۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۹

سخنان دکتر ولایتی در گفتگوی ویژه خبری

چرا گرايش نسل جوان انقلابي به انديشه هاي اسلام مبتني بر مقاومت ،‌ در حال افزايش است ؟ شبکه خبيث کفر و استکبار ، ايا مي تواند ‌مانع از فراگير شدن موج بيداري اسلامي شود؟ راه هاي ، مقابله با ، چالشهاي فرا روي قيامهاي مردمي در مبارزه با ديکتاتوري جهاني امريکا و صهيونيسم چيست ؟
کد خبر : ۵۲۰۹۵

به گزارش صراط به نقل از باشگاه خبرنگاران، يکسال از وزيدن نسيم روح نواز بيداري اسلامي مي گذرد، نسيمي که ديگر طوفاني بنيان کن شده ،‌ براي رژيم هاي فاسد وابسته به غرب. از شمال آفريقا تا غرب آسيا. سرنگوني هر طاغوت ، بمثابه شنيده شدن ، ناقوس فرو ريختن جزيي از پيکره شبکه ديکتاتوري پيچيده و شيطاني، ‌صهيونيست ها و قدرتهاي استکباري است. و اردوگاه نظام سرمايه سالار غرب، اما اينک هر لحظه ،‌ در تب و تاب و دلهره شنيدن صداي ناقوس هاي تازه است.
اکنون نه حسني مبارک است تا پاسبان کمر بند امنيتي رژيم صهيونيستي باشد و نه زين العابدين بن علي است تا به جنگ شعاير ديني در تونس برود. نه معمر قذافي است تا در چادر افسانه يي اش،‌ ثروت ملي ليبي را غارت کند و نه علي عبدا.. صالح يمني است تا دفاع کند از منافع امريکا با راه اندازي جنگ مذهبي.
و بي ترديد دهه دوم قرن بيست و يکم را ،‌ بايستي شروعي بر پايان شکست ، ملت هاي مسلمان دانست. حرکتي که موتور محرکه ان ،‌جوانانند. جواناني که ،در دوران پرالتهاب قيام ،‌ شگفتي دوستان و خشم دشمنان را برانگيخته اند. و تهران طي دو روز گذشته ، ميزبان صدها جوان انقلابي از 73کشور دنيا بود در قالب همايش بين المللي جوانان و بيداري اسلامي.
چرا گرايش نسل جوان انقلابي به انديشه هاي اسلام مبتني بر مقاومت ،‌ در حال افزايش است ؟ شبکه خبيث کفر و استکبار ، ايا مي تواند ‌مانع از فراگير شدن موج بيداري اسلامي شود؟ راه هاي ، مقابله با ، چالشهاي فرا روي قيامهاي مردمي در مبارزه با ديکتاتوري جهاني امريکا و صهيونيسم چيست ؟
اين محور شب گذشته گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما بود که دکتر علي اکبر ولايتي دبيرکل مجمع جهاني بيداري اسلامي درباره  آن سخن گفت.

مجري در ابتداي گفتگو پرسيد: چه شد كه موضوع جوانان وارد بحث بيداري اسلامي شد؟

ولايتي در پاسخ گفت: مصوبه اخير شوراي مشورتي مجمع جهاني بيداري اسلامي بود كه دبيرخانه و بنده را به عنوان دبير كل موظف كردند اجلاسي با حضور جوانان داشته باشيم ؛ چراكه جوانان صحنه گردان جهان عرب و بيداري اسلامي هستند و ما براي دعوت جوانان اقدام كرده ايم كه استقبالي چشمگيري داشت. و بيش از ظرفيت ما استقبال صورت گرفت.

تعداد شركت كنندگان بسيار زياد بود و برخي از شركت كنندگان يكشنبه شب به تهران رسيدند.

وي افزود: مجموعا 1500 نفر از جوانان كشورهاي اسلامي و ايران در اين اجلاس حضور دارند كه از همه اقشار و ملت هاي مختلف اعم از سني و شيعه، زيدي،‌اماميه ،‌سلفي ها و صوفي ها،‌عرب و فارس، تركيه ،‌هند،‌مالزي و آفريقا،‌آمريكاي لاتين ،‌روسيه به ايران آمده اند.

 ولايتي ادامه داد: علت اينكه جلسه تا ساعت 22 شب به طول انجاميد اشتياق جوانان براي قرارگرفتن در پشت تريبون بود كه  نظرات خود درباره بيداري اسلامي را مطرح كنند.

وي با بيان اينكه روز گذشته حدود 150 نفر در كميسيون ها به سخنراني پرداختند گفت: اما امروز در خواست هاي بيشتري مطرح شد تا كشورهاي مختلف بتوانند نظرات خود را در اين زمينه بيان كنند و ما هم اين امكان را فراهم كرديم.

ولايتي گفت: حدود 200 مقاله در اين اجلاس ارائه شده كه بخشي از آنها به چاپ رسيده و بخشي ديگر نيز در آيند به چاپ خواهد رسيد.

