۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰

تحلیل نیویورک‌تایمز از سفر نتانیاهو به آمریکا

روزنامه «نیویورک‌تایمز» در سرمقاله روز جمعه خود به انتقاد از سفر بی‌دعوت نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به آمریکا پرداخته و آن را اقدامی خصومت‌آمیز توصیف کرده است.
کد خبر : ۲۲۲۷۱۵
صراط: روزنامه «نیویورک‌تایمز» در سرمقاله روز جمعه خود به انتقاد از سفر بی‌دعوت نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به آمریکا پرداخته و آن را اقدامی خصومت‌آمیز توصیف کرده است.
 
در ادامه انتقادات از تصمیم «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی برای پذیرش دعوت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به واشنگتن، روزنامه «نیویورک‌تایمز» روز جمعه در سرمقاله خود این اقدام را حرکتی «خصومت‌آمیز» توصیف کرد.
 
«جان بینر» هفته گذشته تنها یک روز پس از آنکه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود خواستار توقف تلاش‌ها برای تشدید تحریم‌های ضدایرانی شد، اعلام کرد که از نتانیاهو خواسته برای سخنرانی در نشست مشترک کنگره در مورد ایران، به آمریکا سفر کند.
 
کاخ سفید با بیان اینکه از این دعوت بی‌اطلاع بوده و اقدام بینر خارج از ضوابط دیپلماتیک است، اعلام کرد در صورت سفر نتانیاهو، نه اوباما و نه هیچ‌یک از مقامات ارشد دولتی با وی دیدار نمی‌کنند. با این حال، دفتر نتانیاهو اعلام کرده است که وی با حضور در واشنگتن، در نشستی که روز 12 اسفند (3 مارس)، یعنی تنها دو هفته پیش از انتخابات زودهنگام اسرائیل، برگزار می‌شود، به سخنرانی خواهد پرداخت.
 
نیویورک‌تایمز با بیان اینکه اقدام بینر «خلاف دیپلماسی و منطق» بوده است، نوشته است که نتانیاهو در آستانه انتخابات، تلاش می‌کند با انتقاد علنی از اوباما خود را رهبری قدرتمند جلوه دهد و در مقابل بینر نیز از هر ابزاری برای تضعیف اوباما در عرصه امنیت ملی بهره می‌گیرد.
 
این یادداشت می‌افزاید: «نمایندگان کاملا این حق را دارند که با رئیس‌جمهور مخالف باشند؛ همانطور که رهبران خارجی این حق را دارند. اما این جلسه، که قرار است در ماه مارس تنها در یک مایلی کاخ سفید برگزار شود، اقدامی خصومت‌آمیز برای فشار به کنگره جهت تشدید تحریم‌های ایران است. اقدامی که آقای اوباما به درستی اعلام کرده آن‌ را وتو می‌کند.»
 
هیئت سردبیری نیویورک‌تایمز با اشاره به مخالفت اوباما، کشورهای عضو گروه موسوم به 1+5، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حتی «موساد» (که البته بعدا تکذیب شد) با تصویب تحریم‌های بیشتر، نوشته است: «آقای نتانیاهو مدت‌های مدیدی است که ایران را به عنوان بزرگترین تهدید پیش روی اسرائیل معرفی و مخالفت خود با مذاکرات را روشن کرده است. با این حال، او هم مانند متحدانش در کنگره، هیچ‌گاه جایگزینی واقعی، جز تحریم‌ها (که اگر دیگر کشورهای جهان با ایران کنار بیایند، دیگر کارگر نخواهند بود) یا اقدام نظامی، ارائه نکرده است. اگر توافق سرانجام حاصل شد و کنگره آن را نامناسب تشخیص داد، آن زمان می‌تواند تحریم‌های شدیدتری وضع کند.»
 
این روزنامه در پایان اقدامات نتانیاهو و کنگره را تا حدی دارای انگیزه‌های داخلی دانسته و نوشته است که هرچند «تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل» در هر حال خدشه‌ناپذیر است، اما اقدامات نتانیاهو حتی کاسه صبر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا را نیز که برای لابی علیه پیوستن فلسطینی‌ها به دادگاه جرایم بین‌المللی با وزیران خارجه 50 کشور تماس گرفته بود، سر ریز کرده است.
منبع: فارس