۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴

آخرین جزییات از مرگ 3 شهروند البرزی در کوهستان

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان البرز علت مرگ سه شهروند در کوه‌های این استان را تشریح کرد.
کد خبر : ۳۳۶۵۰۱
صراط: معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان البرز علت مرگ سه شهروند در کوه‌های این استان را تشریح کرد.

به گزارش فارس، بعد از ظهر امروز برخی از ساکنان بخش آسارا در تماس با دفتر خبرگزاری فارس از مرگ سه نفر از شهروندان البرزی به دلیل سرمازدگی در کوهستان خبر دادند.

در همین ارتباط خبرنگار فارس با سعید صادقی دقایقی رئیس پاسگاه انتظامی بخش آسارا تماس گرفت که این فرمانده ارشد انتظامی خبر فوق را تایید کرد.

وی گفته بود که سه نفر از شهروندان روستای انگوران که روز پنجشنبه هفته گذشته قصد عبور از مسیرهای کوهستانی البرز را داشتند، در شرایط بد جوی گرفتار شده و جان خود را از دست دادند.

رئیس پاسگاه انتظامی بخش آسارا افزود: هفته گذشته شرایط جوی بدی در اکثر مناطق کشور از جمله استان البرز حاکم بود و سازمان هواشناسی و نهادهای امدادی بارها اعلام کردند که در مسیرهای کوهستانی و ارتفاعات استان احتمال بارش برف و کولاک وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه در این شرایط پنج نفر که کوهنوردهای حرفه‌ای هم نبودند، تصمیم می‌گیرند که در روز پنجشنبه گذشته اقدام به کوهپیمایی در منطقه آزادبر واقع در محدوده جاده کرج – کندوان کنند.

این فرمانده ارشد انتظامی تصریح کرد: متاسفانه سه نفر از این پنج نفر جان خود را از دست می‌دهند.

* چرا این افراد قصد عبور از کوهستان را داشتند

با توجه به شرایط بد جوی و هشدارهای مسؤولان و همچنین انتشار گزارش‌های هواشناسی مبنی بر اینکه روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته، شاهد بارش شدید برف در ارتفاعات خواهیم بود، این احتمال که پنج نفر فوق کوهنورد باشند، بعید به نظر می‌رسید.

چرا که کوهنوردان و حتی کوهنوردان آماتور و غیر حرفه‌ای نیز می‌دانند در این شرایط نمی‌توان اقدام به کوهپیمایی کرد.

علت اصلی حادثه فوق را داوود رجبی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اعلام کرده است.

وی می‌گوید: متاسفانه روز پنجشنبه گذشته یک گروه پنج نفری که سه نفر از آنها برادر و دو نفر برادرزاده بودند، برای رسیدن به روستای زادگاه خود که روستایی به نام انگوران است، از مسیر کوهستانی استفاده می‌کنند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان البرز اظهار داشت: این افراد از منطقه آزادبر از توابع بخش آسارا وارد کوهستان شده و تلاش می‌کنند از این مسیر به روستای انگوران برسند.

رجبی افزود: در طول مسیر این افراد گرفتار برف و کولاک شده و تا حدودی نیز از مسیر اصلی منحرف می‌شوند.

وی تصریح کرد: از این پنج نفر، سه نفر قادر به ادامه مسیر به دلیل سرمای شدید و برف و کولاک نیستند و دو نفر که هنوز توان داشتند،‌ مسیر را برای رسیدن به روستای زادگاه خود ادامه می‌دهند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان البرز گفت: حدود ساعت 16 عصر روز شنبه این دو نفر به روستای انگوران رسیده و موضوع را به تیم‌های امدادی هلال احمر اطلاع می‌دهند.

رجبی بیان داشت: بلافاصله دو تیم امداد کوهستان که افراد خبره و آشنا به مسیرهای کوهستانی در استان البرز هستند، به منطقه اعزام می‌شوند و کار جستجو برای یافتن سه نفر باقی مانده را آغاز می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه دو نفری که خود را به روستا رسانده بودند، محل دقیق جدا شدن از دیگران را نمی‌دانستند، کار برای یافتن افراد بسیار سخت شد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان البرز ادامه داد: کسانی که به منطقه کوهستانی آزادبر آشنا هستند، به خوبی می‌دانند که این مسیرها بسیار صعب‌العبور بوده و حتی در فصول گرم سال نیز عبور از آنها برای افراد عادی و کسانی که کوهنورد نیستند و ابزار و تجهیزات لازم را ندارند، بسیار سخت است.

* استفاده از امداد هوایی برای یافتن مفقودین

رجبی اظهار داشت: به هر حال دو تیم امداد کوهستان هلال احمر از منطقه شهرستانک به محل اعزام می‌شوند و کار جستجو را تا زمان تاریکی هوا ادامه می‌دهند و حتی شب را هم در محل می‌مانند.

وی افزود: با طلوع خورشید، کار جستجو ادامه می‌یابد و ای نبار به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر، تقاضای امداد هوایی می‌شود و فعالیت‌ها از این پس به وسیله بالگرد ادامه می‌یابد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان البرز تصریح کرد: متاسفانه پس ساعاتی، جسد سه نفر از جمع پنج نفره گروه فوق پیدا می‌شود که دو نفر از آنها به دلیل سرمازدگی و یک نفر به دلیل سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داده بودند.

رجبی گفت: زمانی که ماموران و تیم‌های امداد کوهستان ما با اجساد این سه نفر روبه‌رو شدند، بسیار تعجب کردند، چرا که وسائل و تجهیزات لازم برای عبور از مناطق صعب‌العبور کوهستانی، وسائل گرمایشی و حتی لباس مناسب به همراه نداشتند.

وی بیان داشت: بارها به شهروندان هشدار داده‌ایم که عبور از این مناطق حتی به صورت تفریحی و در فصل گرما باید با حضور افراد آشنا به مسیر انجام شود و هیچکس بدون وسائل و تجهیزات لازم نمی‌تواند از این مسیرها عبور کند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان البرز در پایان با تاکید بر اینکه تیم‌های امداد کوهستان هلال احمر و همچنین امداد هوایی هر چه در توان داشتند را برای نجات این افراد به کار بستند، گفت: متاسفانه علی‌رغم تلاش‌های انجام شده، نجات این افراد به دلایلی که پیش‌تر گفته شد، امکان‌پذیر نبود.