مجري درباره ويژگي هاي اين اجلاس پرسيد؛ اينكه مقامات رسمي و ديپلمات ها حضور داشتند؛‌ اينكه بيان صريح مواضع و برخورد عاطفي با مقام معظم رهبري داشتند و شعارهايي  كه عليه رژيم صهيونيستي داده شد؟

ولايتي گفت: چنين كنفرانسي در تاريخ و جغرافياي جهان اسلام رخ نداده بود و در طول 1400 سال نمي شناسم مجمعي را كه از سراسر مذاهب مختلف دور هم جمع شوند و نمادي از اخوت اسلامي داشته باشند.

دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي افزود: تعداد كشورهاي اسلامي 53 كشور است اما ما از 73 كشور شركت كننده داشتيم و از كشورهايي كه اقليت مسلمان هم داشتند دعوت كرديم و 8 كانال ترجمه در اين اجلاس فعاليت مي كرد.

من اتفاقي اين چنيني مثل آنچه كه در اين اجلاس افتاد و همه فرقه ها اعم از تسنن تا سلفي هاي راديكال تا اخواني هاي ميانه رو از كردها و سني هاي عرب ،‌ از اهل سنت آذربايجان ، شيعيان و سني هاي پاكستان ،‌ اهل سنت آسياي شرقي ،‌آرژانتين و بالكان حضور داشتند نديده بودم ؛ اينكه همه مبارزه با رژيم صهيونيستي و مبارزه با آمريكا و آزادي فلسطين و بيداري اسلامي را خواستار باشند.

ولايتي با بيان اينكه در روز گذشته وقتي كه صحبت از سوريه شد، برخي از اخوان المسلمين به حكومت سوريه اعتراض داشتند گفت: ولي در يك زمان كوتاهي چند نفر كه از لبنان آمده بودند شروع به صحبت كردند تا آنها را متقاعد كنند، افرادي از پاكستان و افغانستان هم  همينطور مطالبي را مطرح كردند كه اين نشان دهنده اجماع جوانان و باز بودن فضا براي گفتگو بود.

افرادي كه وجه مشترك آنها اسلام بود.

وي ادامه داد: ما در خواستهاي زيادي از كشورها و گروه هاي مختلف سياسي براي بحث و  گفتگو داشتيم كه تعداد بسيار زيادي نيز به سخنراني پرداختند.

وي با اشاره به اينكه عليرغم تفاوت سليقه هاي سياسي،‌اما بيانيه پاياني اجلاس را وزير ورزش و جوانان فلسطين كه از غزه آمده بود قرائت كرد افزود: اين اقدام بدون هيچ اعتراضي تصويب شد.

اين اجلاس با روند خوبي پيش رفت و ما به سرعت به يك بيانيه مشترك و پاياني رسيديم و چند كتاب مربوط به فلسطين رونمايي كرديم و سرودي در مورد فلسطين خوانده شد.

مجري درباره محورهاي 6 كميسيون هاي اين اجلاس و آينده بيداري اسلامي پرسيد كه ولايتي در پاسخ گفت: آسيب شناسي بيداري اسلامي؛ طرح موضوع فلسطين به صورت مجزا؛ آينده بيداري اسلامي؛ چشم انداز و سابقه و نتايج بيداري اسلامي و تجربيات كشورها دراين زمينه مطرح شد.

در اين اجلاس 150 نفر اظهار نظر كردند و مصوبه كميسيون ها توسط روساي آنها قرائت شد.

وي افزود: از ميان 6 كميسيون حاضر در اجلاس تنها رئيس يك كميسيون ايراني بود.

مجري پرسيد: از موضوعات مهمي كه مطرح شد و رهبري در اوايل سال 90 اشاره كردند بحث ضد صهيونيستي و ضد استكباري قيام هاي مردم منطقه بود و ما جلوه هاي روشني از اين قيام را شاهد هستيم؛ چه اتفاقي افتاد كه جوانان به اين موضوع پي بردند؟

ولايتي گفت: نقاط مثبت جوانان عدم تعلق خاطر و وابستگي سياسي به گروه هاي مختلف بود؛ آنها هيچ شغل رسمي سياسي نداشتند و هيچ تنفري در بيانات خود نداشته و همه گفته هاي آنها از دلشان بر مي خواست.

همه در شعارهاي ضد ديكتاتوري مشترك بودند و اين نشان دهنده اصالت اين جوانان بود و از سوي ديگر بيانگر نقش موثر جمهوري اسلامي در اين قيام ها بود.

وي ادامه داد: نقاط اشتراك اين جوانان اين بود كه بايد حكومت از آن مردم باشد و با اشغالگران فلسطين به عنوان دشمن بزرگ مسلمان مبارزه شود.

آنها با توسعه طلبان و آمريكا و متحدانش مخالف و خواهان همبستگي مسلمانان و بيداري اسلامي هستند.

دبير كل مجمع جهاني بيداري اسلامي افزود: روزهاي جمعه و شنبه فرصتي بود كه جوانان كشورهاي اسلامي از ايران بازديد كنند و با فرهنگ غني ايراني اسلامي ما آشنا شوند.

