۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۸

ظریف: آمریکا به متن برجام پایبند نیست

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد پنج شنبه در اندیشکده انجمن آسیایی درباره مسائل مختلف گفتگو کرد.
کد خبر : ۳۸۲۱۵۱
صراط: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد پنج شنبه در اندیشکده انجمن آسیایی درباره مسائل مختلف گفتگو کرد.

به گزارش مهر، محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد پنجشنبه در اندیشکده انجمن آسیایی درباره مسائل مختلف ایران با «چارلی رز» گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت صحبت های ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نقض متن برجام بود.

ظریف در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اینکه چرا آمریکا ایران را به نقض روح برجام متهم می‌کند، گفت: « آمریکا، به متن برجام پایبند نیست. اظهارات رئیس‌جمهور ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که نه در یک پویش انتخاباتی بلکه در سازمان ملل مطرح می‌شد نقض بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام بود. نقض متن این بندها، نه روح آن»

وی درباره دیدار هفته گذشته‌اش بار رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: «دیداری بسیار متمدنانه بود. البته تیلرسون سطح توقعات را پایین آورد و گفت که سمت همدیگر کفش پرتاب نکردیم. (خنده حضار)»

ظریف درباره همه‌پرسی جدایی کردستان عراق هم اظهار نظر کرده و این همه پرسی را یک «اشتباه مهم راهبردی» توصیف کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما فکر می کنیم این اشتباه بسیار بزرگی بود. ما دوست کردها هستیم و دوست همیشگی خواهیم ماند اما معتقدیم این اشتباه راهبردی بزرگی بود. ما کسی بودیم که به آنجا رفتیم و کمک کردیم اما معتقدیم این اشتباه راهبردی است و پیامدهایی خواهد داشت که محدود به کردستان عراق نمی شود.

ظریف در مورد رابطه با عربستان نیز خاطرنشان کرد: عربستان سعودی یک بازیگر بسیار مهم در منطقه است که نقشش باید محترم شمرده شود و ما دچار توهم کنار زدن ‏عربستان از منطقه نیستیم. در مقابل ریاض باید از این توهم خارج شود که می تواند تهران را از منطقه حذف کند. من ‏به وزیر امورخارجه قبلی عربستان گفتم ایران آماده همکاری منطقه ای است و او گفت که منطقه عربی به شما ارتباطی ندارد. من پاسخ ‏دادم که چرا مربوط به ما می شود. ما در این منطقه هستیم و ما باید برای امنیت آن با یکدیگر همکاری کنیم. ‏