۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۱

ویژگی‌های برائت از مشرکین امسال

مراسم برائت از مشرکین را می‌توان به عنوان یکی از مراسمی که هر ساله توسط حجاج ایرانی در ایام حج برگزار می‌شود، مورد توجه قرار داد. این مراسم مدتهاست که با میدان داری ایران در سرزمین حجاز انجام می‌شود.
کد خبر : ۴۰۴۴۶

به گزارش صراط به نقل از فردا، این مراسم که همواره با بازتاب‌های بین المللی همراه بوده، سبب شده که نام ایران بیش از هر کشور دیگری در میانه عامه مسلمانان در آمریکا - اسرائیل ستیزی برجسته شود. امری که با توجه به تحولات اخیر منطقه و شکل گیری انقلاب‌های عربی جان تازه‌ای به خود گرفته است و احتمال می‌رود که این آوازه پر رنگ‌تر نیز شود. این مراسم امسال نیز به قوت خود باقی است و علی رغم هشدارهای شدید مقامات آل سعود نسبت به برگزاری این مراسم، مسئولین ایرانی اعلام کرده‌اند این مراسم را برگزار می‌کنند.

اولین نکته آن است که تحولات صورت گرفته در جهان عرب خصوصا برکناری دیکتاتورهای جهان عرب مانند بن علی، مبارک، قذافی و همچنین تداوم اعتراضات به حضور آل خلیفه و عبدا... صالح سبب شده که بار روانی قابل توجهی از دوش مردم خصوصا گروه‌های اسلام گرا برداشته شود.

 دوران حکومت دیکتاتورهای فوق همگی با سرکوب و محدودیت فعالیت گروه‌های اسلام گرا همراه بوده و اینک نبود این سرکوب و ایجاد مقوله‌ای به نام «احساس آزاد بودن» سبب می‌شود که درون مایه‌های اسلامی مردم این کشور‌ها بیش از پیش خود را نمایان سازد. شاهد این مدعا رفتار حجاج مصری در فرودگاه قاهره در هنگام اعزام به حج است. آن‌ها زمانی که می‌بینند در عملیات انتقال آن‌ها تعلل صورت می‌گیرد، یکی از هواپیماهای خطوط هوایی را اشغال می‌کنند و از مسئولین می‌خواهند که آن‌ها را به مکه ببرند و اعلام می‌کنند که از این هواپیما پیاده نمی‌شوند.

 به هر حال نبود فشار دیکتاتور‌ها و همچنین تنفر از رفتارهای آمریکا و اسرائیل و همراهان آن‌ها می‌تواند برای مسئولین آل سعود پر هزینه باشد. خاصه آنکه مصری‌ها دل خوشی از آل سعود ندارند. شاهد این مدعا اینجاست که درست در روزی که سفارت اسرائیل در قاهره بدست نیروهای انقلابی تسخیرمی شود، همزمان‌‌ همان گروه‌های انقلابی به سفارت عربستان در قاهره حمله می‌کنند.

به هر حال این همزمانی نمی‌تواند از منظر انقلابیون مصری بی‌دلیل باشد. تونسی‌ها هم به علت پناه دادن آل سعود به دیکتاتورشان، بن علی، دل خوشی از مقامات سعودی ندارند و احتمال اینکه در مراسم حج شعارهایی علیه آل سعود بیان شود، می‌رود. حکایت سوری‌ها، یمنی‌ها و بحرینی‌ها هم که دیگر نیاز به گفتن ندارد. در نظر بگیرید که این حجاج تنها از یک محل شعار مرگ بر آمریکا بشنوند. می‌توان انتظار داشت که خیل حجاج به آن سمت حرکت کرده و با ایرانی‌ها در این مراسم همسو شوند.