۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰

بيانيه اجلاس «جوانان و بيداري اسلامي»

کد خبر : ۵۲۰۶۳

به گزارش صراط به نقل از کیهان: در راستاي اجراي مصوبات نخستين اجلاس بين المللي بيداري اسلامي كه 17 و 18 سپتامبر 2011 در تهران برگزار شد ، اجلاس بين المللي جوانان و بيداري اسلامي، در روزهاي 5 و 6 ربيع الاول سال 1433 هجري قمري برابر با 9 و 10 بهمن ماه سال 1390 هجري شمسي و مطابق با 29 و 30 ژانويه سال 2012 ميلادي و با حضور بيش از 1000 نفر از جوانان فرهيخته و فعال در عرصه هاي مختلف سياسي، فرهنگي، رسانه اي و اعضاي تشكل ها و جريانات اسلامي از سراسر جهان برگزار گرديد.

شركت كنندگان طي دو روز برگزاري اجلاس ضمن ديدار با حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبرمعظم انقلاب اسلامي و استفاده از بيانات روشنگرانه و راهگشاي ايشان و بهره گيري از نظرات صاحب نظران و اساتيد با برگزاري 6 كميسيون تخصصي محورهاي زير را مورد بررسي و تبادل نظر قرار دادند:

1- مباني نظري، فكري و عوامل پيشرفت و گسترش بيداري اسلامي

2- حاكميت اسلام، الگوها، دستاوردها و جوانان

3- استكبار جهاني آمريكا و صهيونيسم در مواجهه با موج بيداري اسلامي

4- جوانان، مقاومت، فلسطين و بيداري اسلامي

5- آسيب شناسي فرصت ها و تهديدات بيداري اسلامي

6- چشم انداز و افق هاي آينده بيداري اسلامي

شركت كنندگان ضمن ابراز خرسندي از توفيقات جنبش بيداري اسلامي و با توجه به ديدگاه هاي مطرح شده در سخنراني ها و نشست هاي تخصصي بر موارد زير تاكيد نمودند:

1-بيداري اسلامي، از وعده هاي صادق الهي و حقيقتي گرانبهاست و حضور گسترده مردم به ويژه جوانان به عنوان عامل محرك جنبش در ميدان عمل و صحنه مبارزه و جهاد يكي از مهمترين مولفه هاي نهضت بيداري اسلامي به شمار مي آيد.

2- قرن حاضر قرن اسلام و معنويت است و بشريت از تمامي مكاتب و ايدئولوژيهاي مادي عبور كرده و در آغاز دوران جديدي است كه مشخصه آن توجه به خدا، مكتب وحي و استمداد از قدرت لايزال الهي است و در ادامه راه، اعتماد و حسن ظن به خداوند و حفظ وحدت ضامن تداوم جنبش اسلامي است.

3- انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني احياگر بزرگ اسلام در تاريخ معاصر، الهام بخش حركت هاي اسلامي بوده و موجب تعميق انديشه اسلامي گرديده است.

4- استقلال طلبي، آزادي خواهي، عدالت طلبي، حفظ كرامت انساني، مقاومت در برابر استبداد و استعمار، نفي تبعيض هاي قومي، نژادي و مذهبي، از جمله مشخصه هاي اصلي جنبش بيداري اسلامي به شمار مي رود.

5- پيشتازي جوانان در خيزش مردمي و ضرورت حفظ و استمرار جنبش بيداري اسلامي ايجاب مي كند نيروي عظيم جوانان در روند توسعه اقتصادي و پيشرفت هاي علمي و فن آوري و در اداره جوامع اسلامي نقش موثر و متناسبي ايفا نمايد.

6- جنبش بيداري اسلامي كه برگرفته از آموزه هاي اسلامي مي باشد، جوامع اسلامي را به اهميت اين جنبش در نظام سازي و وحدت جهان اسلام رهنمون ساخته و آينده روشن و درخشاني را نويد مي دهد.

7- نقش قدرت هاي جهاني در سركوب خيزش هاي مردمي و تلاش آنان براي مهار حركت اسلامي و نيز به انحراف كشاندن جنبش بيداري اسلامي در جهت منافع نامشروع خود امري شناخته شده مي باشد، از اين رو، هوشياري در برابر توطئه ها، رصد هوشمندانه، تشخيص به موقع دسيسه ها و سياست هاي استكبار جهاني و صهيونيسم بين المللي از اولويت ها و الزامات جنبش بيداري اسلامي به شمار مي آيد.

8. شكست آمريكا و نيروهاي اشغالگر در عراق و افغانستان و پيروزي مقاومت لبنان و فلسطين بر ضد رژيم صهيونيستي قدرت ايمان و پايداري مردم مسلمان منطقه را آشكار ساخت و جنبش بيداري اسلامي بر ضد ديكتاتوري و دخالت خارجي را اميد تازه اي بخشيد.

9. خشم و انفعال دشمنان اسلام از جنبش بيداري اسلامي نشانه قدرت و موقعيت تأثيرگذار اسلام در جهان مي باشد.

