۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳

حکم دیوان عدالت اداری درباره اظهارنامه مالیاتی صفر

حکم دیوان عدالت اداری درباره اظهارنامه مالیاتی صفر
کد خبر : ۶۰۸۹۰۷

روابط عمومی دیوان عدالت اداری، به دنبال شکایت از وزارت امور اقتصاد و دارایی و درخواست ابطال تبصره ۳ ماده ۲۲ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۲۱۹ قانون مالیات های مستقیم (بخشنامه شماره ۱۸۰۷۱۸ مورخ ۱۳۹۸/۹/۱۳ سازمان امور مالیاتی) مبنی بر تعیین جریمه غیر قابل بخشش و غیر قابل رسیدگی برای اظهارنامه های با مبلغ درآمد صفر، هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی تبصره مذکور را قابل ابطال ندانست.

در رای مزبور آمده است؛ براساس ماده ۲۲ آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده ۲۱۹ قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۸/۹/۱۳ : «حوزه کاری دریافت و پردازش اظهارنامه موظف است در مورد آن دسته از مؤدیانی که در موعد مقرر و مطابق مقررات از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خودداری می‌نمایند، با رعایت مقررات ماده ۹۷ قانون، اظهارنامه‌های مالیاتی برآوردی براساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شده مودی از طرح جامع مالیاتی مطابق روش ها و معیارهایی که توسط سازمان تعیین شده یا می‌شود، ایجاد (تولید) و نسبت به صدور برگ تشخیص مالیات براساس آن اقدام و برگ تشخیص مالیات مذکور را جهت ابلاغ به واحد ذیربط ارسال نماید» و برمبنای تبصره ۵ ماده ۲۲ آیین‌نامه مذکور (الحاقی ۱۴۰۰/۳/۵) : «اجرای حکم این ماده صرفا درخصوص صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی که به عنوان مؤدی فعال شناسایی شده­اند، لازم‌الاجرا می­باشد.» بنا به مراتب فوق، حکم مقرر در تبصره ۳ ماده ۲۲ آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده ۲۱۹ قانون مالیات های مستقیم مصوب سال ۱۳۹۸ که براساس آن مقرر شده است عدم ارائه ترازنامه یا حساب سود و زیان یا صورت درآمد و هزینه یا خلاصه درآمد و هزینه همراه اظهارنامه مالیاتی و یا ابراز مبلغ صفر برای کل مبالغ هر یک از صورت های مالی مذکور یا صورت های فوق حسب مورد به منزله تسلیم اظهارنامه مالیاتی مطابق مقررات قانونی مربوط تلقی نمی‌گردد، منصرف از مؤدیانی است که فاقد فعالیت بوده و در سال مالی و مالیاتی هیچگونه درآمدی نداشته باشند و لذا خلاف قانون و خارج از حدود اختیار نیست و ابطال نشد.

وقتی که از روش های فوق العاده صحبت می شود، به معنای این است که حکم دادگاه قطعی صادر شده است ولی شخص شاکی به دلایلی در مقام اعتراض قرار گرفته است. در قانون دیوان عدالت اداری روش های فوق العاده ای برای تغییر حکم دادگاه مورد اعتراض وجود دارد که می بایست به کمک وکیل تخصصی دیوان عدالت اداری بررسی شود، درصورتیکه اعتراض برعکس شرع و ضابطه به حکم دادگاه باشد تنها یک بار قابل مطرح وجود دارد.

وکیل دیوان عدالت اداری کیست؟ وکیل دیوان عدالت اداری ariadadyar.com/vakil-divan-edalat وکیلی است که خبرت و آگاهی کافی نسبت به دعاوی مرتبط به نهاد‌ها و سازمان‌هایی مثل شهرداری و اینگونه کمیسیون‌های گوناگون و همینطور دعاوی مرتبط به اداره ثبت برخوردار است. وکیل دادگستری اینگونه می‌تواند نظیر وکیل دیوان عدالت ، پرونده های مرتبط به سازمان‌ و نهادها را بررسی و حل و فصل نماید.

دیوان عدالت اداری یک مرجع قضایی وجود دارد که ضابطه گذار جهت نظارت قضایی بر سازمان های دولتی و وزارت خانه ها آن را تشکیل داده است، از همین جهت شایستگی این مرجع قضایی، صلاحیتی معین و متفاوت وجود دارد که بر اصل شایستگی عام دادسرا های عمومی برای بررسی به دعاوی اداره می شود. از همین جهت شاکیان در دیوان عدالت اداری اشخاص حقوقی و حقیقی می باشند. در به خاص دعاوی ابطال مصوبات غیر قانونی و تقاضا های هیئت عمومی جهت اصدار حکم دادگاه رویه و وحدت رویه، درخواست، متقاضی و یا شاکی می تواند جز اشخاص حقوقی و یا حقوق وجود دارد.