۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۸

در فرهنگ ما "پیر شدن" دعای خیر است

کارشناس سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان اظهار کرد: همه ما پیر می‌شویم اما سالم پیر شدن یک موفقیت است؛ چرا که یک پیر و سالمند بر خطرات، سختی‌ها و بیماری‌های بسیاری فائق آمده تا به این دوره رسیده است.
کد خبر : ۳۲۶۱۳۱
صراط: کارشناس سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان اظهار کرد: همه ما پیر می‌شویم اما سالم پیر شدن یک موفقیت است؛ چرا که یک پیر و سالمند بر خطرات، سختی‌ها و بیماری‌های بسیاری فائق آمده تا به این دوره رسیده است.

رحیمه حسین‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که در فرهنگ ما همواره پیر شدن دعای خیری است که بدرقه راه کودکان‌مان می‌کنیم، گفت: امروزه جهان به سمت سالمندی می‌رود و تعداد سالمندان روز به روز در حال افزایش است و در حال حاضر بیش از 6 میلیون سالمند بالای 60 سال در کشورمان زندگی می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود تا سال 1430 از هر چهار نفر یک نفر سالمند باشد.

وی افزود: مسئله مهم این است که اگر برای مواجهه با این گذار جمعیتی از هم‌اکنون آماده نباشیم عوارض و پیامدهای بسیاری در پی خواهد شد؛ چرا که پیر شدن جمعیت چالش‌های عمیقی را در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی به وجود می‌آورد که مقابله با آن نیازمند ایجاد دگرگونی در ساختارهای مربوطه است.

این مسئول ادامه داد: نباید از یاد ببریم که اگر چالش اصلی و عمده بهداشتی در قرن بیستم «افزایش امید به زندگی» بود چالش اصلی قرن بیست و یکم «زندگی با کیفیت بهتر» است.

حسین‌خانی با بیان این‌که پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در زمینه تندرستی سالمندان اکثر سالمندان حداقل از یک بیماری مزمن و چند بیماری دیگر رنج می‌برند، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی - عروقی، فشار خون بالا، دیابت، اختلالات بینایی و شنوایی، افسردگی و دمانس از جمله بیماری‌هایی هستند که سالمندان از آن رنج می‌برند.

کارشناس سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی و آگاهی درباره شیوه زندگی سالم از قبیل رژیم غذایی سالم و متعادل، نیاز به تمرینات کافی و مناسب بدنی، احتراز از استعمال دخانیات و مسائل مهم بهداشتی دیگر از جمله آموزش‌هایی هستند که با آگاهی و کاربست آن در زندگی روزمره می‌توان فرایند پیری را به دورانی مطلوب و لذت بخش توام با سلامت تبدیل کرد.

وی با اشاره به این‌که پیامی که باید به سالمندان انتقال یابد، این است که بالا رفتن سن یک پدیده حیاتی است نه یک بیماری و می‌توان با پیروی از شیوه‌های صحیح زندگی آن را تا حد زیادی به تاخیر انداخت، یادآور شد: سالخوردگی خوب، پیر شدن فعال، سالخوردگی سالم، سالخوردگی پرحاصل، همه سالخوردگی موفق هستند.

حسین‌خانی با اشاره به این‌که امروزه باید اقداماتی جدی برای تامین نیازهای سالمندان و هم‌چنین برای آماده‌سازی نسل آینده برداشته شود، گفت: بایستی مطمئن شویم که به صدای سالمندان گوش کرده‌ایم و از توجه به مسائل و نگرانی‌هایشان اطمینان حاصل کنیم.

این مسئول افزود: بی‌تردید سالمندان هر جامعه به دلیل تجارب و اندوخته‌های زندگی، از پشتوانه‌های فرهنگی آن جامعه به شمار می‌آیند و در همه ادیان، مکاتب و فرهنگ‌ها به ویژه مشرق زمین احترام به سالمندان همواره مورد توجه بوده است.

کارشناس سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان با اشاره این‌که سلامت جسم و روان بر سلامتی اندیشه انسان تاثیرگذار است، تصریح کرد: جامعه‌ای که بخواهد اندوخته‌ها و دانسته‌های سالمندان خود را پشتوانه رشد و تعالی فرهنگی و اجتماعی‌اش قرار دهد ناگزیر از توجه خاص به سلامتی جسم و روان این دسته از افراد جامعه خواهد شد.

این مسئول با اشاره به شعار امسال که «نه علیه هرگونه تبعیض سنی» است و 4 تا 10 مهر، هر روز را باعنوانی نام‌گذاری کرده‌اند، گفت: طی سال‌های اخیر توجه به سالمندان از نظر ارائه خدمات اجتماعی کم و بیش رشد کرده است.

برچسب ها: پیر دعا فرهنگ صراط