۲۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۰

نماینده اقلیت با دیدار با خاتمی

خیلی از افراد وجود دارند که هیچ نقشی در جنگ نداشتند ولی متاسفانه امروز چفیه را محکم‌تر از بقیه و افرادی که نقش موثر در جنگ داشتند، به گردن می‌اندازند و این عده در واقع افراد فرصت‌طلب و سوء‌استفاده‌گری هستند که می‌خواهند از شرایط به وجود آمده در کشور به نفع خود بهره ببرند.
کد خبر : ۳۲۶۲۲

به گزارش صراط نیوز به نقل از فارس: محمد‌مهدی شهریاری نماینده اصلاح‌طلب مردم بجنورد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای‌اسلامی، در پاسخ به این سؤال که با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات بفرمایید که ‌افرادی که در برابر جریان انحرافی، جریان فتنه و ساکتین در مقابل فتنه مرزبندی نکرده‌اند، آیا می‌توانند در انتخابات شرکت کنند؟ اظهار داشت: برخی افراد مباحث را با هم مخلوط می‌کنند و از بحث انتخابات ریاست جمهوری و مسائل بعد از آن به نفع خود بهره می‌برند.

وی با ذکر این مسئله که ما باید مسائل انتخابات را به دو بخش تقسیم کنیم، افزود: یک بخش مربوط به تا روز برگزاری انتخابات و یک بخش هم مربوط به بعد از برگزاری انتخابات است.

* خیلی از اصولگرایان به احمدی‌نژاد رأی ندادند

عضو فراکسیون اقلیت مجلس در این رابطه اضافه کرد: متاسفانه عده‌ای، کسانی را که تا روز انتخابات برای کاندیدای خاصی کار نکردند، همه را جزو جریان فتنه و منحرفین معرفی می‌کنند و آنها را عوامل بیگانه و جاسوس دشمن خطاب می‌کنند و مدعی می‌شوند که این افراد گناه نابخشودنی و ظلم جبران‌ناپذیری را در حق نظام و رهبری انجام داده‌اند.

شهریاری با بیان اینکه خیلی از اصولگرایان وجود دارند که به آقای احمدی‌نژاد رای ندادند و به کاندیدای دیگر رای دادند، گفت: ولی متاسفانه در ایام بعد از انتخابات با افرادی که در ستاد کاندیدی دیگر فعالیت داشتند، برخوردهای بسیار بد و برخلاف امنیت ملی و شرع و عرف و اخلاق انجام گرفت.

وی در خصوص مصادیق این ادعای خود ‌اظهار داشت: در موارد زیادی در گزینش افراد برای اینکه مثلا یک فرد در یک شهرستان از کاندیدایی خاص حمایت کرده، با آن فرد برخورد بدی صورت گرفته و حتی آن فرد در گزینش رد شده است که این مسائل نابخشودنی است و متصدیان امر هم باید در این دنیا و هم در آن دنیا نسبت به این مسائل پاسخگو باشند.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس با تاکید بر این مسئله که اقدامات این چنینی در این دنیا هم بی‌پاسخ نخواهد ماند، گفت: برخی اقدامات منجر به از بین رفتن آبروی افراد می‌شود و با بعضی افراد نیز رفتار بسیار توهین‌آمیز و محقرانه صورت می‌گیرد و تمام این مسائل در حالی است که رهبر انقلاب فرموده‌اند 40 میلیون نفر در جریان انتخابات به نظام رای داده‌اند.

