۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲

لاوروف: روسیه باید ناتو و اتحادیه اروپا را هوشیار کند

لاوروف: روسیه باید ناتو و اتحادیه اروپا را هوشیار کند
وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو تلاش خواهد کرد تا اتحادیه اروپا و ناتو را وادار به دست کشیدن از توهمات استعماری خود کند.
کد خبر : ۶۰۸۰۴۶

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از باشگاه خبرنگاران، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با سرگئی آلینیک همتای بلاروس خود در مینسک گفت: با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس درباره همه رویکرد‌های راهبردی برای تعمیق همکاری بین دو کشور به ویژه در زمینه امنیتی، اقتصادی و نظامی رایزنی کردیم. با بلاروس درباره وضع سیاست خارجی مشترک توافق داریم.

وزیر خارجه روسیه گفت: ما هر کاری را انجام خواهیم داد تا همکارانمان از ناتو و اتحادیه اروپا هر چه زودتر هوشیار شوند.

وی در ادامه افزود: ما نگرانی خود را از رویکرد آمریکا و کشور‌های دنباله رو آن در زمینه گسترش ناتو اعلام کرده ایم. تلاش‌هایی برای مداخله در امور داخلی روسیه و بلاروس جریان دارد و اعمال تحریم‌ها با هدف تضعیف اقتصاد و ثبات سیاسی دو کشور، در همین راستا انجام می‌شود، اما تلاش غرب برای تضعیف اقتصاد و ثبات سیاسی روسیه و بلاروس شکست خورده است.

لاوروف تصریح کرد: غرب، اوکراین را به نقطه آغاز برای فعالیت‌های تخریبی علیه کشور‌های متحد منطقه تبدیل کرده است. غرب بر گسترش ناتو به سمت شرق و نزدیک کردن زیرساخت‌های نظامی خود به مرز‌های ما اصرار دارد و این رویکرد با تعهدات غرب تناقض دارد. غرب از توافقنامه مینسک برای خریدن وقت به منظور آماده سازی برای جنگ علیه ما سوء استفاده می‌کند. ما برای مقابله مشترک با هر گونه تهدیدات خارجی که قصد ضربه زدن به روسیه و بلاروس را داشته باشد، آماده ایم.

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد: سازمان امنیت و همکاری اروپا معیار‌های دوگانه‌ای در رفتار با روسیه در پیش گرفته است و بیطرفانه و بر اساس توافقی که بین همه کشور‌های عضو این سازمان وجود دارد، رفتار نمی‌کند. ما به اطلاعاتی درباره اقدام سازمان امنیت و همکاری اروپا با همکاری کی یف برای فراهم کردن زمینه به منظور انجام عملیات علیه غیرنظامیان دست یافته ایم و در این خصوص تحقیق می‌کنیم. این سازمان از اصولی که در هلنسکی بنیان گذاشته شد، منحرف شده است.