۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۲

آتيلا پسياني 5000 دلاري شد! +عكس

به گزارش قاصد به نقل از باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، مراسم اختتاميه سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر شب گذشته 22 بهمن در تالار وحدت برگزار شد.سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پس از ارائه گزارشي...
کد خبر : ۵۳۵۵۷

به گزارش صراط به نقل از باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، مراسم اختتاميه سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر شب گذشته 22 بهمن در تالار وحدت برگزار شد.

سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پس از ارائه گزارشي تصويري از سوي رحمت اميني دبير جشنواره گفت: امروز يادواره انقلاب اسلامي است و مردم ما در سراسر کشور عزت و عظمت و شوکت ايران عزيز را به دنيا نمايش دادند.

وي افزود: مردم ايران در هر جا نشان دادند که اعتلاي کشور برايشان اصل است و اين مسئله به همه اقشار جامعه برمي‌گردد به خصوص با خودباوري که امروزه در نسل جوان ايجاد شده است روز به روز شاهد فتح قله هاي پيشرفت هستيم.

حسيني با اشاره به اينکه هنرمندان ايران در همه زمينه ها مي توانند پيشتاز باشند، تصريح کرد: اميدواريم برنامه ريزي براي جشنواره تئاتر فجر در دوره سي و يکم، به زودي آغاز شود و شاهد اين کوشش از سوي دبيرخانه باشيم.

بنابراين گزارش، در اين مراسم از چهار استاد و پيشکسوت تئاتر، شيرين بزرگمهر، اسماعيل خلج، احمد جولايي و جمشيد مشايخي تقدير به عمل آمد.

جمشيد مشايخي در سخنراني خود گفت: امشب افتخار مي‌کنم که در حضور معلمان خودم هستم و اين شاگرد از سوي شما تشويق مي شود.

وي افزود: زماني که به ايران حمله شد من خدمتگزار تئاتر کشور بودم در آن زمان تصميم گرفتيم که در جبهه نيز نمايش اجرا کنيم و من با اين نيت نامه درخواست خودم را گرفتم اما هيچ جوابي دريافت نکردم.

اين هنرمند پيشکسوت در انتهاي صحبت خود شعري براي شهداي انقلاب خواند.

احمد جولايي نيز گفت: امسال به دليل اينکه تئاتر شهرستان ديده شد سپاسگذارم تئاتر شهرستان پتانسيل بسيار بالايي دارد اما متاسفانه تعريف تئاتر ملي هنوز مورد وثوق قرار نگرفته است.

وي افزود: بايد سعي کنيم بازي هاي هنرمندان شهرستاني و آثارشان را ببينيم تمام هنرمندان شهرستان از اين که آثار تهراني ديده شوند خوشحال اند اما بايد به تئاتر شهرستان نيز توجه کافي داشت.

شيرين بزرگمهر از استادان پيشکسوت عرصه تئاتر و طراحي صحنه گفت: اين بزرگداشت دانشجويان من است و فکر مي‌کنم اگر اکنون در اين جا حضور دارم باز خورد کلاس هاي درسي و واکنش دانشجويان است که به من حيات دانشگاهي بخشيد.

وي افزود: خوشحالم که امسال دانشجويان ديده شدند به نظرم اين تعامل بايد مستمر باشد و اگر نه از هر سو بازنده هستيم.

بزرگمهر با اشاره به اين که همه شور و نشاط زندگي اش از کلاس ها شکل گرفته، بيان داشت: خوشحالم که اين هديه را از دانشجوهايم مي‌گيرم.

همچنين، در اين مراسم از مدير کل ارشاد استان هاي ميزبان اين دوره از جشنواره فجر نيز تقدير به عمل آمد.

همچنين از مجموعه عوامل نمايش "آدمکش" به کارگرداني محمد زوار بي ريا، از سوي اداره کل پيشگيري هاي فرهنگي قوه قضائيه تقدير شد.

اثر منتخب دانشجويان اين جشنواره نيز نمايش "ويران" معرفي شد، در اين بخش از سه نمايش "به مراسم مرگ داداش خوش آمديد"، "‌اديب" و "سومين شنبه هفته" تقدير شد.

بنابراين گزارش، جوايز بخش مسابقه ايران سي امين جشنواره تئاتر فجر بدين شرح معرفي شد: در بخش طراحي صحنه از رضا عباسي و امير سالاري به خاطر نمايش روياي تفتيده تقدير شد و جايزه اين بخش به شيما ميرحميدي به خاطر نمايش "به مراسم مرگ داداش خوش آمديد" تقديم شد.

در بخش بازيگري مرد از مجموعه بازيگران نمايش پري به کارگرداني خيرالله تقياني پور و جواد نوري و حسين اميدي به خاطر نمايش به مراسم مرگ داداش خوش آمديد تقدير شد.

جايزه بهترين بازيگر مرد به حميدرضا آذرنگ به خاطر نمايش "خون و قصه" تقديم شد.

در بخش بازيگر زن از گيتي قاسمي و نسيم ادبي تقدير شد و جايزه بهترين بازيگر زن به ثريا شيرزادي به خاطر نمايش مرگ کسب و کار من است اهدا شد.

در بخش نمايشنامه نويسي از خيرالله تقياني پور به خاطر نگارش نمايشنامه پري و صحرا رمضانيان به خاطر نمايشنامه "مرگ کسب و کار من است" و ملکه موريانه تقدير شد و جايزه اين بخش به سلما رفيعي نويسنده نمايشنامه به مراسم مرگ داداش خوش آمديد اهدا شد.

در بخش کارگرداني از حسين پاکدل به خاطر نمايش "عشق و عاليجناب" و آرش دادگر به خاطر نمايش "بازگشت افتخارآفرين مردان جنگي" تقدير شد و جايزه اين بخش به سمانه زندي نژاد به خاطر نمايش "به مراسم مرگ داداش خوش آمديدگ تقديم گرديد.

جوايز بخش مسابقه بين الملل سي امين جشنواره تئاتر فجر نيز به اين شرح معرفي شد: جايزه بخش موسيقي به مسعود سخاوت دوست به خاطر نمايش "دو ليتر در دو ليتر صلح" تقديم شد.

جايزه بخش طراحي صحنه به نمايش "قصر مه آلود" از کشور ژاپن تعلق گرفت.

جايزه بخش بازيگري مرد به صابر ابر به نمايش "ريچارد سوم" تقديم شد.

جايزه بهترين بازيگر زن به ناتالي منتر از کشور ايتاليا به خاطر نمايش "بيست هزار فرسنگ زير دريا" اهدا شد.

در بخش کارگرداني تنديس جشنواره به آتيلا پسياني به خاطر نمايش "ريچارد سوم" تعلق گرفت.

نمايش برگزيده سي امين جشنواره تئاتر فجر،" قصر مه ‌آلود" از کشور ژاپن معرفي شد و جايزه بزرگ جشنوراه نيز از بين سه نمايش "هتل پاراديزو"، از کشور آلمان، "قصر مه ‌آلود" از کشور ژاپن و "ريچارد سوم" از ايران به نمايش "ريچارد سوم" به کارگرداني آتيلا پسياني تعلق گرفت.

شايان ذکر است، در اين مراسم از درگذشتگان يک سال گذشته عرصه تئاتر ياد شد.

گفتني است، سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر شنبه 22 بهمن به کار خود پايان داد.