۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۷
بفرمایید خیانت!

فاصله ی سینمای ایران تا سینمای معناگرا

وقتي به طور هماهنگ شما توسط فيلم هاي سينمايي با يك مضمون خاص مثل ازدواج موقت و يا خيانت، بمباران شويد، هم نسبت به آن موضوع حساس مي شويد و هم آگاه.
کد خبر : ۵۵۴۱۳
"صراط" - در حالي كه غرب و هاليوود كم كم در مسير تازه اي به سمت «معنا و ماورا» در حركت است و دريافته كه ديگر «سكس و خشونت» با همه جذابيت هاي بصري اش، در بازار امروز جهان، خريداري ندارد و مردم امروز نيازمند يك اتفاق نو و گشودن دروازه هايي جديد براي يافتن حقيقت است.
به گزارش سرویس جامعه صراط انسان معاصر خسته و ملول از شهر و شهرزدگي، به دنبال معجزه و موعودي است كه او را از اين بن بست زندگي سياست زده و دردآور رها سازد و شايد سينماي معناگرا پاسخي به اين نياز باشد و هاليوود و غرب به خوبي اين نياز را شناخته و براي آن برنامه ريزي مي كنند تا آينده را نيز به نام خود رقم بزنند و خود را و يا جغرافياي زندگي خود را منجي بشر اعلام كنند و آنگاه ما در اين سوي جهان... جشنواره فيلم فجر امسال، هرچه كه نداشته، فيلم هاي پروپيماني داشته با مضمون «خيانت» خانوادگي؛ اين البته براي جوامع غربي نكته نو و تازه اي نيست اما براي ما كه در يك كشور آرام، اسلامي و اخلاق مدار زندگي مي كنيم بهت آور است.
به هر حال صداقت و اخلاق در ميان اقوام ايراني حتي قبل از ورود اسلام به اين سرزمين، به واسطه تمدن بزرگ و فرهنگ غني، زبانزد بوده حالا چطور پنجاه درصد فيلم هاي جشنواره به موضوع خيانت مي پردازد، مشخص نيست! اگرچه بدون ترديد نمي توان نقش شبكه هاي ماهواره اي را در رواج اين تفكر ناديده گرفت اما از جماعت روشنفكر و هنرمند كشور بعيد است كه «فارسي وان» برايشان تصميم گيرنده باشد!
در علم رسانه، روشي وجود دارد براي چهره كردن و يا مهم جلوه دادن يك شخص يا موضوع كه با «تكرار» به دست مي آيد؛ به عبارتي شما مي توانيد با تكرار يك موضوع در روزها و گروه هاي مختلف رسانه، آن را از يك سطح بي اهميت به درجه اي از اولويت هاي اصلي مردم يا سياست مداران و به طور كلي مخاطبان تبديل كنيد.
اين اتفاق در سينما تاثيري به مراتب بيشتر دارد؛ چرا كه هنري است به شدت مسحوركننده و جذاب و البته مخرب و آموزنده. وقتي به طور هماهنگ شما توسط فيلم هاي سينمايي با يك مضمون خاص مثل ازدواج موقت و يا خيانت، بمباران شويد، هم نسبت به آن موضوع حساس مي شويد و هم آگاه. در واقع هم در معرض خطر قرار مي گيريد و هم در مسير شك و ترديد و اين براي جامعه جواني چون كشور ما بسيار خطرناك است؛ كشوري كه ازدواج را يك سنت نبوي مي داند و با قرآن جوان ها را به خانه بخت مي فرستد. و البته چنين روندي كه محصول سينمايي يكساله كشور است به هيچ وجه از سوي سينمايي كه كاملا با نظارت دولت زنده است، قابل قبول نيست.
بد نيست تازه ترين گزارش نيويورك ديلي نيوز را با هم بخوانيم و آدرس درست را به جماعت هنرمند و مسئولان فرهنگي صاحب سازمان شده در معاونت سينمايي ارشاد بدهيم: شهر خيانت در آمريكا شناسايي شد؛ آمار نشان مي دهد كه زوج هاي زيادي در واشنگتن به دنبال برقراري روابط غيراخلاقي با غير از همسران خود هستند، به گونه اي كه واشنگتن به شهر خيانت آمريكايي ها مشهور و ملقب شده است. يك وب سايت تخصصي درباره روابط ميان همسران در آمريكا اعلام كرد: واشنگتن بهترين محل براي خيانت زوجين آمريكايي است!
اين گزارش به نقل از نويل بيردمن، مدير اين سايت شرح مي دهد: «واشنگتن مملو از افراد متاهلي است كه به دنبال چيزهاي ديگري خارج از چارچوب ازدواج و خانواده هستند، حدود 40 هزار مشترك واشنگتني در اين سايت وجود دارد كه نسبت به برقراري ارتباط دوستي با فرد ديگري غير از همسر خود تمايل دارند و اين آمار نسبت به تعداد ساكنين اين شهر، آمار بالايي است.» بيردمن در ادامه نكته جالب تري را هم فاش مي كند: «مردان و زنان صاحب نفوذ و سياسي واشنگتن در خيانت به همسران خود پيشتاز هستند.»