۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷

آمار متناقض دولت در فروش نفت

با آنکه رئیس‌جمهور هفته گذشته در نشست خبری خود درآمد نفتی امسال را ۷۰ میلیارد دلار دانسته بود، امروز وزیر نفت اعلام کرد در ۹ ماهه امسال فقط ۳۰ میلیارد دلار نفت فروخته‌ایم.
کد خبر : ۳۴۵۰۹۱
صراط: با آنکه رئیس‌جمهور هفته گذشته در نشست خبری خود درآمد نفتی امسال را ۷۰ میلیارد دلار دانسته بود، امروز وزیر نفت اعلام کرد در ۹ ماهه امسال فقط ۳۰ میلیارد دلار نفت فروخته‌ایم.

به گزارش فارس، حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور روز سه شنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت اولین سالگرد برجام برگزار شد، درآمد 70 میلیارد دلاری در سال جاری را یکی از دستاوردهای برجام برشمرد و تصریح کرد: «با اجرای برجام ما امسال نزدیک 70 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی خواهیم داشت. اگر این وضعیت نبود ما این پول را می‌خواستیم از کجا کم کنیم؟ از حقوق کدام قشر؟ از حقوق پرستاران، معلمان یا بخش امنیتی و دفاعی؟»

اما آنگونه که عزیزی> عضو کمیسیون تلفیق بودجه از نشست صبح امروز کمیسیون با حضور زنگنه خبر داده، وزیر نفت در این جلسه فروش نفت کشورمان طی 9 ماه گذشته را 30 میلیارد دلار دانسته است که با سخنان رئیس جمهور درباره فروش نفت همخوانی ندارد.

بر اساس خبری که رئیس‌جمهور داده بود تا پایان آذرماه، باید سه چهارم مبلغ عنوان شده توسط رئیس جمهور که حدود 52 میلیارد  دلار است حاصل می‌شد این در حالی است که تنها 30 میلیارد  که حدود 42 درصد از مبلغ 70 میلیارد است، محقق شده است.

حال باید دید وقتی دولت در 9 ماه تنها 30 میلیارد درآمد نفتی داشته، چگونه در این 3 ماه می‌تواند 40 میلیارد مابقی را از فروش نفت درآمد داشته باشد؟

و اگر این مبلغ حاصل شدنی نیست که نیست باید دید آمار عنوان شده کدام یک صحیح‌تر است؟ آمار عنوان شده توسط رئیس جمهور یا وزیر نفتش؟