۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳

پیچ‌های مرگ همچنان قربانی می‌گیرد+تصاویر

پیچ‌های مرگ طارم سفلی در جاده لوشان به سیردان همچنان بدون ایمنی است و قربانی می‌گیرد.
کد خبر : ۳۳۱۰۱۵

صراط: پیچ‌های مرگ طارم سفلی در جاده لوشان به سیردان همچنان بدون ایمنی است و قربانی می‌گیرد.

به گزارش فارس از قزوین؛ نام طارم شاید به گوش کم‌تر کسی نخورده باشد، حداقل در پایتخت و اطراف آن که این‌گونه است.

از شهر قزوین مرکز استان جوان قزوین 130 کیلومتر که به سمت شمال غرب استان حرکت کنید به منطقه‌ای می‌رسید که اگر هرچه از صفای مردمانش و سبزی و طراوت طبیعتش بگوییم کم است.

بخش طارم سفلی به مرکزیت شهر سیردان از جمله مناطق تحت مدیریت شهرستان قزوین یکی از 6 شهرستان این استان جوان است که از آخرین تقسیمات کشوری یعنی 20 سال قبل تاکنون نام استان را یدک می‌کشد، هرچند همین دیار نخستین پایتخت صفویه بوده است.

از لوشان در جاده قزوین-رشت، 55 کیلومتری باید در جاده‌های پر پیچ و خم طارم حرکت کرد که به سیردان رسید.



پیچ‌های مرگ همچنان قربانی می‌گیرد+تصاویر

منطقه‌ای پر از زیتون و انار که حتی صادرات این محصول به کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان برای بیشتر متخصصان این عرصه روشن است اما با وجود چنین استعدادها و ذخایری، گرد محرومیت در آن را نمی‌توان پنهان کرد.

تماس یکی از اهالی این منطقه با خبرنگار فارس و ارائه سوژه‌ای با عنوان 30 پیچ خطرناک و تصادف‌هایی که منجر به مرگ هم‌وطنان در این جاده می‌شود، کافی بود تا از این بعد وارد طارم شویم.

مردم منطقه محروم طارم سفلی مردمانی پرتلاش، صبور و شهیدپرور هستند که سال‌های سال از جاده ناایمن و خطرناک رنج می‌برند و به دلیل دادن تلفات فراوان در مسیر لوشان به سیردان، دچار آسیب‌های متعدد مادی و معنوی شده‌اند.

طارم سفلی منطقه‌ای است در غرب استان قزوین، در این منطقه جاده‌ای وجود دارد به نام جاده سیردان به لوشان به طول 55 کیلومتر با حدود30 پیچ تند و خطرناک که حادثه‌آفرین شده است.

این پیچ‌های تند و خطرناک نه حفاظی دارند و نه حداقل تابلو هشداری برای نجات جان سرنشینان و رانندگان ناآشنا به شرایط خطرناک جاده و جلوگیری از سقوط خودروها به دره؛ این جاده به دلیل کوهستانی بودن و عبور از میان انبوهی از پیچ‌های تند و تیز، سالانه تعدادی از شهروندان منطقه و مسافران غریبه را به کام مرگ می‌کشاند.

اکبر کشاورز تاریخی سخنگوی شورای شهر سیردان که با سقوط خودرو به یکی از همین دره‌ها، همسرش را از دست داده و فرزندش هم در این حادثه تلخ ضربه مغزی شد، به خبرنگار فارس می‌گوید: بارها به صورت مکتوب و حضوری وضعیت خطرناک این جاده به مسؤولان استان گوشزد و نگرانی‌های مردم منطقه منعکس شده است اما تاکنون هیچ اقدامی برای بهبود این مسیر پرخطر صورت نگرفته و همچنان این جاده قربانی می‌گیرد.

پیچ‌های مرگ همچنان قربانی می‌گیرد+تصاویر

اما این تمام ماجرا نیست، در تازه‌ترین حادثه چند شب قبل بود که ابوالفضل کشاورز مالکی، نقش ثابت حضرت زینب(س) در تعزیه‌های شهر سیردان به هنگام بازگشت از سیردان به مقصد تهران، پنج کیلومتر بعد از روستای کلج قربانی نبود ‌ایمنی جاده شد.

از ابوالفضل 37 ساله دو دختر خردسال باقی ماند که منتظر رسیدن بابا به مقصد بودند اما جاده مرگ طارم سفلی وعده دیدار این دو دختر خردسال را با پدر به قیامت گذاشت.

خانواده کشاورز مالکی که فرزند خود را از دست داده‌اند معتقدند اگر در پیچ محل حادثه یک تابلو هشدار وجود داشت و اگر حفاظ بتنی یا فلزی بود، حداقل خودرو به دره سقوط نمی‌کرد و شاید دو سرنشین آن هم به کام مرگ کشیده نمی‌شدند.

البته در این حادثه که خودرو پرشیا با انحراف به چپ به دره سقوط کرد، سه نفر هم زخمی شدند.

همچنین یک هفته پیش از این حادثه، خانواده‌ای در روستای سیاهپوش و چند هفته قبل از آن هم خانواده دیگری از روستای کلج به همین شیوه عزادار شدند، البته این حکایت تلخ سال‌های طولانی است که تکرار می‌شود اما اهالی معتقدند که گامی در جهت خواسته‌های به حق و کم‌ترین مردم این منطقه برداشته نشده است.

