۲۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۴

داستان دو صهیونیست آمریکایی-اسرائیلی

یک روزنامه غربی از دوستی دیرینه نامزد جمهوریخواهان آمریکا با نخست وزیر رژیم صهیونیستی و همکاری آنها از سال 1976 خبر داد.
کد خبر : ۵۷۷۳۰

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، در سال 1976 "میت رامنی" و "بنیامین نتانیاهو" در طبقه شانزدهم گروه مشاوران بوستون، هر دو به عنوان مشاور مشغول به کار بودند وهفته ای یک بار در جلسات هم اندیشی یکدیگر را ملاقات می کردند.

این دو سالها قبل درباره موضوعات جهانی تبادل نظر می کردند که همین امر موجب عمیق تر شدن دوستی آنها شده بود و اکنون نیز این دو تقریبا در یک مسیر گام برمی دارند بطوری که نتانیاهو از لزوم حمله به ایران سخن می گوید و رامنی انتقادات تندی را از اوباما به دلیل همراهی نامناسب آمریکا با اسرائیل می کند.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد : دوستی رامنی و نتانیاهو در طی سالها در بوستون، نیویورک و بیت المقدس بواسطه همفکریهای متعدد، دیدگاه های محافظه کارانه و همچنین دوستان مشترک استحکام بیشتری یافت.

بر همین اساس بیشترین حجم ارتباطات این دو را در سالهای اخیر موضعاتی چون خاورمیانه، سیاست، انتخابات آمریکا و موضعات مهم روز تشکیل می دادند از همین رو در بسیاری از موارد آنها نظراتی همانند هم را دارند.

از همفکری های انجام شده میان رامنی و نتانیاهو می توان به این موارد اشاره کرد: زمانی که رامنی فرماندار ماساچوست بود نتانیاهو پیشنهاداتی به وی در ارتباط با کوچک کردن دولت ارائه داد و زمانیکه نتانیاهو در مقام نخست وزیری تصمیم داشت شرکت های مرتبط با ایران را مورد تحریم قرار دهد، رامنی توصیه هایی به وی در ارتباط با نحوه همراه کردن مقامات آمریکایی با این تصمیم تل آویو به وی ارائه کرد. 

و مورد آخر اینکه، پس از آغاز رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نتانیاهو سوالاتی را از رامنی درباره اینکه آیا گینگریچ قصد نامزد شدن در این رقابت ها دارد یا نه را مطرح کرده بود.

برهمین اساس پیش از انتخابات سه شنبه بزرگ نیز، رامنی و نتانیاهو گفتگوی تلفنی با هم داشتند که در آن در مورد مسائل مهم بین المللی بویژه ایران گفتگو کردند.

رامنی درباره روابط خود با نتانیاهو می گوید : ما تجربیات مشابهی داریم و می توانیم با گفتگوهای مختصر حرف هم را متوجه شویم. ما پایه های فکری مشابهی داریم که موجب می شود دورنمای یکسانی را برای موضوعات پیش بینی کنیم.