* در ایام بعد از انتخابات یک جریان مردم را به اعتراض دعوت می‌کرد

شهریاری با طرح این پرسش که نمی‌دانم بالاخره باید سخن رهبری مبنی بر حضور 40 میلیون نفر در انتخابات مد نظر قرار گیرد یا اینکه اقدامات برخی مسئولین در دستگاه اجرایی مبنا باشد؟ خاطرنشان کرد: اگر اعتراضاتی در ایام بعد از انتخابات مطرح شد، باز هم باید در مورد آن بحث کرد و به اعتقاد من مسائل بعد از انتخابات را باید به دو قسمت تبدیل کرد؛ یک جریان وجود داشت که مردم را به اعتراض دعوت می‌کرد و در کنار آن جریانی هم وجود داشت که هیچ دعوتی به اعتراض نکرد و نقشی در به وجود آوردن مسائل بعد از انتخابات نداشت.

* مقصر برخی حوادث بعد از انتخابات مسئولین اجرایی بودند

وی با بیان اینکه در ایام بعد از انتخابات یک جریان وجود داشت که منتقد عملکرد طرف مقابل یعنی دولت بود، افزود: به نظر من خیلی از مسائل بعد از انتخابات را می‌شد به خوبی مدیریت کرد، ولی متاسفانه مسائل به سمتی برده شد که منجر به وقوع حوادث ناخوشایند در کشور شد که به نظر من مقصر این حوادث مسئولین اجرایی کشور هستند، نه افرادی که وارد خیابان‌ها شدند.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس با ذکر این مسئله که برخی افراد به عملکردهایی در کشور انتقاد داشتند که این مسئله را هم می‌شد مدیریت کرد و از طریق آن برای نظام یک فرصت به وجود آورد، اظهار داشت: البته برخی‌ها می‌گویند این فرصت ساخته شد ولی باید بگویم که دشمن کردن خیلی افراد نسبت به انقلاب و حذف کردن رقیب از صحنه سیاسی کشور و یکه تازی در عرصه سیاسی فرصت نیست.

*‌ برخی افراد خود را وارث انقلاب می‌دانند

شهریاری ادامه داد: کسانی که رفتار ذکر شده را از خود نشان دادند، دیدیم که چه بلایی سرشان آمد که طی آن دیدیم موضوع جریان انحرافی و مسائلی از این دست در کشور به وجود آمد.

وی افزود: ‌اگر جریان انحرافی در کشور وجود داشت، مگر افراد، آن‌را نمی‌شناختند و مگر همین آقای مشایی سخنان مورد اعتراض در رابطه با اسرائیل را در گذشته بیان نکرده بود و رئیس‌جمهور هم اعلام کرد که این سخنان من است و مربوط به مشایی نیست.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس با بیان اینکه نمی‌دانم چرا افراد همان موقع نسبت به این مسائل موضع‌گیری نکردند، گفت: متاسفانه برخی افراد خود را وارث انقلاب می‌دانند و با کسانی که مقداری عقایدشان با آنها فاصله دارد، طور خاصی رفتار می‌کنند و آن‌ها را مخالف نظام معرفی می‌کنند.

*‌ افرادی که نقشی در جنگ نداشتند، چفیه را محکم‌تر از دیگران به گردن می‌اندازند

شهریاری ضمن انتقاد از این مسئله که برخی افراد مخالفت با خود را مساوی مخالفت با نظام می‌دانند، در حالی که سابقه بسیاری از افراد در سال‌های بعد از انقلاب و سال‌های جنگ مشخص است، ادامه داد: خیلی از افراد وجود دارند که هیچ نقشی در جنگ نداشتند ولی متاسفانه امروز چفیه را محکم‌تر از بقیه و افرادی که نقش موثر در جنگ داشتند، به گردن می‌اندازند و این عده در واقع افراد فرصت‌طلب و سوء‌استفاده‌گری هستند که می‌خواهند از شرایط به وجود آمده در کشور به نفع خود بهره ببرند.

* از اول تا آخر جنگ در جبهه بودم

وی گفت: بنده که خودم از ابتدا تا انتهای جنگ در جبهه حضور داشتم و جزو خانواده شهدا و جانباز هم هستم، خجالت می‌کشم از اینکه چفیه به گردن بیندازم ولی کسانی که حتی یک روز هم در جبهه نبودند، امروز چفیه به گردن می‌اندازند و امروز طرفدار پر و پا قرص ولی‌فقیه شده‌اند و بقیه را هم ضد ولایت فقیه می‌دانند.

