۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۳

پیش‌بینی‌ابعاد انتخابات یک‌ضرورت‌است

ذات انتخابات برای ما یک فرصت است، برای کشوری که بخواهد بر اساس الگوی مردمسالاری دینی حرکت کند، انتخابات یک فرصت است.
کد خبر : ۳۷۲۱۹
به گزارش صراط، سید نظام‌الدین موسوی، مدیرعامل خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با ندای انقلاب، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد لزوم پرهیز از امنیتی کردن فضای انتخابات گفت: این تاکیدات معظم‌له ناظر به تجارب مختلف در ایران و جهان در مورد انتخابات است، ذات انتخابات برای ما یک فرصت است، برای کشوری که بخواهد بر اساس الگوی مردمسالاری دینی حرکت کند، انتخابات یک فرصت است.
وی افزود: مشارکت مردم بیعت مجدد با نظام و مانور قدرت برای نظام است و یک چرخش و گردش نخبگانی را موجب می‌شود، که نتیجه این چرخش نخبگان ظهورو بروز ایده‌های جدید و در نتیجه پویایی نظام است. تجربه نشان داده است،در کشورهای مستقل معمولا دشمنان تلاش می‌کنند، از هر جنبه فرصت که برای کشورها پیش می‌آید، سوء‌‌استفاده کنند و آن را به تهدید تبدیل سازند.
موسوی با اشاره به انتخابات سال ۸۸ گفت: این انتخابات و حضور مردم یک فرصت تمام عیار تاریخی برای نظام اسلامی به وجود آورد، مشارکت ۸۵ درصدی مردم در دنیا بی‌نظیر بود،حتی هیچ کدام از کسانی که فتنه سال۸۸ را ایجاد کردند، اصل مشارکت حداکثری ملت را منکر نشدند، این حضور باشکوه ملت می‌توانست قدرت نرم بالایی در سطح جهان و منطقه برای ایران ایجاد کند.
دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ادامه داد: متاسفانه برخی از این اتفاقات از قبل پیش‌بینی نشده بود، البته نظام با یک حسن نیت کامل به انتخابات گذشته نگاه می‌کرد و طیف‌های مختلف کاندیدا داشتند.
وی با ذکر اینکه طراحی و برنامه‌ریزی بیرونی یکی از دلایل امنیتی شدن انتخابات سال ۸۸ بود، افزود: دشمنان از مدتها قبل طراحی و برنامه‌ریزی کرده بودند، تا این حرکت را تبدیل به یک چالش و تهدید کنند، بی بی سی فارسی از چند ماه قبل برنامه‌های خود را شروع کرده بود، انگاره عدم اعتماد و سالم نبودن انتخابات توسط این شبکه و سایر شبکه‌های خارجی القاء می‌‌شد.
مدیرعامل خبرگزاری فارس عنوان کرد: شبکه‌های دشمن تلاش می‌کردند و کلید واژه‌های آنها بی اعتماد کردن مردم به سلامت انتخابات بود، مدلهای انقلاب‌های رنگی را نیزاز قبل طراحی و شبکه‌سازی کرده بودند، هرچه به زمان انتخابات نزدیکتر می‌شدیم، نگرانی‌ها بیشتر می‌شد، اما چون فرض نظام بر حسن نیت بود، از قبل نمی‌شد که فرد یا گروهی را متهم کرد، شاید اقدامات پیشگیرانه بیشتری باید برای این انتخابات صورت می‌گرفت.
موسوی عدم رعایت قانون و اخلاق توسط برخی کاندیداها و جریانات را یکی دیگر از عوامل تهدید کننده انتخابات گذشته خواند و گفت: این جریان‌ها از چند ماه مانده به انتخابات وقتی احساس کردند آرای لازم را کسب نخواهند کرد، همسو با طراحی بیگانگان شروع به ایجاد خدشه بر انتخابات کردند، انتخابات که برگزار شد، و کاندیدای آنها شکست خورد، قانون را زیرپا گذاشتند، به چارچوبهای و فصل الخطابهای قانونی توجه نکردند.
دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در ادامه بیان کرد: خودمحوری، بی اخلاقی، عجب و برخی از از انحرافاتی که ریشه تاریخی داشت، موجب شد انتخابات تبدیل به یک فتنه بزرگ شود، خواصی که باید به مردم بصیرت‌دهی می‌کردند و در زمان مناسب مواضع درست اتخاذ می‌کردند، نظرات و هواهای نفسانی خود را بر مصالح نظام ترجیح دادند، در نتیجه این انتخابات پرشور تهدیدی برای امنیت کشور شد.
وی با اشاره به آینده پیش‌رو گفت: تجربه عینی انتخابات گذشته پیش روی ما است، از هم‌اکنون باید ابعاد انتخابات آینده را بررسی کنیم، به دلیل تجربه قبلی کسی نمی‌تواند، نظام را متهم کند، که چرا برای انتخابات آینده حساس هستید، باید دستگاه‌های نظارتی، قانونی و امنیتی همه احتمالات ممکن را در نظر بگیرند، افرادی که کاندیدا می‌شوند باید چارچوبهای قانونی را بدانند و این چارچوب‌ها شفاف باشد.
مدیرعامل خبرگزاری فارس در پایان اظهار کرد: قبل از انتخابات باید به نامزدهای انتخاباتی این مسئله را بدانند که نباید از خطوط قرمز نظام عبور کنند و با خاطیان برخورد شود، در این صورت انتخابات در یک بستر سالم و قانونی به عنوان یک فرصت برای نظام مطرح خواهد شد.