۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰

نگرانی آمریکا از اظهارات رئیس‌جمهور فیلیپین

دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید نگرانی خود را از اظهارات اخیر رئیس جمهور فیلیپین اعلام کرد.
کد خبر : ۳۲۱۴۸۷
صراط: دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید نگرانی خود را از اظهارات اخیر رئیس جمهور فیلیپین اعلام کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حاشیه نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا(آ سه آن) در لائوس به خبرنگاران گفت:  وقتی اظهاراتی شبیه آنچه را که رئیس جمهور (فیلیپین) دوترته بیان کرده است، می بینیم، نگرانی خود را ابراز می کنیم. 

بن رودز درباره اظهارات غیرمعمول دوترته درباره رئیس جمهور آمریکا و اینکه آیا آمریکا نگران افزایش موج ضد آمریکایی در فیلیپین و گرایش این کشور به چین هست یا نه اظهار کرد شکی نیست هر بار که ما چنین سخنانی را می شنویم، ابراز نگرانی می کنیم. مسئله ای که ما در اینجا بر روی آن تمرکز داریم این است چنین اظهاراتی که در آستانه این نشست مطرح می شوند،  نگرانی های ما درباره پایبندی فیلیپین به رویه قضایی و اختلافات ما را نشان می دهد. چنین اظهاراتی مانع  از آن می شود که بتوانیم فضایی مناسب را برای گفتگوهایی جدی ایجاد کنیم. 

وی افزود: درباره ضد آمریکایی بودن، باید گفت اگر به دیدگاه های مردم فیلیپین نگاه کنید، می بینید که اکثریت قاطع آنان طرفدار اتحاد با آمریکا هستند و دیدگاه مثبتی در قبال آمریکا دارند. شکی نیست که ما سال هایی طولانی را برای ایجاد اعتماد در میان مردم فیلیپین پشت سر گذاشته ایم، رئیس جمهور اوباما نیز سرمایه گذاری زیادی در خصوص این روابط کرده است. حقیقت این است که ما در فصلی جدید از روابط دو جانبه هستیم و در نگاه کلی، روابط ما با مردم و دولت فیلیپین بسیار قوی است. با این حال وقتی اقداماتی را می بینیم که مایه نگرانی باشد، در هر کجا که لازم باشد انتقاد می کنیم و وقتی اظهاراتی شبیه آنچه را که رئیس جمهور دوترته بیان کرده است، می بینیم، نگرانی خود را ابراز می کنیم. 

رودز تصریح کرد آنچه  که ما می خواهیم، فضای همکاری مناسب است و امیدواریم تلاش هایی که دولت فیلیپین صورت می دهد، با لحنی مناسب در خصوص فضای همکاری مناسب مطرح شود. با این حال، روابط کاری بین دو طرف بسیار قوی است و این همکاری ها در مسیرهای دیپلماتیک و نظامی دنبال می شوند. هیچکدام از این اظهارات بر همکاری های بنیادین دو طرفه تاثیری نگذاشته است. در خصوص چین هم باید بگویم که کسی در این میان از اینکه تنش و درگیری در منطقه ایجاد شود، سودی نمی برد. ادعاها باید براساس قوانین بین المللی حل و فصل شوند.