*‌ ‌اقلیتیها ‌در قضایای بعد از انتخابات هیچ نقشی نداشتند

عضو فراکسیون اقلیت مجلس اظهار داشت: به نظر بنده مسئولین نظام باید در قبال این مسائل عکس‌العمل نشان دهند و انقلاب را حفظ کنند چرا‌که اگر بخواهیم در این مسیر حرکت کنیم، خودمان برای خودمان مشکل به وجود خواهیم آورد و به نظر من این مسائل باید حل شود، در غیر این صورت مشکلات بسیار بزرگی پیش روی ما قرار خواهد گرفت.

شهریاری در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که "شما گفتید در ایام بعد از انتخابات یک عده به اعتراضات دامن می‌زدند ولی یک عده هم وجود داشتند که این کار را نکردند. موضع فراکسیون اقلیت در این زمان چه بود؟" گفت: فراکسیون اقلیت مجلس نه تنها در قضایای بعد از انتخابات هیچ نقشی نداشت بلکه برخوردهایی مانند بحث کهریزک و کوی دانشگاه را نیز مورد بررسی قرار می‌داد.

وی گفت: ‌به نظر من شاید اگر وزارت کشور در همان موقع اجازه می‌داد که یک تجمع در بیرون از شهر تهران مثلا استادیوم آزادی شکل بگیرد، خیلی از مسائل حل می‌شد و بحران خود به خود فروکش می‌کرد و مسائل پس از انتخابات قطعا به وجود نمی‌آمد.

*‌ فراکسیون اقلیت به عدم مدیریت بحران در فتنه انتقاد داشت

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس ادامه داد: فراکسیون اقلیت مجلس در آن ایام بیشتر منتقد برخوردهایی بود که صورت می‌گرفت؛ همچنین فراکسیون به عدم مدیریت بحران در آن زمان منتقد بود و بیشتر اعضای فراکسیون یک دید انتقادی نسبت به عملکرد مسئولین داشتند.

*‌ منتقد عاملان حوادث بعد از انتخابات هم هستیم؛ نمی‌شود خیلی از مسائل درون گروهی را افشا کرد

شهریاری گفت: این طور نیست که ما به مسائل بعد از انتخابات و افرادی که باعث به وجود آمدن برخی مسائل در کشور شده‌اند، منتقد نباشیم؛ ما به یک سری مسائل انتقاد داریم ولی به هر حال این مسائل درون گروهی است و نمی‌شود خیلی از مسائل درون گروهی را افشا کرد چرا‌که افکار عمومی تحت‌تأثیر برخی مسائل قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در آن زمان شرایط طوری بود که نمی‌شد خیلی از مسائل را به طور شفاف در رسانه‌ها بیان کرد، خاطرنشان کرد: ما باید به یک دوران آرامش می‌رسیدیم تا اینکه بتوانیم خیلی از بحث‌ها را مطرح کنیم.

*‌ خیلی انتقادی با خاتمی صحبت کردیم

عضو فراکسیون اقلیت مجلس با تاکید بر این مسئله که ما به خیلی از مسائل بعد از انتخابات که از سوی افرادی هدایت می‌شد، انتقاد داریم، اظهار داشت: ما در ملاقاتی که با آقای خاتمی داشتیم و متاسفانه شدیدا هم مورد انتقاد جناح راست و برخی روزنامه‌ها مانند کیهان قرار گرفت که طی آن تمام افراد حاضر در این دیدار را به طور بی‌انصافانه مرتبط با عناصر بیگانه کردند، خیلی انتقادی با آقای خاتمی صحبت کردیم.