.10 تبليغات رسانه اي غرب در ايجاد اسلام هراسي و ارائه تصويري مبهم و مخدوش از ارزش هاي ديني و جنبش بيداري اسلامي و بزرگ نمايي توان و قدرت صهيونيسم بين المللي ابزار شناخته شده اي به منظور مرعوب ساختن افكار عمومي جهان اسلام به ويژه جوانان مي باشد و بايد با هوشياري و تدبير نسبت به خنثي كردن اين توطئه اقدام شود.

.11 موضوع فلسطين و مقاومت شكوهمند اسلامي فلسطين در برابر رژيم صهيونيستي به عنوان اصلي ترين مسأله جهان اسلام آن را به يكي از اركان جنبش بيداري اسلامي مبدل ساخته و در مسير تكاملي آن نقش اساسي داشته و در عين حال خود از دستاوردهاي اين جنبش فراگير در جهان اسلام تأثير پذيرفته است.

.12 اختلاف در صفوف انقلابيون و درگيري هاي قومي، فرقه اي، قبيله اي و مرزي، امت اسلامي را تضعيف كرده و به دشمنان اسلام فرصت مي دهد تا توطئه هاي خود را عليه مسلمانان عملي سازند. ضروري است آحاد مردم به ويژه جوانان ضمن به رسميت شناختن و مديريت تفاوت ها، از فرو افتادن در دام اينگونه درگيري ها و تكفير و تخطئه يكديگر پرهيز نمايند. «ولاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم».

.13 اعتدال و عقلانيت از جمله عوامل مهم پيروزمنديهاي اخير جريانات اسلامي در كشورهاي منطقه بوده و ضامن گسترش و استمرار آن مي باشد. بديهي است تندرويها و طرح انديشه هاي افراطي موجب مخدوش شدن چهره واقعي اسلام گرديده و زمينه را براي دخالت قدرتهاي بيگانه فراهم ساخت.

.14 رعايت موازين و اصول حقوق بشر و پاسداري از آن از جمله برخورداري از حاكميت مردم سالاري اسلامي يكي از خواسته هاي برحق امت اسلامي به ويژه جوانان مي باشد. پاي بندي به اصول و موازين واقعي حقوق بشر با بي بند و باري اخلاقي موجود در جوامع غربي منافات داشته و ضرورت دارد جوانان دنياي اسلام از تبعات بنيان برافكن آن برحذر باشند.

.15 اكنون كه جنبش بيداري اسلامي در برخي از كشورهاي منطقه به پيروزي دست يافته ضروري است از نيروهاي مؤمن و انقلابي در اداره امور جامعه بهره گيري شده و از بكارگيري عناصر وابسته به قدرتهاي بيگانه و رژيم هاي گذشته در نهادهاي حساس كشور جلوگيري به عمل آيد.

.16 جوانان مسلمان با برادران و خواهران شهيد خود در تمامي جهان اسلام عهد مي بندند كه با تكيه بر ايمان و دينداري راستين و حق طلبي، با اميد و ابتكار، همت مضاعف و تلاش مستمر، در راه پيشرفت و استقلال علمي، فرهنگي، سياسي، اقتصادي و هنري جهان اسلام اهتمام ورزند.

.17 شركت كنندگان در اجلاس خواستار بررسي و اتخاذ تصميم در موارد زير از سوي مجمع جهاني بيداري اسلامي شدند:

- تداوم برگزاري اجلاس جوانان مجمع جهاني بيداري اسلامي با حضور گسترده تر زنان در نشست هاي آينده.

- ايجاد شبكه اجتماعي در فضاي مجازي به منظور ايجاد ارتباط و تعميق ديدگاه ها و انتقال تجربيات جوانان در جهان اسلام.

- راه اندازي پايگاه اطلاع رساني اينترنتي با عنوان بيداري اسلامي جهت استفاده جوانان مسلمان.

- تأسيس مركز مطالعات و پژوهشهاي راهبردي در حوزه بيداري اسلامي.

- تشكيل شوراي هماهنگي جوانان جهان اسلام از سوي مجمع جهاني بيداري اسلامي.

- تأسيس يك شبكه ماهواره اي مستقل و يا بهره برداري از شبكه هاي موجود تلويزيوني به منظور انتشار اخبار گزارشها و ارائه تحليل صحيح از تحولات جنبش بيداري اسلامي.

شركت كنندگان در اجلاس ضمن قدرداني از مواضع حكيمانه حضرت آيت الله العظمي خامنه اي مدظله العالي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، تدابير شايسته ايشان در دفاع از حريم اسلام و مسلمانان در عرصه هاي گوناگون را ستوده و از ابتكار عمل جمهوري اسلامي ايران در برگزاري «اجلاس جهاني جوانان و بيداري اسلامي» و ميزباني صميمانه و پذيرايي گرم از ميهمانان تشكر و سپاسگزاري مي نمايند.

والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته

 
 
 

آخرین اخبار و تصاویر سیاسی  را در سرویس سیاست صراط بخوانید.