۰۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹

تاریخچه بازی های استقلال و تراکتورسازی

کد خبر : ۵۱۶۱۴

«تابناک»، فردا دیدار تیمهای استقلال و تراکتورسازی بدون شک دیدنی‏ترین و حساس‏ترین دیدار هفته ۲۳، خواهد بود. تراکتورسازی در حالی در ورزشگاه یادگار امام میزبان استقلال است که تاکنون نتایج نسبتاً خوبی گرفته و در ورزشگاه خانگی خود با حمایت هوادارانش همه تیم‏ها را از لبه تیغ می‏گذارند. 

دو تیم تاکنون ۲۶ بار در لیگ باهم روبرو شده اند که استقلال ۱۳ بار و تراکتور ۴ بار پیروز شده اند و ۹ بازی نیز به تساوی انجامیده است.

بهترین خاطره استقلالی ها مقابل تراکتورسازی پیروزی پر گل پنج بر یک در فصل ۷۷ ـ ۷۶ بود که با این پیروزی تیم استقلال عنوان قهرمانی را به دست آورد. زننده چهار گل از پنج گل استقلال علیرضا اکبرپور مهاجم تبریزی این تیم بود.شیرین ترین پیروزی تراکتورسازی در بازی برگشت فصل گذشته رقم خورد که در آن دیدار تراکتورسازی و استقلال در تهران با نتیجه سه بر دو به سود تراکتورسازی به اتمام رسید، گل های تراکتورسازی در این بازی توسط سيدمحسن حسينى (دقيقه ۳۹)، احمد آل نعمه (دقيقه ۳+۴۵) و لوپز فلاويو (دقيقه ۸۴) به ثمر رسید .

استقلال و تراکتور سازی اولین بار در فصل ۵۴ باهم روبرو شدند. اولین رویارویی دو تیم روز ۲۴ فروردین ۵۴ در ورزشگاه باغشمال تبریز صورت گرفت و تراکتورسازی با تک گل حسین نورمحمدزاده استقلال را شکست داد، در حالی که تراکتور تازه از دسته دوم آمده بود و استقلال نیز قهرمان فصل قبل شده بود. نکته جالب حضور یک مربی استقلالی به نام محمد بیاتی روی نیمکت تیم تراکتورسازی در این بازی تاریخی بود.

فرهاد مجیدی بهترین گلزن حال حاضر استقلال با ۷ گل زده بهترین گلزن آبی ها مقابل تراکتورسازی بوده است. علیرضا اکبرپور نیز ۵ بار مقابل تراکتورسازی گلزنی کرده است. اما بهترین گلزنان تراکتور مقابل استقلال کوروش برمک، داود رستمی و جاسم کرار بوده اند که هر کدام ۲ گل به ثمر رسانده اند. جاسم کرار فصل گذشته در هر دو بازی رفت و برگشت گلزنی کرد.

دو تیم ۷ بار در لیگ برتر باهم روبرو شده اند که ۲ برد برای استقلال و ۲ برد برای تراکتورسازی و ۳ تساوی حاصل کار دو تیم در لیگ برتر بوده است. در فصل ۸۰ استقلال هر دو بازی را با نتایج ۴ – صفر و ۱- صفر برد و در فصل ۸۸ نیز بازی های دو تیم با نتایج ۱-۱ و ۲-۲ خاتمه یافت. در فصل گذشته نیز بازی رفت دو تیم ۱-۱ شد و تراکتور در بازی برگشت ۲-۱ پیروز شد. و دیدار رفت دو تیم در لیگ یازدهم ۳ بر ۲ بسود تراکتور رقم خورد .

پرویز مظلومی سرمربی فعلی استقلال سابقه بازی در تراکتورسازی را دارد. مظلومی در سال ۵۵ از استقلال به تراکتور پیوست. در فصل ۵۶ نیز مظلومی در ۳۰ بازی لیگ ۹ گل و در ۴ بازی جام حذفی ۵ گل برای تراکتور زد و با این تیم نایب قهرمان جام حذفی شد. مظلومی در سال ۵۷ دوباره به استقلال بازگشت و در تنها بازی آن سال مقابل تراکتور زننده گل پیروزی بخش استقلال بود.

امیر قلعه نوعی سرمربی تراکتورسازان نیز در فاصله سال های ۶۷ تا ۷۶ بازیکن استقلال بود و بعد از آن هم در سه مقطع زمانی (سال ۱۳۸۱، ۸۲ تا ۸۵ و همچنین ۸۷ تا ۸۸) سرمربی استقلال بوده است و ۲ قهرمانی لیگ برتر و ۲ قهرمانی جام حذفی را برای این تیم به ارمغان آورده است.

شناسنامه دیدار رفت دو تیم

استقلال تهران ۲ تراكتورسازى تبريز ۳
گل ها: فرهاد مجيدى (دقيقه ۱۸) و مجتبى جبارى (دقيقه ۶۹) براى استقلال، سيدمحسن حسينى (دقيقه ۳۹)، احمد آل نعمه (دقيقه ۳+۴۵) و لوپز فلاويو (دقيقه ۸۴) براى تراكتورسازى

داور: محسن تركى، كمك ها: حسن كامرانى فر و حسين خانبان، اخطار: حنيف عمران زاده، مهدى اميرآبادى، كيانوش رحمتى و جاسم كرار (استقلال)، سياوش اكبرپور و مرتضى اسدى (تراكتورسازى)، ورزشگاه آزادى تهران، تماشاگر: حدود ۹۰ هزار نفر

شرح گلها
گل اول استقلال: روى ارسال زيباى جبارى، مجيدى با ضربه سر ديدنى استقلال را از حريف پيش انداخت.

گل اول تراكتورسازى: در شلوغى محوطه جريمه سيدمحسن حسينى صاحب توپ شد و با ضربه محكم و ديدنى تور دروازه استقلال را به لرزه درآورد.

گل دوم تراكتورسازى: سانتر فلاويو از سمت راست با ضربه سر آل نعمه دروازه استقلال را گشود.

گل دوم استقلال: اشتباه محسن حسينى جبارى را با ثابتى تك به تك كرد كه او پس از عبور از دروازه بان دروازه خالى تراكتورسازى را باز كرد.

گل سوم تراكتورسازى: ارسال ديدنى آشوبى از روى ضربه ايستگاهى روى سر فلاويو فرود آمد كه ضربه او دروازه رحمتى را براى بار سوم گشود.

استقلال با این شکست ۱۳ امتیازی ماند و صدر جدول را از دست داد و تراکتورسازی با ۱۵ امتیاز به صدر جدول رسید.

بازیکنان استقلال:
سید مهدی رحمتی، حنیف عمران زاده، مهدی امیر‌آبادی، علی حمودی(۷۲- آرش برهانی)، مجتبی جباری، جاسم کرار، میثم حسینی، فرهاد مجیدی، خسرو حیدری، کیانوش رحمتی، اسماعیل شریفات(۴۹- میلاد میداودی)
سرمربی: پرویز مظلومی

بازیکنان تراکتورسازی:
مهدی ثابتی، احمد آل نعمه، سید محسن حسینی(۷۲- داود دانش دوست)، امیر حسین صادقی، مرتضی اسدی، فرزاد آشوبی، لوپز، احسان حاج صفی(۵۱- توزی)، سیاو ش اکبرپور، محمد ابراهیمی، فردین عابدینی
سرمربی: امیر قلعه نویی