شهریاری با بیان اینکه خیلی از مسائل بعد از انتخابات پایه‌های نظام را مورد هدف قرار داده بود، ادامه داد: ما در جلسه با آقای خاتمی این مسائل را عنوان کردیم و گفتیم که بالاخره مجمع روحانیون مبارز و اصلاح‌طلبان باید در رابطه با این مسائل اظهار‌نظر کنند؛ در این جلسه همچنین تاکید شد عوامل ضدانقلاب که تحت عنوان اصلاح‌طلب در خارج از کشور بیانیه صادر می‌کنند، باید از صف اصلاح‌طلبان جدا شوند.

وی تاکید کرد که ملاقات فراکسیون اقلیت با خاتمی بیشتر در جهت تقویت نظام بود ولی متاسفانه نسبت به این ملاقات هجمه‌های زیادی صورت گرفت.

* خاتمی 20 دقیقه در حمایت از ‌هدفمندی یارانه‌ها صحبت کرد

عضو فراکسیون اقلیت مجلس در پاسخ به این سؤال فارس که خاتمی در خصوص مسائل مطرح شده از سوی شما چه پاسخی داد؟ گفت: آقای خاتمی همه مسائل را تأیید کرد ولی به هر حال نمی‌شود خیلی مسائل را مطرح کرد؛ حتی در آن ملاقات که مدت کمی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گذشته بود، آقای خاتمی حدود 20 دقیقه در حمایت از این قانون صحبت کرد و به نمایندگان گفت که وظیفه نمایندگان این است که از این قانون حمایت کنند تا این طرح شکست نخورد.

شهریاری خاطرنشان کرد: بنده خودم در همان زمان گزارشی از این دیدار به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه دادم.

وی در خصوص زمان ملاقت اعضای فرامسیون اقلیت با خاتمی گفت: بنده در یک ملاقات با آقای خاتمی حضور داشتم و فکر می‌کنم که این ملاقات حدود 6 ماه پیش بود.

* ما تحلیل‌های مختلفی از فتنه داریم

عضو فراکسیون اقلیت مجلس در پاسخ به این سوال که آیا اقلیتی‌های مجلس وجود جریان فتنه را ‌بعد از انتخابات 88 قبول دارند؟ اظهار داشت: ما تحلیل‌های مختلفی از فتنه داریم.

شهریاری در پاسخ به این سؤال که تحلیل اقلیتی‌ها از فتنه چه بود؟ گفت: متاسفانه قدرت‌های خارجی که با نظام ما مشکل دارند، همیشه دنبال فرصتی هستند که از مسائل به وجود آمده در کشور به نفع خود بهره بگیرند.

وی ادامه داد: ضد انقلاب داخلی و عوامل آنها در خارج از کشور قطعا به دنبال ایجاد تجمعاتی در کشور هستند تا بتوانند از مسائل به نفع خود بهره ببرند و ما هم همه مسائل را قبول داریم ولی از سوی دیگر عواملی که در عدم مدیریت اتفاقات نقش داشتند و باعث شعله‌ور شدن آن شدند نیز در جریان فتنه موثر بودند.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس با بیان اینکه رهبر انقلاب تاکنون لفظ سران فتنه را به کار نبرده‌اند، افزود: اگر رهبر انقلاب در خصوص فتنه صحبت کرده‌اند، منظورشان عوامل خارجی است که پشت سر این قضایا قرار داشند.

*‌ قدرت‌های خارجی هم در فتنه دخیل بودند

شهریاری ادامه داد: رهبری نگفته‌اند سران فتنه؛ من نشنیده‌ام که ایشان از لفظ سران فتنه استفاده کنند و قطعا رهبری سران فتنه را به یک یا دو نفر هم محدود نمی‌کنند چرا‌که قدرت‌های خارجی که 30 سال است علیه ما توطئه می‌کنند و جنگ را به ما تحمیل کردند نیز در این مسائل دخیل بودند.

