۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۹

ارتباط همزمان‌مقام‌انگليسی باموساد وفتنه

در اين گزارش تاكيد شده وريتي در نظر سرويس جاسوسي اسرائيل موساد فرد مهمي به نظر مي آمده كه مي توانسته ترتيب ملاقات هايي در بالاترين سطوح دولت اسرائيل را بدهد. در اين گزارش اشاره شده است كه موساد آدام وريتي را رئيس دفتر وزير دفاع انگليس مي پنداشته است.
کد خبر : ۳۸۵۹۵

کیهان: روزنامه اينديپندنت طي گزارشي در تشريح دلايل استعفاي وزير دفاع انگليس، از ارتباط همزمان آدام وريتي مشاور ليام فاكس با موساد و فتنه سبز و برخي افراد لابي گر در ايران
پرده برداشت.

اين روزنامه چاپ انگليس در گزارش خود به قلم جين ماريك و جيمز هانينگ با اشاره به استعفاي ليام فاكس از سمت وزارت دفاع انگليس مي نويسد: آدام وريتي مشاور خود خوانده ليام فاكس با موساد و جناح مخالف ايران ارتباط داشت.

در افشاگري اينديپندنت تصريح شده است كه آدام وريتي كه در كانون رسوايي مالي ليام فاكس قرار دارد در يك توطئه جسورانه براي براندازي دولت احمدي نژاد رئيس جمهور ايران دخالت داشته است. همچنين اين روزنامه انگليسي فاش كرده است آدام وريتي كه دوستي و نزديكي او با فاكس به سقوط وي انجاميد طي چند سال گذشته چندبار به ايران سفر كرده بود و با رهبران گروه هاي مخالف دولت ايران در واشنگتن و لندن ملاقات هايي داشته است.

از سوي ديگر؛ اين گزارش تصريح مي كند كه از چند منبع دريافته است كه آدام وريتي توسط سرويس امنيتي ام آي6 درباره سفرهايش مورد پرسش، مواخذه و تخليه اطلاعاتي قرار گرفته است.

در اين گزارش تاكيد شده وريتي در نظر سرويس جاسوسي اسرائيل موساد فرد مهمي به نظر مي آمده كه مي توانسته ترتيب ملاقات هايي در بالاترين سطوح دولت اسرائيل را بدهد. در اين گزارش اشاره شده است كه موساد آدام وريتي را رئيس دفتر وزير دفاع انگليس مي پنداشته است.

گفتني است؛ ليام فاكس چندي پيش پس از يك سري افشاگري ها درباره مراوداتش با مشاورش از سمت خود استعفا كرد.

روزنامه اينديپندنت در اين گزارش تصريح كرده وريتي در ارتباطات كاري و تجاري خود از كارت ويزيتي استفاده مي كرده است كه آرم مجلس انگليس را بر خود داشت. وريتي در جريان سفرهاي تجاري اش به كشورها و مناطق زيادي سفر كرد كه سودان، عراق و تشكيلات جديد رهبري ليبي هم از جمله آنها بودند.

گفته مي شود «سرگاس اودانل» يك مقام ارشد وزارت دفاع انگليس در حال انجام تحقيق و تفحص در مورد اقدامات ليام فاكس و آدام وريتي است.
به نوشته اينديپندنت «افشاي اينكه فردي با دسترسي نامحدود به يك وزير دولت كامرون در همان زمان در تلاش بود تا محمود احمدي نژاد را سرنگون كند باعث نگراني و هشدار در وزارت خارجه بريتانيا خواهد شد كه وي در حال تكروي در سياست خارجي كشور بوده و مانند يك فرد خودسر عمل مي كرده است».

بنابراين گزارش به گفته يكي از منابع مطلع، «وريتي» رابطه نزديكي با نئوكان هاي آمريكايي داشت كه معتقد بودند احمدي نژاد را از قدرت به زير بكشند.

اين گزارش مي افزايد؛ گرچه چنين توطئه اي، اگر نگوييم غيرممكن، بسيار بلندپروازانه است، فعاليت هاي وريتي برخلاف تلاشهاي دولت انگليس براي پيگيري يك راه حل ديپلماتيك از طريق سازمان ملل براي جاه طلبي هاي هسته اي ايران است. وريتي با جنبش نومحافظه كار در آمريكا كه موضع جنگ طلبانه اي در قبال جاه طلبي هاي هسته اي ايران دارد، همفكر است، گرچه در سفر سال 2007 به اين كشور درباره دستيابي به يك راه حل ديپلماتيك براي آن مسئله ابراز اميدواري كرد.

يكي از دستياران وريتي گفت، او كه مي تواند كمي فارسي صحبت كند نقش يك تسهيل دهنده را ايفا مي كرد و پيامهايي را بين چهره هاي متعدد جناح مخالف (ايران) رد و بدل مي كرد، البته آن منبع گفت كه وريتي يك جاسوس آزاد نبود. يك منبع ديپلماتيك گفت كه وريتي در بازگشت به لندن توسط ام آي6 درباره سفرش به ايران تخليه اطلاعاتي شده بود.

اين گزارش اضافه مي كند: معلوم نيست آيا فاكس به طور كامل در جريان فعاليت هاي «وريتي» قرار داشت يا اينكه به وي فقط اجازه داده مي شد با ادامه فعاليت هايش اطلاعاتي را بر يك مبناي غيررسمي در اختيار دولت انگليس قرار دهد. اين روزنامه به كرات سعي كرد با وريتي تماس بگيرد اما هيچ پاسخي دريافت نكرد. يك منبع دولت انگليس با عصبانيت از وريتي گفت: بايد پرسيد او در آنجا چه كار مي كرد. تغيير رژيم اما فقط در ذهن خودش. نمي توان به هيچ چيزي احمقانه تر از پرسه زدن با پرچم انگليس در اطراف ايران فكر كرد.

اينديپندنت در اين گزارش تصريح مي كند كه وريتي در ماه مه 2009 ترتيب ملاقاتي در پورتكوليس هادس را داد كه در آن ليام فاكس و يك چهره لابي گر نزديك به دولت احمدي نژاد حضور داشتند.
همچنين؛ به نوشته اين روزنامه، در ماه فوريه امسال و در حاشيه كنفرانس امنيتي در هرتزيليا در اسرائيل، آدام وريتي ترتيب ملاقات ديگري را داد كه در آن ليام فاكس، سفير انگليس در اسرائيل و ديگر چهره هاي سياسي ارشد و عناصر سرويس اطلاعاتي اسرائيل، موساد، هم حضور داشتند. در جريان اين ملاقات تحريم هاي ايران مورد بحث قرار گرفته است.

برچسب ها: موساد فتنه انگلیس