۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱

واکنش مصر به خبر اجاره پایگاه نظامی به مسکو

سخنگوی رسمی رئیس جمهوری مصر، اخبارمنتشر شده دربارۀ احتمال ساخت پایگاه های بیگانه در سواحل مصر را تکذیب کرد.
کد خبر : ۳۲۷۶۵۰
صراط: سخنگوی رسمی رئیس جمهوری مصر، اخبارمنتشر شده دربارۀ احتمال ساخت پایگاه های بیگانه در سواحل مصر را تکذیب کرد.

به گزارش العالم، روزنامۀ الاهرام مصر با اشاره به اعلام پیشین آمریکا در مورد تلاش برای ساخت پایگاه نظامی در سواحل مصر، به نقل از یک منبع نظامی نوشت «ابرقدرت ها پیش از این نیز قصد ایجاد پایگاه نظامی در خاک مصر را داشتند، اما این موضوع به عنوان یک اصل از سوی رهبری سیاسی مورد مخالفت است».

روزنامۀ «ازویستیا» چاپ روسیه پیش از این خاطرنشان کرده بود که روسیه گفت و گوهایی را دربارۀ اجارۀ تأسیسات نظامی مصر از جمله پایگاه هوایی در شهر سیدی برانی درشمال غرب مصر و نزدیک ساحل دریای مدیترانه انجام داده است.

ازویستیا امروز دوشنبه به نقل از منبعی در وزارت خارجۀ روسیه و نزدیک به وزارت دفاع نوشت که در این گفت و گو ها به این نکته اشاره شده است که در صورت توافق دو طرف، پایگاه مذکور در سال 2019 آمادۀ بهره برداری خواهد بود.

این روزنامه به نقل از همان منبع خاطرنشان کرد که پایگاه واقع در شهر "سیدی برانی" به عنوان پایگاه نظامی هوایی استفاده خواهد شد و مذاکرات دربارۀ مشارکت روسیه در بازسازی پایگاه های نظامی مصر در شهر سیدی برانی در ساحل دریای مدیترانه با موفقیت در جریان است.

این منبع در گفت و گو با ازویستیا افزود: قاهره برای موافقت با حل مشکلات ژئوسیاسی که با منافع دو طرف همخوانی داشته باشد آمادگی دارد و بر اساس اطلاعات به دست آمده، روسیه این پایگاه را از طریق حمل و نقل دریایی مجهز خواهد کرد و تعداد نیروهای روس در آن محدود خواهد بود.

سخنگوی رسمی رئیس جمهوری مصر توضیح داد که در این مرحله، روسیه نیازمند یک پایگاه نظامی در منطقۀ شمال آفریقاست تا در صورت بروز تهدید جدی برای ثبات منطقه، بتواند از آن برای حل مشکلات ژئوسیاسی بهره ببرد.

ازویستیا خاطرنشان کرد که شوروی سابق در شهر سیدی برانی مصر تا سال 1972 پایگاه دریایی داشت که برای نظارت بر رزمناوهای آمریکایی از آن استفاده می کرد.

وزارت دفاع روسیه هم هفتۀ گذشته اعلام کرد که در حال بررسی احتمال حضور مجدد روسیه در کوبا و ویتنام است، در حالی که کرملین بر اتخاذ اقدامات ضروری برای تحقق منافع ملی روسیه تأکید کرد.

نیکولای بانکوف معاون وزیر دفاع روسیه هفتۀ گذشته در برابر مجلس دومای روسیه تصریح کرده بود که کشورش، از سر گیریِ حضور نظامی در مناطق و کشورهای دور از روسیه را بررسی می کند.