وی اظهار داشت: ما باید افق دیدمان را وسیع کنیم و مسائل را خیلی بزرگتر از آن چیزی که وجود دارد، ببینیم و به دنبال سوء‌استفاده از مسائل سیاسی به نفع جریان خودمان نباشیم.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس افزود: به نظر من قطعا هر کسی که نظام و انقلاب را دوست دارد، باید مسائل کشور را فراتر از این حرف ها ببینید و حتی باید منافع جناحی و گروهی خود را فدای نظام کند.

شهریاری گفت: متاسفانه می‌بینیم که یک روز ولی‌فقیه از وحدت صحبت می‌کند ولی برخی افراد همان روز سخن‌هایی را بیان می‌کنند که بر خلاف فرمایش ایشان است و یک روز هم می‌بینیم که رهبری از جذب حداکثری سخن می‌گویند ولی عده‌ای اقداماتی در جهت دفع حداکثری انجام می‌دهند.

*‌ وارثین واقعی انقلاب راضی نیستند نظام دچار چالش شود

وی با بیان اینکه مستندات همه این مسائل و حرف‌هایی که برخی افراد بیان کردند، وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به شرایط جدید کشور که متاسفانه شرایط خوبی هم نیست، چه از نظر داخلی و چه از نظر اقتصادی و چه از نظر اجتماعی و هم از لحاظ تهدیدات خارجی و مسائل بین‌المللی، باید در جهت بهبود اوضاع تلاش کنیم.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس افزود: به هرحال در شرایط کنونی 4 قطعنامه علیه ما صادر شده و دشمن در حال صدور پنجمین قطعنامه علیه ماست؛ همچنین دشمن قصد دارد ما را از لحاظ اقتصادی و نظامی محاصر کند که این مسائل به ضرر کشور است.

شهریاری گفت: به جای اینکه ما با هم باشیم تا این تهدیدات را دفع کنیم، متاسفانه با نزدیک شدن به ایام انتخابات دین و اخلاق، منافع ملی، رهبری و نظام و همه چیز دیگر را فراموش می‌کنیم.

وی اظهار داشت: کسانی که وارث واقعی انقلاب هستند و برای نظام زحمت کشیده‌اند، هیچگاه راضی نیستند نظام دچار چالش شود چرا‌که در صورت تسلط بیگانه به کشور اول از همه کسانی که برای انقلاب زحمت کشیده‌اند، توسط دشمن مورد هجمه قرار خواهند گرفت.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس یادآور شد: برخی افراد هستند که برای انقلاب هیچ زحمتی نکشیده‌اند و برای آنها هم مهم نیست که نظام دچار آسیب و چالش شود و اگر خدایی نکرده برای نظام اتفاقی بیفتد، باز هم آن افراد با آن جریانی که قدرت را در دست گرفته، همسو خواهند شد و این عده در واقع کسانی هستند که تنها در پی سوء‌استفاده از کشور برای رسیدن به اهداف خود هستند.

*‌ خاتمی در دیدار با اقلیتی‌ها به طور محکم از رهبری دفاع کرد

شهریاری در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که از وی خواست توضیحات بیشتری در مورد دیدار اقلیتی‌ها با خاتمی دهد، اظهار داشت: در این جلسه مباحثی در مورد شرایط کلی کشور و اینکه چرا مسائل بعد از انتخابات به آن صورت درآمد مطرح شد؛ همچنین در این جلسه محدودیت‌هایی که برای اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات ایجاد شد و علت و عوامل آن مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این جلسه تاکید شد افرادی که در آن سوی مرزها به عنوان اصلاح‌طلب اعلامیه می‌دهند و اظهار‌نظر می‌کنند و پایه‌های انقلاب را مورد تهاجم قرار می‌دهند، باید از اصلاح‌طلبان جدا شوند و تقریبا تمام حاضرین در جلسه در راستای همین مسائل صحبت کردند و تقریبا همه به این مسئله انتقاد داشتند که چرا جریان اصلاح‌طلب در بعضی مواقع دیر موضع‌گیری می‌کند.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس همچنین اظهار داشت: البته اصلاح‌طلبان در بسیاری از موارد نسبت به عوامل ضد انقلاب اطلاعیه داده‌اند ولی اطلاعیه آنها با توجه به محدودیت‌هایی که دارند، مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

