۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴

پای «بگم بگم» به انتخابات آمریکا باز شد!

این روزها هرچه می‌گذرد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داغ‌تر می‌شود؛ خاصه از زمانی که آن انتخابات وارد فاز مناظره شده است. یکی از علل داغ شدن این مناظرات، شخصیت یکی از نامزدهای مطرح است.
کد خبر : ۳۲۸۱۲۳
صراط: این روزها هرچه می‌گذرد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داغ‌تر می‌شود؛ خاصه از زمانی که آن انتخابات وارد فاز مناظره شده است. یکی از علل داغ شدن این مناظرات، شخصیت یکی از نامزدهای مطرح است.

محمدعلی وکیلی در روزنامه «ابتکار» افزود: رونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در این انتخابات است. او شخصیتی بسیار جالب و خاصی دارد. دریده‌گویی، گنده‌گویی و اعتماد به نفس بالای او، چهره خاصی از او به نمایش گذاشته است. او حتی بدون هیچ ملاحظه‌ای توهین می‌کند و به‌راحتی کلمات رکیک در برنامه‌های رسمی به کار می‌برد. همین چندی پیش یکی از سخنان او به شدت مورد اعتراض جامعه زنان و گروه‌های فمنیستی آمریکا واقع شد. هیلاری کلینتون رقیب دموکرات او نیز حداکثر بهره را از این مورد برد و حسابی این توهین را بر سر رقیبش کوبید.

رقیب ترامپ، هیلاری کلینتون است؛ اما ترامپ پای آن یکی کلینتون را نیز به ماجرا باز کرده است. ترامپ گاه و بی‌گاه پای بیل کلینتون را به میان می‌کشد و روابط غیر قانونی او با معشوقه‌هایش را بر سر هیلاری می‌کوبد.

شخصیت او بیش از یک رجل با وقار سیاسی به یک شومن بی‌ادب می‌ماند. هر لحظه می‌توان منتظر حرکت عجیب و غریبی از او بود. اخیراً نیز در یکی از مناظرات خود، خطاب به کلینتون، با «بگم بگم» او را تهدید به افشاگری کرده است. کلینتون نیز البته بیکار نمانده است و ماجراهای فرارهای ترامپ از مالیات را افشا کرده است.

خلاصه آخرین اخبار از فضای «بگم بگم» حاکم بر انتخابات آمریکا حکایت می‌کند. حقیقتاً آدمی فرو می‌ماند که در این سطوح، این حجم سخافت در رفتارها و گفتارها دیده شود. جالب ماجرا آنجاست که اینان طرفداران زیادی در آمریکا دارند. در واقع جامعه آمریکا به راحتی دل به این شومن‌ها داده‌اند. این نشان می‌دهد در جامعه آمریکا، پوپولیسم تا کجا ریشه دوانده است.

پدیده ترامپ، در واقع از قسمتی از فرهنگ آمریکا، رونمایی کرد. عمق نفوذ پوپولیسم در هر کشور نشان از سطح نازل فرهنگ سیاسی آن می‌دهد. پوپولیسم آفت سیاست است. جالب است که در کشوری با سقف ادعاها این چنین پوپولیسم ته‌نشین شده است!

از طرف دیگر ظهور پدیده ترامپ و جذابیت او برای نیمی از آمریکاییان نشان داد که پشت نقاب «سرزمین آرزوها» چه چیزی می‌گذرد. نیمه پنهان آمریکا، که با ژست منطق بر آن ماله کشیده بودند، تکبر، خودبرتربینی، ولنگاری، بی‌ادبی و بی‌رسمی بود که در چهره ترامپ خود را عیان کرد. ترامپ پرده از پاره‌ای از فرهنگ آمریکا کنار زد.

البته به گمانم این درشت‌گویی و دریده‌گویی‌ها در نهایت دامن خود ترامپ را بیش از همه می‌سوزاند. تجربه نشان داده، بازنده این بازی‌های «بگم بگم»، مبتکر این بازی‌هاست. تا بوده اینچنین بوده آنان که بیش از همه تهدید می‌کنند بیش از همه می‌ترسند، چراکه خود کارنامه‌ای سیاه‌تر دارند و «بگم بگم» در حقیقت حمله‌ای است برای دفاع و فرافکنی زودهنگام!