۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱

عروس بجنوردی به همراه جهیزیه‌اش سوخت

آتش‌سوزی منزل مسکونی و سوختن جهیزیه نوعروس، احداث پارک کوهستان در بجنورد و رشد هزار برابری پرداخت زکات در فاروج ازجمله خبرهای مهم استان خراسان شمالی است.
کد خبر : ۳۲۴۱۵۸
صراط: آتش‌سوزی منزل مسکونی و سوختن جهیزیه نوعروس، احداث پارک کوهستان در بجنورد و رشد هزار برابری پرداخت زکات در فاروج ازجمله خبرهای مهم استان خراسان شمالی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد، فرمانده عملیات آتش‌نشانی بجنورد گفت: در پی نشت گاز و انفجار منزلی مسکونی واقع در کلاته حاج بیگلر بجنورد، بخشی از جهیزیه عروسی در آتش سوخت و عروس جوان روانه بیمارستان شد.

 عباس جفاکش اظهار داشت: در ساعت 16 و 44 دقیقه بعدازظهر امروز و پس از تماس تلفنی اورژانس 115 شهرستان بجنورد با سازمان آتش‌نشانی این شهرستان مبنی بر وقوع آتش‌سوزی و مصدومیت دختری جوان، اکیپ‌های امدادی این سازمان بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.

فرمانده عملیات آتش‌نشانی بجنورد گفت: در این انفجار و آتش‌سوزی دختری حدوداً 22 ساله دچار مصدومیت و سوختگی شد و بخشی از جهیزیه‌اش در آتش سوخت.

وی با بیان اینکه شدت انفجار سبب کنده شدن درب منزل و شکستن شیشه‌های منزل مصدوم و همسایه‌های اطراف شده است افزود: آتش‌نشانان مرکز خراسان شمالی بعد از اطمینان یافتن از خاموش بودن آتش، با قطع برق و گاز و سایر تمهیدات ایمنی به کار خود پایان دادند.

فرمانده عملیات آتش‌نشانی بجنورد خاطرنشان کرد: استفاده از بست مناسب در محل اتصال شیلنگ و شیر گاز از نشت گاز شهری در منزل جلوگیری می‌کند.

جفاکش افزود: در محل نشت گاز از زدن کلید پریز برق اجتناب کرده و سعی کنید با باز کردن در و پنجره‌ها و با استفاده از حولهٔ نمناک گاز را به بیرون اتاق هدایت کنید.

 احداث کوهستان پارک در بجنورد

شهردار بجنورد گفت: طبق توافقی که با اداره راه شهرسازی شده زمینی به متراژ 40 هکتار در جاده باباامان تحویل شهرداری شده و در آن پارک کوهستانی احداث خواهیم کرد.

کیوان دژهوت افزود: در نظر داریم تا امسال جشن 15 اسفند روز درختکاری را در این محل برگزار کنیم.

شهردار همچنین با اشاره به شرایط متفاوت اقلیمی و آب هوایی در بجنورد بر لزوم کاشت گل‌های فصلی متناسب با این شرایط آب هوایی تأکید کرد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر فضای سبز شهرداری به روش سنتی آبیاری می‌شود افزود: در نظر داریم با یک برنامه پنج‌ساله کل سیستم آبیاری فضای سبز را به سیستم آبیاری مکانیزه مجهز کنیم.

 رشد هزار برابری پرداخت زکات در فاروج

مدیر کمیته امداد شهرستان فاروج گفت: کشاورزان و دامداران شهرستان فاروج امسال بیش از یک میلیارد و 200 میلیون ریال زکات پرداخت کردند که در مقایسه انجام‌گرفته، این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از یک هزار برابر رشد داشته است.

موسی‌الرضا نورانی افزود: زکات فریضه‌ای الهی است که با تلاش مبلغان و عاملان زکات در این شهرستان، امسال شاهد رشد مشارکت مردم و گسترش پرداخت آن بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه کمیته امداد امام (ره) یکی از نهادهای اصلی احیاکننده زکات است، تصریح کرد: بخشی از مبالغ زکات جمع‌آوری‌شده برای پرداخت به محرومان منطقه و رفع نیازهای آنان هزینه و بخش دیگری از آن‌ها نیز برای احداث، بهسازی و تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی هزینه شده است.

وی تصریح کرد: در پنج‌ماهه نخست امسال بیش از یک میلیارد و 200 میلیون ریال زکات جمع‌آوری‌شده است، درحالی‌که سال گذشته در همین مدت تنها بیش از 100 میلیون ریال زکات جمع‌آوری‌شده بود.

مدیر کمیته امداد فاروج با اشاره به فعالیت‌های عمرانی کمیته امداد در راستای توانمندسازی مددجویان نیز گفت: امسال 23 واحد مسکونی شهری و روستایی بااعتبار بیش از چهار میلیارد ریال به مددجویان تحت حمایت این نهاد واگذارشده است.

وی گفت: امسال قرار است 15 واحد روستایی و هشت واحد شهری به مددجویان واگذار شود که با توفیقات به‌دست‌آمده تاکنون شش واحد شهری از محل در جاسازی و 17 روستایی از محل طرح بهسازی به مددجویان واگذارشده است. برنامه پیش‌بینی‌شده کمیته امداد فاروج در طول امسال واگذاری 8 واحد شهری و 17 واحد روستایی بود که تاکنون در بخش روستایی بیش از 113 درصد از برنامه‌ها محقق شده است.

نورانی تصریح کرد: امسال همچنین برای انجام تعمیرات کلی و جزئی ساختمان‌های مددجویان حدود 700 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است که در این راستا 27 واحد مسکونی موردبازسازی و تعمیر قرار گرفت.

وی در رابطه با طرح‌های خودکفایی کمیته امداد نیز اظهار کرد: حدود 50 نفر از مددجویان تحت پوشش با استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه این نهاد توانستند اشتغال‌زایی کنند که در همین خصوص بیش از شش میلیارد و 500 میلیون ریال وام قرض‌الحسنه به این مددجویان پرداخت‌شده است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از سه هزار و 180 خانواده با جمعیتی برابر شش هزار و 120 نفر تحت پوشش کمیته امداد فاروج قرار دارند که در طول سال تمامی خدمات ازجمله مستمری از این نهاد دریافت می‌کنند، گفت: ماهیانه بیش از دو میلیارد ریال به‌عنوان مستمری ماهیانه به‌حساب سرپرستان خانواده واریزشده و در کنار آن خدمات حمایتی دیگری همچون بیمه تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانوار و مجریان طرح‌های اشتغال، آموزش بهداشت و آموزش خانواده، اجرای طرح غربالگری و ارزیابی سلامت بانوان، طرح بینایی‌سنجی، بازدید از منازل مددجویان، چکاپ سالمندان و تهیه لوازم توانمندسازی به خانواده‌های تحت حمایت ارائه می‌شود.

نورانی افزود: برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی، پرداخت وام‌های کارگشایی، کمک به ازدواج فرزندان و همچنین ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار، پرداخت اجاره مسکن و استفاده از تسهیلات معافیت نظام‌وظیفه برای فرزندان ذکور خانواده‌های تحت حمایت از دیگر برنامه‌های حمایتی این کمیته است.

وی افزود: خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد در کنار دریافت خدمات حمایت خانواده از دیگر خدمات کمیته امداد در بخش‌های فرهنگی و آموزش، مسکن و ساختمان، درمان، جهیزیه، اشتغال و خودکفایی و حقوقی بهره‌مند هستند.