۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲

پرواز جنگنده آمریکائی در ژاپن ممنوع شد

وزیر دفاع ژاپن به دنبال اعتراضات مردمی، پرواز جنگنده آمریکائی مدل «مک دونالد داگلاس» را تا مشخص شدن نتایج تحقیقات درباره سقوط یک فروند از این جت ها در جزیره «اوکینا» ممنوع اعلام کرد.
کد خبر : ۳۲۴۵۵۲
صراط: وزیر دفاع ژاپن به دنبال اعتراضات مردمی، پرواز جنگنده آمریکائی مدل «مک دونالد داگلاس» را تا مشخص شدن نتایج تحقیقات درباره سقوط یک فروند از این جت ها در جزیره «اوکینا» ممنوع اعلام کرد.

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، وزیر دفاع ژاپن پرواز هرگونه جنگنده آمریکائی مدل «مک دونالد داگلاس» در این کشور را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.

بر این اساس، «تومومی اینادا» (Tomomi Inada) وزیر دفاع ژاپن در این باره گفت: تا مشخص شدن نتایج تحقیقات کامل علل و عوامل سقوط جنگنده مدل McDonnell Douglas AV-۸B Harrier II، پرواز این نوع جت های تهاجمی در پایگاه هوایی واقع در جزیره «اوکیناوا» ژاپن ممنوع است.

لازم به ذکر است، پس از آنکه یک فروند از این جنگنده تهاجمی روز پنجشنبه در شرق جزیره «اوکیناوا» سقوط کرد، مقامات این جزیره با موجی از اعتراضات مردمی مواجه و نارضایتی های گسترده مردم را از ناامنی هایی که آمریکا برای ساکنان «اوکیناوا» به ارمغان آورده است؛ به مقامات وزارت دفاع و خارجه آمریکا ژاپن اعلام کردند.

در این رستا، «تومومی اینادا» وزیر دفاع کنونی ژاپن که پیشتر رییس سیاستگذاری حزب حاکم این کشور بوده و موافق نظرات «شینزو آبه» نخست وزیر در بررسی مجدد قانون اساسی نیز بود؛ به ناچار با وعده تحقیق و تفحص در این زمینه قول داد تا مشخص شدن نتیجه گروه تحقیق در سقوط این جنگنده، اجازه پرواز آن را به آمریکا ندهد.

گفتنی است؛ چند ماه پیش نیز «تاکشی اوناگا» فرماندار اوکیناوا ژاپن با صدور دستوری مجوز انتقال یک پایگاه نظامی آمریکا به ایالت اوکیناوا را به طور رسمی لغو کرده بود.

در ادامه تنشها بین ایالت اوکیناوا با دولت مرکزی ژاپن بر سر ساخت پایگاه نظامی جدید آمریکا در این ایالت، «تاکشی اوناگا» فرماندار اوکیناوا ژاپن در 23 شهریور ماه سال گذشته یعنی تنها دو روز پس از آغاز ساخت و ساز این پایگاه در هنوکو که به مدت یک ماه متوقف شده بود، گفت که فرایند لغو موافقت با این طرح را آغاز کرده است.

رفتارهای ناهنجار نظامیان آمریکایی در ژاپن به ویژه تجاوز به چند زن و دختر ژاپنی در سال های اخیر موجب شده است تا ژاپنی ها به ویژه ساکنان اوکیناوا خواستار خروج نظامیان آمریکایی از این کشور باشند.