۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳

طرح پیشنهاد تجزیه سوریه در آمریکا

تحلیلگر ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا گفته است که تقسیم و تجزیه سوریه باید درنظر گرفته شود و برای این کار، به نظامیان کشورهای غربی نیاز خواهد بود.
کد خبر : ۳۳۱۲۰۵
صراط: تحلیلگر ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا گفته است که تقسیم و تجزیه سوریه باید درنظر گرفته شود و برای این کار، به نظامیان کشورهای غربی نیاز خواهد بود.

به گزارش فارس، یک تحلیلگر ارشد شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیلی درباره اوضاع سوریه، بر لزوم تقسیم و تجزیه این کشور سخن گفته است.

«ری تکیه» در «فایننشال تایمز» نوشت: «تقسیم و تجزیه، بهترین امیدواری برای صلح در سوریه است و برای اجرای این کار، به نظامیان غربی نیاز خواهد بود».

تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: «جنگ داخلی سوریه ادامه دارد. حلب، در آتش است. اما سیاسیون و کارشناسان طرح‌هایی برای مدیریت جنگ پیشنهاد می‌دهند. مناطق امن، مناطق انسان دوستانه، طرح‌های استقرار مهاجران و طرح‌های دیپلماتیک همه جزو پیشنهادات هستند».

او نوشت: «مشکل این طرح‌ها آن است که جنگ را پایان نخواهد داد. تنها راهی که اتفاق خواهد افتاد آن است که آمریکا و شرکای اروپایی او طرح تقسیم ترسیم شود و سپس تعداد زیادی از نظامیان این طرح را اجرا کنند».

 ری تکیه ادامه داد: «امروزه، استراتژی آمریکا در سوریه بر این فکر مبتنی است که توافق بین روسیه و آمریکا بتواند با آشتی بین ایران و عربستان سعودی خصم‌های منطقه‌ای اصلی همراه شود و سپس این موضوع بر بازیگران محلی اعمال شود».

این تحلیلگر غربی البته اذعان می‌کند: «روسیه و آمریکا در موضوعات زیادی و نه فقط سوریه، در تضاد هستند. ایرانی‌ها و سعودی‌ها در یک جنگ سرد منطقه‌ای گیر افتاده‌اند و در این شرایط، سوریه تنها یکی از صحنه‌های نبرد است».

کارشناس شورای روابط خارجی تصریح کرد: «اشتباه اصلی دیپلماسی آقای کری، اعتقادش به این است که با حمایت روسیه یا ایران، امکان بازسازی و اتحاد مجدد سوریه وجود دارد. حتی اگر توافقی حاصل شود، بعید است نیروهای محلی(در سوریه) جنگیدن را متوقف کنند».

او افزود: «دیگر امکان پایداری و تداوم یک دولت یکپارچه و قوی که برای مدت‌های طولانی سوریه حکومت کرده است،  وجود ندارد. بهترین چیزی که میتوان به آن امید داشت، یک سری مجموعه‌هایی از کانتون‌های بریده بریده شده و کوچک است که در کنار هم طبق یک نوعی از توافقات فدرال همزیستی داشته باشند البته تحقق این موضوع، دهه‌ها طول خواهد کشید».

تحلیلگر غربی می‌گوید: «تنها گزینه برای آمریکا و متحدان غربی‌اش از قبیل بریتانیا و فرانسه، ساختن و ایجاد اصولی برای تقسیم قدرت و سپس بکارگیری نیروی نظامی گسترده برای اطمینان از اجرایی شدن آن است. این طرح تقسیم و تجزیه، تفاوتهای قومی و مذهبی سوریه را به رسمیت خواهد شناخت و درصدد تقسیم کشور بر مبنای خطوط قومی و مذهبی است».   
برچسب ها: صراط سوریه آمریکا