۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰

تغییر موضع مصر در قبال آشتی با قطر در پی تماس ترامپ

تغییر موضع مصر در قبال آشتی با قطر در پی تماس ترامپ
موضع محافظه کارانه مصر در قبال آشتی با قطر در پی تماس تلفنی دونالد ترامپ با رئیس جمهور مصر به «موافقت محتاطانه» تبدیل شده است.
کد خبر : ۵۳۵۱۷۴
به گفته برخی منابع، موضع محافظه کارانه مصر در قبال آشتی با قطر و حل و فصل بحران خلیج فارس در پی تماس تلفنی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر به «موافقت محتاطانه» تبدیل شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت بیش از سه سال از تحریم قطر توسط چهار کشور مصر، امارات، عربستان و بحرین از ژوئن ۲۰۱۷ و در سایه نشانه‌های متعدد دستیابی به توافقی نهایی درباره حل وفصل بحران خلیج (فارس)، برخی منابع دیپلماتیک و رسانه‌ای مصر اعلام کردند، طی چند ساعت گذشته، موضع محافظه کارانه مصر در این زمینه به «موافقت محتاطانه» تبدیل شده است.

این منابع گفتند مقامات بخش رسانه در سازمان اطلاعات عمومی مصر دستور توقف حمله رسانه‌ای به قطر، عدم انتقاد از مقامات سیاسی این کشور و مرتبط نکردن این کشور با گروه اخوان المسلمین در آینده را صادر کرده اند و این دستور به اطلاع کانال‌های ماهواره‌ای وابسته به تلویزیون مصر و روزنامه‌های دولتی و خصوصی این کشور رسیده است.

البته با این وجود، «احمد موسی» از اصحاب رسانه مصر - که به سازمان امنیت ملی این کشور وابسته است- با انتقاد شدید از قطر، توهین‌های زیادی علیه این کشور مطرح کرد که این مسئله باعث مبهم شدن موضع مصر در این زمینه شده است.

به گفته برخی منابع دیپلماتیک، تا پیش از تماس دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در روز پنجشنبه، موضع مصر در قبال اقدامات مربوط به آشتی با قطر بشدت همراه با برخی ملاحظات بود که ترامپ باعث تغییر این موضع شد و در نتیجه قاهره موافقت محتاطانه خود را با این مسئله اعلام کرد.

این منابع افزودند خواسته‌های قاهره پیش از اصلاح موضع این کشور متوقف کردن حمله به مصر توسط پایگاه‌های رسانه‌ای قطر بود.

در همین زمینه، یک منبع خاص در مصاحبه با العربی الجدید گفت، حل و فصل بحران خلیج (فارس) در ابتدا با توافق دوجانبه ریاض و دوحه آغاز خواهد شد و سپس دو کشور مصر و بحرین به آن ملحق خواهند شد، این در حالیست که موضع امارات مبهم و تا حدی مخالف است.

این منبع افزود، سامح شکری وزیر امور خارجه مصر اخیرا با کویت و عربستان درباره احتمال بازگشایی حریم هوایی مصر به روی هواپیما‌های قطری و از سرگیری پرواز‌های دو طرف مذاکره کرده است.

از سوی دیگر یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد، اقدامات مصر در این زمینه مورد بررسی عمیق سازمان‌های کشور مربوطه یعنی قطر با توجه به حساسیت و دقت هر اقدامی در نتیجه اختلافات عربستان و امارات در این زمینه بررسی شده است.