۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴

پلیس هند متهم به شکنجه شد

گروه دیده‌بان حقوق بشر امروز (دوشنبه) در گزارشی با افشای مرگ صدها نفر در بازداشتگاه‌های پلیس هند در فاصله سالهای 2009-2015 از مقامات هند خواست قوانین فراموش شده مربوط به بازداشت و زندان را اجرایی کرده و افسران پلیسی که با زندانیان بدرفتاری می کنند را مجازات کنند.
کد خبر : ۳۳۹۰۸۰
صراط: گروه دیده‌بان حقوق بشر امروز (دوشنبه) در گزارشی با افشای مرگ صدها نفر در بازداشتگاه‌های پلیس هند در فاصله سالهای 2009-2015 از مقامات هند خواست قوانین فراموش شده مربوط به بازداشت و زندان را اجرایی کرده و افسران پلیسی که با زندانیان بدرفتاری می کنند را مجازات کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیده‌بان حقوق بشر همچنین پلیس هند را متهم کرد به این که مرتبا رویه‌های قانونی بازداشت را مورد بی اعتنایی قرار می‌دهد و بازداشتی‌ها را تا سر حد مرگ شکنجه می‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش تازه خود می‎گوید که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ نزدیک به ۶۰۰ نفر از افرادی که در هند تحت بازداشت پلیس بودند، کشته شده‎اند.

به گفته این سازمان حقوق بشری در طول این مدت هیچ یک از نیروهای پلیس در ارتباط با کشته شدن بازداشتی‌ها محکوم نشده‎اند.

این در حالی است که پلیس هند اغلب مرگ افراد در بازداشتگاه‌ها را ناشی از بیماری، اقدام به فرار، اقدام به خودکشی و تصادف اعلام می‌کند اما گروه‎های فعال در زمینه حقوق بشر می‎گویند که مرگ آنها در نتیجه شکنجه رخ می‎دهد؛ این ادعا اغلب با انکار مقامات هند مواجه می‌شود.

در گزارش ۱۱۴ صفحه‌ای که دیده‌بان حقوق بشر امروز منتشر کرد، این گروه ضمن انتقاد از نحوه نگهداری و برخورد پلیس هند با زندانیان به مسائلی چون "عدم رعایت مقررات بازداشت، مرگ در اثر شکنجه و مصونیت بانیان آن" پرداخته است.

این گزارش شامل نتیجه تحقیقات جامع درباره ۱۷ پرونده از مرگ‌هایی است که تحت بازداشت پلیس هند بین سال‎های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ رخ داده است.

بر اساس این گزارش در هر ۱۷ مورد، پلیس مقررات بازداشت را رعایت نکرده بود.

میناکشی گانگولی، رئیس بخش امور جنوب آسیا در سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این مورد گفته است، تنها زمانی پلیس هند می‌فهمد  "ضرب‌وشتم برای گرفتن اعتراف" تخلف است که در ارتباط با شکنجه تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

طبق قانون هر فردی که بازداشت می‌شود باید طی ۲۴ ساعت اول تحت معاینه پزشکی قرار گیرد و در مقابل دادگاه حاضر شود.

اما دیده‎بان حقوق بشر می‎گوید که طبق آمار دولت هند در ۶۷ مورد از ۹۷ مورد مرگ بازداشت شدگان که در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد، پلیس هند یا اجازه حضور آنها در دادگاه را نداد و یا آنکه مرگ در همان ۲۴ ساعت اول رخ داد.