۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹

چهار کشور عربی روابط با قطر را قطع کردند

کد خبر : ۳۶۵۹۴۲
صراط: عربستان، مصر، امارات و بحرین روابط دیپلماتیک خود را با قطر به اتهام حمایت این کشور از گروه‎های تروریستی قطع کردند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان «واس»، کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین صبح امروز(دوشنبه) در بیانیه‎ای جداگانه روابط دیپلماتیک خود را با قطر کردند.

رسانه‎های عرب زبان گزارش دادند که چهار کشور عربی قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم و اعلام کردند که این کشور باعث بی ثباتی در منطقه می‎شود.

شبکه خبری اسکای نیوز گزارش داد که کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین حریم هوایی، دریایی و زمینی خود را به صورت دو طرفه با قطر بستند و شهروندان خود را از سفر به این کشور منع کردند.

دولت بحرین در بیانیه ای اعلام کرد که «روابط دیپلماتیک این کشور با دوحه برای حفاظت از امنیت ملی بحرین قطع می شود و دیپلمات های قطری ۴۸ ساعت فرصت دارند تا منامه را ترک کنند.»

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که هنوز دو کشور عربی کویت و عمان تصمیم خود درباره ادامه همکاری و یا قطع روابط دیپلماتیک با دوحه با وجود فشار شورای همکاری خلیج فارس اتخاذ نکرده‎اند.

روابط قطر به عنوان کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با سایر اعضا از  ۲۴ مه پس از آنکه شبکه قطری الجزیره، سیاست‎های کلی قطر غیر همسو با شورای همکاری خلیج فارس و اظهارات منسوب به امیر قطر را منتشر کرده است، این در حالی است که سیاست کلان کشور قطر به عنوان عضو شورای همکاری باید مطابق با سیاست‌های شورا و به آن پایبند باشد.

رسانه‎های عرب زبان پس از اعلام این خبر از سوی شبکه الجزیره و تببین سیاست‎های کلان قطر که با خطوط کلی سیاست شورای همکاری خلیج فارس همسو نبوده است، سر و صدای زیادی ایجاد کردند و حتی برخی رسانه‎های سعودی قطر را به کودتا تهدید کردند.

دوحه در پی این کشمکش‌ها و تهدیدات اعلام کرد که سایت خبرگزاری رسمی این کشور یعنی شبکه الجزیره هک و به امیر قطر نسبت داده شده است.