۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه:

از دستفروشان مترو در دوران کرونا خرید نکنید

دستفروشان در دوره کرونا با مشکلات معیشتی بسیاری دست به گریبانند و همین معضلات اقتصادی آنها را صبح از خانه بیرون می کشد و تا پاسی از شب در خیابان ها و مترو می چرخند دنبال یک لقمه نان.
کد خبر : ۵۱۸۹۰۰

اما در این روزها که کرونا جان همه را تهدید می کند و ایرانی و غیرایرانی، دستفروش و دارا، پیر و جوان، مسئول و غیرمسئول نمی شناسد. به همین دلیل است که بسیاری به جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا، دوست ندارند دستفروشان در مترو تردد کنند چرا که آنها اجناس خود را به همه مسافران، حتی ناقلان ویروس کووید-19 می فروشند. فرنوش نوبخت، نایب رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در گفتگو با رکنا تاکید کرد: مسافران ما بلیت تهیه کرده و وارد شبکه مترو می شوند و به دستفروشی اقدام می کنند.

از دستفروشان مترو خرید نکنید

وی افزود: بعضی از آقایان دستفروش حتی وارد واگن های بانوان می شوند. در بعضی از ایستگاه ها پست های توقف ایجاد کردیم و ماموران ما وارد قطار شده و دستفروشان را از قطار بیرون می کنند. ما هزینه هنگفتی برای نظم بخشی تردد مسافران در مترو متقبل می شویم. اما اصل این است که مسافران نباید مترو از دستفروشان خرید کنند. روزانه 140 قطار در خطوط مترو در حال تردد است. اگر خرید از دستفروش در مترو بیشتر شود مسلما تعداد دستفروشان نیز افزایش می یابد. چرا که بازار مناسبی برای اجناس خود می یابند و به مترو سرازیر می شوند. اما اگر از آنها خرید نشود، با کسادی کار روبرو شده و از مترو می روند.

نایب رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با بیان این که واگن هایی را به بانوان اختصاص دادیم، گفت: گاهی مردان دستفروش به واگن زنان وارد می شوند. وقتی بعضی از افراد اجناس خود را ارائه می کنند و خریدار دارد، تاثیر تلاش های ما نیز کاهش می یابد.

گاهی حریم بانوان در مترو رعایت نمی شود

نوبخت با اشاره به این که طرح مقابله همیشه وجود داشته است، تاکید کرد: بانوان درباره حضور مردان در واگن زنان اعتراض داشتند. در گذشته یک در بین واگن بانوان با واگن های عمومی وجود داشت که به دلیل ضد عفونی که انتهای مسیر برای مقابله با شیوع کرونا انجام می شود، این در را برداشتیم و به جای آن میله گذاشتیم تا قسمت بانوان و آقایان جدا شود. اما بعضی از آقایان متاسفانه حریم ها را مراعات نمی کنند و وارد واگن بانوان شده و حتی روی صندلی ها می نشینند. این توان را نداریم که برای تمامی موارد هزینه کرده و نیرو مستقر کنیم. این روش خوبی نیست. بیشتر مشارکت مردم را نیاز داریم.

وی در پاسخ به این سوال که مردم چطور به حضور دستفروشان اعتراض کنند؟ گفت: همانطور که برخی مسائل در خیابان اعتراض می کنند به این دستفروشان نیز اعتراض کنند. بعضی از مسافران به ارائه اجناس همراه می کنند. ما با این موضوع مقابله می کنیم. دستفروشان واقعیت های اجتماعی است و فقط مجبوریم آنها را به بیرون از مترو هدایت کنیم.

لیستی از دستفروشان مترو تهیه نشده است

شورای شهر تهران از لیست بیش از 4500دستفروشان خبر داده و اعلام کرد این دستفروشان برای دریافت کمک معیشتی به ارگان هایی مانند بنیاد مستضعفان معرفی شدند. نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا لیستی از دستفروشان مترو تهیه شده یا خیر؟ تاکید کرد: ما این لیست را نداریم چون هر مسافری که وارد مترو می شود را شناسایی نمی کنیم و از آنها لیست تهیه کنیم. ما سعی می کنیم که آسایش و آرامش مسافران خودمان را مهیا کنیم. اما توان ما هم محدود است. ما باید با احترام کامل با دستفروشان برخورد کنیم. امکان دارد که دستفروشان از حرف ما تبعیت نکنند اینجا باید مسافران به کمک ما بیایند تا بتوانیم آرامش را برایشان فراهم کنیم و فاصله اجتماعی انجام شود.

وفاق ملی برای ساماندهی دستفروشان

نایب رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در پاسخ به این سوال که آیا ماموران ایستگاهها اجناس دستفروشان را مصادره می کنند یا خیر؟ گفت: آنها اجناس دستفروشان را می گیرند و بعد از آن که دستفروشان از محوطه ایستگاه بیرون بروند اجناس را به آنها پس می دهند. ما جایی نداریم که بخواهیم اجناس دستفروشان را نگهداری کنیم. کار ما این نیست که اجناس دستفروشان را بگیریم، کار ما جا به جایی قطار است. اگر دستفروشان در مترو کم شوند فاصله اجتماعی بیشتر رعایت می شود. اما این یک وفاق ملی نیاز دارد چرا که دستفروشی یک پدیده اجتماعی است و در ساماندهی دستفروشان باید تمام جوانب آن را در نظر گرفت.

نوبخت با اشاره به اهمیت مشارکت مردمی در ساماندهی دستفروشان تاکید کرد: توان ما باید روی این موضوع متمرکز باشد که با وجود تحریم ها چطور قطعات مورد نیاز را وارد شبکه مترو کنم. رسانه ها و مردم دست ما را بگیرند و کمک مان کنند. در این شرایط تحریم و شیوع کرونا ما سعی می کنیم که سرفاصله قطارها را کاهش دهیم. بنابراین مردم می توانند با نخرید اجناس دستفروشان، باعث رعایت بیشتر فاصله گذاری و کاهش ابتلا به کووید-19 می شوند. ما به بانوان احترام گذاشته ایم و واگن هایی را به آنها اختصاص داده ایم. از سوی دیگر همین احترام را به جامعه می گذاریم که سرفاصله های تردد قطارها را کاهش دهیم.