته با توجه به اشغال بخش اعظمی از خاک سوریه از سوی معارضان سوری و گروه‌های تروریستی به نظر می‌رسید که اسد روزهای پایانی حکومت خود را سپری می‌کند و آمریکا نیز قدرت غربی غالب در داخل سوریه بود.
 
در مقابل، پوتین به دلیل مداخله نظامی در اوکراین و الحاق کریمه به خاک خود شرایط سیاسی خوبی را در عرصه بین‌الملل تجربه نمی‌کرد. اما تصمیم وی برای مداخله نظامی مستقیم در سوریه در کنار ناکارآمدی تلاشهای پنتاگون، شرایط و نقش روسیه و آمریکا در سوریه را به کلی تغییر داد.  
 
در حالیکه کمک‌های نظامی آمریکا در اختیار گروه‌هایی قرار می‌گرفت که به اعتراف مقامات دولت اوباما، بیش از آنکه دغدغه داعش را داشته باشند، به فکر مبارزه با دولت بشار اسد بودند، روسیه در راستای انجام ماموریت ضدتروریستی خود در سوریه مستقیماً گروه‌هایی را هدف گرفت که سعی در بی‌ثبات کردن دولت بشار اسد داشتند.
 
در واقع، برخلاف آمریکا که گروه‌های مبارز در سوریه را به دو گروه "میانه‌رو" و "ترویست" تقسیم کرده بود، روسیه تمام نیروهای مخالف بشار اسد را صرف نظر از ایدئولوژی آنها، در گروه تروریست‌ها قرار داد و سپس با همکاری ایران و اسد، روند بازپس‌گیری مناطق اشغال‌شده را آغاز کرد.
برچسب ها: اوباما پوتین صراط