۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸

پوتین: بهانه سامانه موشکی آمریکا ایران بود

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: واشنگتن در مراحل نخست طرح تهدید هسته ای ایران، این موضوع را بهانه قرار داد تا بتواند سامانه موشکی آمریکا را در شرق اروپا و نزدیک مرزهای روسیه مستقر کند.
کد خبر : ۳۲۱۳۶۴
صراط: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: واشنگتن در مراحل نخست طرح تهدید هسته ای ایران، این موضوع را بهانه قرار داد تا بتواند سامانه موشکی آمریکا را در شرق اروپا و نزدیک مرزهای روسیه مستقر کند.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری کاخ کرملین با انتشار بخش دیگری از مصاحبه پوتین با خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ نوشت: رئیس جمهوری روسیه بر این نکته تاکید کرد که آمریکا با وجود حل پرونده هسته ای ایران، سامانه پدافند موشکی خود را بدون دلیل همچنان گسترش می دهد.
وی گفت: از زمانی که توافق هسته ای با تهران امضا شد و واشنگتن نیز در جمع تائید کنندگان سند قرار گرفت، دیگر هیچ تهدیدی باقی نمانده است، اما مواضع و اقدام های نظامی آمریکا همچنان گسترش می یابد و در رومانی و لهستان سامانه های موشکی خود را مستقر می کند.
رئیس جمهوری روسیه یادآور شد: آن زمان (پیش از امضای برجام) آمریکا می گفت این جنگ افزارها علیه روسیه هدف گیری نشده است و علیه مسکو اقدامی نمی کنیم و ما نیز پاسخ دادیم برای تکامل سامانه های ضربتی خود اقدام می کنیم.
وی گفت: آنها پیشنهاد مسکو را برای ایجاد سامانه مشترک پدافند موشکی با اروپا و آمریکا را رد کردند و به جای آن روند گسترش ناتو و پیشروی این پیمان به سوی مرزهای روسیه شروع شد.
پوتین تاکید کرد: اکنون که شاهدیم روسیه به پیشرفت های دفاعی دست یافته است، آنان نگران شده اند و در مورد مساله موشک های روسی سخن می گویند که باید پرسید، چرا آن زمان اظهارنظر نمی کردند؟ و پاسخ این است، باور نداشتند بتوانیم در این عرصه پیشرفت کنیم.
وی گفت: در سال های نخست پس از 2000 که صنایع دفاعی روسیه دچار فروپاشی شده بود، این تصور در آمریکا وجود نداشت که روزی این صنعت دوباره خود را بازیابد و به رشد برسد.
پوتین در پایان با اشاره به بخش دیگری از اقدام های نظامی ضد روسی واشنگتن پس از فروپاشی شوروی (سال1991) گفت: در سال های دهه 90 میلادی هواپیماهای دوربرد آمریکا همه جا نزدیک مرزهای روسیه به گونه منظم پرواز می کردند در حالیکه هواپیماهای روسی 10 سال اقدامی نکردند.