پیچ‌های مرگ همچنان قربانی می‌گیرد+تصاویر

شاید مردم منطقه طارم به آسفالت 30 ساله این مسیر با چاله‌های وحشتناک عادت کرده‌اند و قانع این شرایط هستند اما نمی‌توانند بیش از این شاهد عزادار شدن خانواده‌ها و عزیزان خود باشند.

آنان می‌گویند پیچ‌های تیز و خطرناک این مسیر نیاز به تابلوهای هشدار و حفاظ بتنی یا فلزی دارد، خواسته‌ای که ظاهراً نباید بودجه هنگفت و یا زحمت زیادی برای مسؤولان راه‌سازی استان قزوین در راستای اقدام عملی داشته باشد.

ممکن است که باز هم مسؤولان به هر دلیلی ایمن کردن این جاده مشهور به قتلگاه را فراموش کنند اما حوادث ناگوار از این دست اجازه نمی‌دهد حداقل ساکنان آن را فراموش کنند.

پرسش همه اهالی از خبرنگار فارس این جمله است که «واقعاً چرا مسؤولان راهسازی قزوین برای این جاده خطرناک فکر و اقدامی نمی‌کنند؟ البته اگر پاسخ به این چرایی کمبود و یا حتی نبود بودجه است، پس باید پذیرفت اگر بودجه نیست، نباید برای سایر مناطق استان هم هزینه شود».

یکی دیگر از اهالی این منطقه به خبرنگار فارس می‌گوید: طارم عملاً در یک بن‌بستی قرار گرفته که هیچ توجهی به آن نمی‌شود، اگر مسؤولان در خدمت به مردم صادق هستند نه همه 30 پیچ خطرناک بلکه سالی دو یا سه پیچ را از این وضعیت خطرناک خارج کنند.

وی می‌گوید: جمعیت نزدیک به 20 هزار نفری طارم بیشتر از جاده سیردان به لوشان برای عبور و مرور استفاده می‌کنند که لازم است متولیان امر برای این مسئله چاره‌اندیشی کنند.

* قزوین جاده‌های فرعی پرخطری دارد

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: 12 تا 13 محور مواصلاتی این استان تحت پوشش جمعیت هلال‌احمر استان قزوین بوده که در این زمینه جاده‌های اصلی نیازمند نیروهای امدادی عظیم برای پوشش است.

حکمت‌الله هاشمی با بیان اینکه استان قزوین از نگاه منطقه‌ جغرافیایی دارای محورهای مواصلاتی پرتردد و پرخطر است، افزود: این استان جاده‌های فرعی پرخطری دارد که همین امر انرژی مضاعف تمام دستگاه‌های اجرایی برای ارائه خدمات مطلوب را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: پوشش تمام نقاط پرخطر جاده‌ها به امکانات عظیم و تهدیدات ویژه نیازمند بوده که این موضوع در حال پیگیری و انجام است چراکه نگاه ما در حوزه مدیریتی باید به نقاط پرخطر بیشتر باشد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان قزوین با اشاره به حوادث ایجاد شده در جاده‌های فرعی تصریح کرد: پرتاب وسایل نقلیه در دره، باریک‌ بودن جاده‌ها، عدم رعایت قوانین از سوی رانندگان و سرعت غیرمجاز از عوامل ایجاد حوادث ناگوار در این جاده‌ها است.

هاشمی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در محورهای مواصلاتی اصلی امکانات و نیروهای امدادی وجود دارد، تا رسیدن نیروهای امدادی به جاده‌های فرعی مدت زمانی طول می‌کشد که در این زمینه با توجه به حساسیت بسیار این محورها باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته شود.

این مسؤول با اشاره به خدمات ارائه شده جمعیت هلال‌احمر استان قزوین یادآور شد: در هفته گذشته تعداد پنج مورد حوادث جاده‌ای در جاده‌های اصلی و فرعی رخ داده که منجر به آسیب‌دیدگی افراد شده است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان قزوین مطرح کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته به صورت میانگین در طول هفته یک تا دو مورد حوادث جاده‌ای در محورهای طارم سفلی رخ می‌دهد.

وی یادآور شد: تعداد 6 تیم امدادی جمعیت هلال‌احمر از عوارضی شماره چهار تا خروجی طارم سفلی فعال بوده و آماده ارائه خدمات امدادی به هم‌وطنان است.

* مردم طارم همچنان منتظر پاسخ مسؤولان هستند

خبرنگار فارس ضمن تماس با برخی مسؤولان اداره‌کل راه و شهرسازی، استانداری و فرمانداری قزوین موفق به انجام مصاحبه در این خصوص نشد و ناگزیر به انتشار این گزارش است، اما مردم طارم منتظر پاسخ مسؤولان در این زمینه هستند.

گفتنی است، 3 هزار و 400 نقطه حادثه‌خیز در کشور وجود دارد که مبنای ارزیابی این نقاط اتفاق بیش از پنج حادثه در سال است.


برچسب ها: پیچ تصادف طارم صراط