۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷

شادی مسیحیان حلب در کلیسای ویران شده +تصاویر

بر روی خرابی‌ها و ویرانی‌هایی که تروریست‌ها در کلیسای «مار الیاس» حلب به جا گذاشتند، مسیحیان برای اولین بار پس از پنج سال و پس از پاکسازی کامل شهر در عملیات نظامی اخیر ارتش سوریه، مراسم مذهبی خود را به مناسبت سال نو میلادی در این مکان برپا داشتند.
کد خبر : ۳۴۱۵۴۳
صراط: بر روی خرابی‌ها و ویرانی‌هایی که تروریست‌ها در کلیسای «مار الیاس» حلب به جا گذاشتند، مسیحیان برای اولین بار پس از پنج سال و پس از پاکسازی کامل شهر در عملیات نظامی اخیر ارتش سوریه، مراسم مذهبی خود را به مناسبت سال نو میلادی در این مکان برپا داشتند.

برای اولین بار پس از پنج سال، مراسم مذهبی مسیحیان در داخل کلیسا به منظور رواج صلح و محبت در سرزمین الشهباء( یکی از القاب قدیمی شهر حلب) با حضور قابل توجه مردم و علمای مسیحی برگزار شد.

نکته قابل توجه در این مراسم این بود که بر روی ویرانه‌های کلیساهایی که تروریست‌ها در پنج سال اخیر ویران کرده بودند، برگزار شد که یکی از هنرمندان تجسمی آن را به نماد میلاد در سالن کلیسا تبدیل کرد که در تصاویر مشخص است.

در این چارچوب، «الیاس عدس» از کشیش‌های حلب به خبرنگار تسنیم گفت : آنچه  امروز ما در این کلیسا می‌بینیم، فکر اساسی این بود که ما این ویرانی‌ها را از نو می‌سازیم تا بگویم به لطف میلاد حضرت مسیح(ع) و ایمان ما،‌این ویرانی به زندگی تبدیل خواهد شد.

وی افزود : سنگ روزی از بین می‌رود، بسیاری از تمدن‌ها در گذر تاریخ از بین رفتند و تمدن‌های جدید شکل گرفتند، اما انسان همچنان انسان باقی می‌ماند.

این کشیش مسیحی گفت : ما امروز با اراده خود نه تنها به بازسازی سنگ‌ها می‌پردازیم بلکه  همچنین انسان‌ها را هم احیا می‌کنیم،‌خداوند به ما عقل داده است تا فکر محبت‌آمیز داشته باشیم که این مسئله در اندیشه آشتی و تسامحی تجلی یافت که اخیرا در آن به سر بردیم.

وی درباره انگیزه برای بازسازی ساخت نماد میلاد حضرت مسیح(ع) از چوب‌هایی که افراد مسلح از بین برده بودند،‌افزود : فقط به خاطر این‌که بگوییم این ویرانی را به زندگی و حیات تبدیل می‌کنیم.

حاضران در این مراسم از بازگشت حیات و پویایی به این کلیسا و برگزاری مراسم دعا در آن ابراز خوشحالی کردند به طوری که یکی از شهروندان گفت : ما به لطف بازوان شجاع ارتش سوریه بازگشتیم،‌خیلی خوشحالیم، ما برمی‌گردیم تا آن را بهتر از قبل بسازیم. یک شهروند دیگر هم گفت : ما از این‌که توانستیم پس از پنج سال جنگ برگردیم، خیلی خوشبختیم، این کلیسا به منزله خانه‌مان است.

کلیسای «مارالیاس» مسیحیان حلب در مرکز میدان مشهور «فرحات» قرار دارد، این کلیسا در سال 1873 میلادی ساخته شده بود و کشیش یوسف مطر در سال 1892 آن را  افتتاح کرد، این کلیسا بر اساس نقشه معماری رم و توسط مهندسان ایتالیا بنا شده بود.