ولايتي به سفر حدود 400 نفر از ميهمانان همايش به اصفهان خبر داد و گفت: بازديد از عسلويه  و منابع گازي كشور؛ بازديد از ايران خودور و سايپا؛ بازديد از كارخانه داروسازي كشور؛ بازديد از نمايشگاه هوافضا و زيارت حرم مطهر امام خميني و بيت ايشان از جمله برنامه هاي ميهمانان حاضر در همايش بود.

وي خاطرنشان كرد: ديد اين جوانان نسبت به ايران كاملا تغيير كرد و اين جوانان كه تحت تاثير تبليغات غرب بودند تصور نمي كردند به توسعه و پيشرفت رسيده باشد.

مجري پرسيد: دهه فجر ما با دهه فجر مصر توام شده است و دغدغه هاي جوانان براي جلوگيري از انحراف بيداري اسلامي و قيام هاي منطقه چيست؟

ولايتي در پاسخ گفت: جوانان همه اين نگراني را داشتند و خواهان استفاده از تجربيات ايران بودند و با تعدادي از جوانان ايراني كه روح حاكم بر بيداري اسلامي در آنها وجود داشت به صورت نزديك ديدار و تبادل نظر كردند.

وي افزود: شب گذشته پس از اتمام كميسيون ها جلسات آزادي گذاشته شد تا هركسي در اين جلسات بتواند شركت كند.

ايراني ها و غيرايراني ها درباره جوامع اسلامي صحبت كردند و دغدغه آنها احتمال انحراف بيداري اسلامي بود و بسيار علاقمند بودند تا تعامل خود را با ايران حفظ كنند.

مجري در ادامه پرسيد:در بيانيه پاياني روي چه موضوعاتي تاكيد شد؟

ولايتي ادامه داد:يكي از خواسته ‌هاي مشترك اين جوانان كه در جلسات شركت كردند تاسيس مركز پژوهش اسلامي،سياست و تاسيس و نهادينه شدن شاخه‌ي جوانان و برقراري ارتباط تنگاتنگ بين تمام جوانان اسلام بود ،كه بايد وسايل ارتباط آنها را فراهم كنيم.

ديبر كل مجمع جهاني بيداري اسلامي افزود:هفته آتي اجلاس شعراي جهان اسلام تا قبل از پايان دهه‌ي فجر برگزار مي شود و پس از آن بلافاصله جمع نويسندگان و هنرمندان را خواهيم داشت و سپس اجلاس زنان  در آينده اي نزديك برگزار خواهد شد.

مجري در مورد نداشتن تريبوني كه انديشمندان انقلابي را بتواند توجيه كند و اينكه شبكه هاي العربيه و الجزيره سياست دو گانه اي را مطرح مي كنند و در قبال سوريه و بحرين سكوت كرده اند پرسيد:

وي پاسخ داد:در خواست راه اندازي ماهواره اي را از سوي كشورهاي اسلامي منطقه داشته ايم تا شبكه اي فرا گير با پيام بيداري اسلامي را به گوش همه برساند و توطئه هاي دشمنان را خنثي كند .

مجري هم چنين در مورد  تاكيد مقام معظم رهبري بر شكست نظام سرمايه داري و آگاهي جوانان در مورد اين بيداري اسلامي و  كه اين موضوع تا چه اندازه تحقق يافته، پرسيد:

ولايتي گفت:زمينه اين موضوع در تمام كشورهاي اسلامي فراهم شده و تمامي اين كشورها به نوعي خواستار كمك به فلسطين هستند  و امروز سياست تقابل با سلطه جويان و صهيونيست ها يك سياست جدي است.

وي به سخراني همسر شهيد احمدي روشن اشاره كرد و افزود:همسر اين شهيد بزرگوار زماني كه سخراني كردند تمام جمعيت به احترام ايشان به پا خواستند.

مجري پرسيد: يكي از بحث هايي كه در ديدار با مقام معظم رهبري صورت گرفت جنبه هاي عاطفي و احساسي بود در اين رابطه توضيح دهيد؟

ولايتي گفت: اين ديدارها بسيار فوق العاده بود و اين جوانان با كسي ملاحظه سياسي ندارند و اگر انتقادي داشته باشند با صراحت بيان مي كنند ولي مي توان گفت شوق و شور اين جوانان در برخورد با مقام معظم رهبري كمتر از شور جوانان حزب اللهي ايراني نبود و آنها سالها آرزوي ديدن آيشان را داشتند و يكپارچه به خروش آمدند.

مجري پرسيد: اروپا تلاش مي كند تا با تحريم عليه ايران ، جمهوري اسلامي را به انزوا بكشانند

ولايتي در اين رابطه گفت: از زماني كه وزارت خارجه بودم هيچ زماني نبود كه در معرض تحريم و تهديد نباشيم ولي ايران با همه ويژگيهايي كه دارد از تمام اين موانع عبور خواهد كرد و با 15 همسايه اي كه با آنها مراوده داريم خودكفا شد و در حوزهاي دارويي و غذايي نيز به خودكفايي رسيده ايم.