۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸

برنامه غنی‌سازی به خوبی در حال پیشروی است

مدت ها بود که می خواستیم مجموعه ای از اصحاب رسانه از تاسیسات هسته ای بازدید داشته باشند و خوشبختانه امروز و فردا این مهم حاصل شد و دوستان رسانه در جریان بازدید امروز سوالات و ابهاماتی را که داشتند مطرح کردند.
کد خبر : ۳۷۸۶۴۰
سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور گفت: فعالیت های هسته ای ما بخصوص در بحث غنی سازی به خوبی در حال پیشروی است و امروز با تمام محدودیتهایی که داریم دو سوم ماشین هایمان در حال کار هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز کمالوندی سخنگو و معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن در نطنز گفت: مدت ها بود که می خواستیم مجموعه ای از اصحاب رسانه از تاسیسات هسته ای بازدید داشته باشند و خوشبختانه امروز و فردا این مهم حاصل شد و دوستان رسانه در جریان بازدید امروز سوالات و ابهاماتی را که داشتند مطرح کردند.

وی افزود: نکته مهم این است مردم شریف ما بدانند فعالیت های هسته ای ما بخصوص در بحث غنی سازی به خوبی در حال پیشروی است و ما امروز با تمام محدودیتهایی که داریم دو سوم ماشین هایمان در حال کار هستند و بخشهای مختلف مجتمع شهید احمدی روشن به شدت در حال کار است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: راکتور آب سنگین ما کار را به خوبی انجام می دهد و سالی ۲۰ تن تولید داریم.

کمالوندی یادآور شد: خوشبختانه بازار بین المللی خوبی داریم و بسیاری از کشورها طالب خرید آب سنگین ما هستند که این به دلیل کیفیتی است که دارد و امروز شاهدیم روسیه و آمریکا از خریداران آب سنگین ما هستند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: نکته مهم این است که افکار عمومی بدانند که صنعت هسته‌ای بخوبی کار خود را پیش می برد و ما بر اساس برنامه ای که داریم و به آژانس هم اعلام کردیم کار خود را پیش می بریم و امروز ماشین هایشان نسل جدید ما در حال تکامل هستند و در بازه زمانی پیش بینی شده به تولید انبوه خواهند رسید.

کمالوندی تصریح کرد: در حوزه های دیگر همچون پزشکی هم که محدودیت نداشتیم کار به شدت در حال پیشرفت است.

هرگونه بازدید از ایران باید در چهارچوب برجام و پروتکل های آژانس باشد

وی همچنین در خصوص طرح مسائل درباره بازدید از تاسیسات نظامی ایران گفت: ما بارها گفته ایم هر گونه بازید باید در چهارچوب برجام، پادمان و پروتکل‌های آژانس باشد و اینطور نیست که هر وقت بخواهند، بتوانند بازدید داشته باشند و اینها صرفا بحث‌های رسانه ای است.

کمالوندی ادامه داد: متاسفانه برخی رسانه های داخلی هم این مسأله را تکرار کردند که البته بهتر بود اشاره به منبع آن که تحلیل آسوشیتدپرس بود می کردند و نه اینکه آن را مستقیم منتسب به آقای آمانو می کردند.

وی اضافه کرد: ما با دقت مسائل را پیگیری می‌کنیم و اینطور نیست که آژانس بخواهد کاری را خودسرانه و یکطرفه انجام دهد؛ چرا که معمولا ما اطلاعاتی را به آنها می دهیم و آن اطلاعات راستی آزمایی می شود و اگر آنها ابهامی داشته باشند آن را مطرح کرده و ما قطعا پاسخ خواهیم داد.

معاون بین الملل رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ممکن است آنها سوالاتی داشته باشند که این ظن را تقویت کند که ایران در حال فعالیت های نادرست هسته ای است و در آن صورت، ممکن است تقاضای دسترسی داشته باشند.

کمالوندی تصریح کرد: با توجه به اینکه دیگر برای آژانس مطلبی پوشیده نیست و ابهامی نمانده که بخواهند داستان پردازی کنند و بر اساس مطالب و ذهنیاتی بخواهند ایران را متهم به برخی فعالیت های هسته ای کنند، بنابراین اینها صرفا بازی رسانه ای است و رسانه های ما هم باید در این زمینه هشیار باشند.