۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶

شمیرانات جذاب برای زمین‌خواران!

شمیرانات جذاب برای زمین‌خواران!
در سه ماهه اول سال جاری شهر‌های دماوند، پردیس و شمیرانات شاهد بیشترین موارد رفع تصرف از اراضی دولتی بودند که از جذابیت این مناطق برای زمین‌خواران حکایت دارد.
کد خبر : ۶۲۶۶۰۶

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از ایسنا، ارزش بالای زمین در دامنه‌های البرز مرکزی و شمیرانات شامل شهرستان‌های تجریش، لواسان، اوشان، فشم و میگون، طمع زمین‌خواران را در پی دارد و ظاهرا قرار نیست از این مناطق دل بکنند.

جدیدترین آمار رفع تصرف از اراضی دولتی استان تهران گویای آن است که در سه ماهه ابتدای سال جاری ۱۱۹ فقره رفع تصرف به ارزش ۲۶۰۰ میلیارد تومان رخ داده است. مساحت اراضی فوق بالغ بر ۲۱۴ هزار متر مربع بوده و بیشترین دست‌اندازی در شهر‌های دماوند، پردیس و شمیرانات اتفاق افتاده است.

لواسان لقب پایتخت زمین‌خواری ایران را دارد. این در حالی است که بنا به گفته‌ی کارشناسان، اراضی شمیرانات با توجه به اهمیت زیست محیطی آن بسیار ارزشمند است و نمی‌توان قیمتی برایش متصور بود؛ چرا که خاک و انرژی تولید می‌کند. از طرف دیگر گران‌ترین و مهم‌ترین مراتع کشور در شمیرانات و لواسانات قرار دارد.

طی ۵۰ سال گذشته رشد ویلاسازی و شهرنشینی در منطقه‌ی لواسان به قدری سریع بوده که از ظرفیت زیستی آن بسیار فراتر رفته و این اکوسیستم را تهدید می‌کند. جعل اسناد، فروش اراضی، تغییر کاربری و تصرف زمین در پوشش کاشت درخت از ترفند‌های مرسوم در زمین‌خواری است.

سال‌هاست که درباره جرم‌انگاری در موضوع زمین‌خواری صحبت می‌شود. کارشناسان معتقدند علاوه بر رفع تصرف و تخریب بنا زمین‌خواران باید به دست قانون سپرده و مجازات شوند. به موجب ماده ۶۹۰ قانون مجازات، زمین‌خواران بین یک ماه تا یک سال زندان می‌شوند. البته در بیشتر مواقع اشخاص زمین‌خوار مرتکب جرائم دیگری از جمله جعل و استفاده از سند مجعول، کلاهبرداری، پرداخت رشوه به کارمندان و مقامات دولتی می‌شوند که در این صورت مجازات آن‌ها با لحاظ مجازات دیگر جرائم ارتکابی آن تعیین می‌شود.

به لطف زمین‌خواران هر روز عبارت جدیدی به دایره لغات فارسی افزوده می‌شود؛ تا جایی که واژه‌هایی مثل زمین‌خواری، جنگل‌خواری، کوه‌خواری، دریاخواری، رودخانه‌خواری و نخل‌خواری به فرهنگ لغات فارسی ورود کرد. دست‌اندازان به منابع طبیعی شمال و شمال شرق تهران حتی از قبر در زمین‌های تصرفی پول درمی‌آورند!

اواخر سال جاری بود که خبر رسید قیمت قبر در آرامستان تپه سرخه لواسان بین ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان تعیین می‌شود؛ در حالی که بنا به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، این زمین دولتی توسط افرادی تصرف شده بود و حالا آزادسازی شده است.