شهریاری خاطرنشان کرد: آقای خاتمی هم تمام این مسائل را قبول داشت و در همان جلسه هم به طور محکم از رهبری دفاع کرد‌ ولی متاسفانه زمانی که افرادی مانند آقای خاتمی از رهبری دفاع می‌کنند، بعضی افراد می‌گویند که جریان فتنه می‌خواهد به صحنه سیاسی کشور برگردد و به همین جهت از رهبری حمایت می‌کند که این خیلی بد ‌و ‌مغایر با وحدت در کشور است.

* نباید علیه هم سخن بگوییم

وی گفت: در شرایطی که بیکاری در کشور بیداد می‌کند و مردم دچار مشکلاتی در زندگی خود هستند، باید در جهت حل این مسائل قدم برداریم و با هم باشیم تا مشکلات مردم را حل کنیم، نه اینکه ‌علیه هم سخن بگوییم.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس افزود: قطعا با تفرقه نه تنها مشکلات حل نمی‌شود بلکه بر آن افزوده خواهد شد.

* انتقادات اقلیتیها به عملکرد موسوی و کروبی

شهریاری در پاسخ به این سوال که آیا در این جلسه اعضای اقلیت از عملکرد موسوی و کروبی هم در جریان حوادث بعد از انتخابات انتقاد کردند؟ اظهار داشت: بله در این جلسه انتقاداتی نیز نسبت به این مسائل مطرح شد.

وی در پاسخ به این سوال که نظر خاتمی در رابطه با این انتقادات چه بود؟ گفت: آقای خاتمی هم این انتقادات را قبول داشت؛ به هر حال آقای خاتمی امروز از هر دو طرف مورد انتقاد است، هم جریان تندرو و هم دوستان مخالف سیاسی وی از خاتمی انتقاد می‌کنند.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس ادامه داد: روزنامه کیهان طی مقاله‌ای آقای خاتمی را جاسوس بیگانه معرفی کرد و این در حالی است که در سفرهای خارجی برخی با آقای احمدی‌نژاد هم دیدار می‌کنند که مسئولیت برخی بنیادها را دارند، پس باید بگوییم که آقای احمدی‌نژاد هم جاسوس است که این خیلی بد است.

شهریاری یادآور شد: به هر حال تمام سفرهای خارجی رؤسای جمهور با رهبری هماهنگ می‌شود و درست نیست که بی دلیل به افراد تهمت بزنیم چرا‌که ضرباتی از این طریق به انقلاب وارد می‌شود که قابل جبران نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر جریانات به طور مساوی در مقابل هم قرار بگیرند، متوجه خواهیم شد که وزن کدام جریان بیشتر است، بر این اساس بهتر است به تمام جریانات در کشور اجازه فعالیت داده شود.

* تائید نامه خاتمی به رهبر انقلاب در دوران فتنه

عضو فراکسیون اقلیت مجلس در پاسخ به این سؤال که به نظر شما چرا برخی سیاسیون خاتمی را از موسوی و کروبی جدا می‌کنند؟ اظهار داشت: اگر بخواهیم راجع به این مسئله صحبت کنیم، باب بسیاری از مسائل هم باز می‌شود، از جمله نامه‌ای که آقای خاتمی در همان دوران فتنه به رهبر انقلاب نوشتند.

شهریاری در پاسخ به این سؤال که ظاهراً این نامه تکذیب شد؟ گفت: نه؛ این نامه تکذیب نشد، آقای خاتمی این نامه را به خاطر علاقه‌ای که به انقلاب داشتند نوشتند.

برچسب ها: خاتمی نماینده