۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
واکنش چمران به بکارگیری حجاب‌بان در متروی تهران

خیابان را درست کنید مترو هم درست می‌شود

خیابان را درست کنید مترو هم درست می‌شود
چمران در واکنش به استفاده شهرداری از نیرو‌های حجاب بان گفت: در این خصوص در شورا نظر خواهی نشده است، اما من می‌گویم تا نیروی انتظامی نباشد، گذاشتن این افراد در مترو به نتیجه نمی‌رسد، مگر اینکه نیروی انتظامی هم باشد.
کد خبر : ۶۳۱۳۶۴

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از ایلنا، «مهدی چمران» رییس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه دو سال از آغاز فعالیت قرارگاه اجتماعی شهر می‌گذرد، عملکرد شهرداری تهران را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: بحث مسائل اجتماعی فقط وظیفه شهرداری نیست و قرارگاه هم از همین رو تشکیل شد که همه دستگاه‌ها باهم حضور داشته باشند. نمی‌توانیم بگوییم قرارگاه اجتماعی کاری نکرده است، اما شهرداری در قرارگاه اجتماعی به تنهایی نمی‌تواند کاری را انجام دهد و سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و دادستانی هم در این کار نقش دارند و باید به میدان بیایند.

وی ادامه داد: افزایش ظرفیت پذیرش کسانی که نیاز به معالجه و نگهداری دارند در این مدت صورت گرفته و کاملا هم مشخص است و فقط ۵ هزار ظرفیت جدید توسط شهرداری تهران ایجاد شده است، البته سازمان‌های دیگر هم ظرفیت و هم پذیرش‌شان را بیشتر کرده‌اند، البته هنوز کافی نیست و علت آن هم مشخص است، چراکه ما می‌گوییم فقط شهرداری نباید باشد و باید این را هم اضافه کنم که فقط تهران نباید باشد.

رییس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: وقتی که افراد در شهر‌های دیگر می‌بینند که مکان‌هایی در تهران وجود دارد که هم آن‌ها را معالجه می‌کند و هم به آن‌ها حرفه می‌آموزند و هم برای آن‌ها کار پیدا می‌کنند، بنابراین پس مرتب به تهران می‌آیند و هر چه جمع آوری صورت بگیرد دوباره یک عده‌ای از شهر‌های دیگر به تهران می‌آیند و به همین علت در محله هرندی حضور بیشتری دارند، چراکه نزدیک به ترمینال جنوب است.

چمران تصریح کرد: روز گذشته در قسمت میانی بزرگراه صیاد شیرازی شاهد حضور معتادان بودم و در نقاط دیگر نیز حضور دارند. شهرداری آستین بالا زده و اقدام به پاکسازی کرده است. البته در دوره‌های قبلی نیز این اقدام را انجام دادند، اما استمرار نداشت. این کار باید استمرار پیدا کند و باید پس از جمع آوری، بازتوانی و مهارت آموزی و ایجاد شغل برای بهبود یافتگان دنبال شود، چراکه تا این چرخه تکمیل نشود نتیجه بخش نخواهد بود و افراد به وضعیت سابق خود بازمی گردند. باید همکاری بیشتری شود و شهر‌های بیشتری نیز در این جریان بیایند و اگر همکاری شود می‌توان انتظار داشت که حداقل به تعداد آن‌ها افزوده نشود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با واگذاری سامانه حمل و نقل عمومی به بخش خصوصی افراد دارای معلولیت باید هزینه‌ای برای دریافت خدمات بپردازند، گفت: همین برنامه‌ای که الان وجود دارد در آنجا هم دنبال خواهد شد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در پاسخ به سوالی درباره نیرو‌های حجاب‌بان در شهرداری تهران گفت: هر روز پیامک‌های زیاد به خود من زده می‌شود که در مترو بی‌حجابی است، اما آیا مترو مگر با خیابان فرق دارد؟! خیابان را درست کنید، مترو هم درست می‌شود. در این زمینه به شهرداری هم فشار می‌آورند، احتمالا تحت تاثیر این فشار‌ها نیز شهرداری از نیرو‌های حجاب‌بان استفاده می‌کند.

چمران در پاسخ به این سوال که نظر شورا درخصوص استفاده شهرداری از نیرو‌های حجاب بان چیست؟ گفت: در این خصوص در شورا نظر خواهی نشده است، اما من می‌گویم تا نیروی انتظامی نباشد، گذاشتن این افراد در مترو به نتیجه نمی‌رسد، مگر اینکه نیروی انتظامی هم باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بحران فرونشست در شهر تهران گفت: نقشه‌های فرونشست را در تهران تهیه کرده‌ایم و در این زمینه در حال کار هستیم. شاید تا الان کسی نقشه فرونشست را نداشته باشد، اما ما نقشه‌های آن را تهیه کرده ایم. همچنین باید ضوابطی را برای آن مشخص کنیم.

رییس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: همچنین درخصوص تزریق آب برنامه‌هایی را در حال بررسی داریم اگر این اقدامات را انجام ندهیم، در آینده ممکن است مشکل بیشتر شود و همچنین درخصوص ضوابط ساختمانی باید فکر شود که در این مناطق که درگیر فرونشست هستند، چگونه ساختمان‌سازی انجام شود.

چمران با اشاره به نشست زمین در بزرگراه آزادگان گفت: در بزرگراه آزادگان بخشی نشست کرده بود که ما گفتیم به دلیل دزدی لوله‌های آب است، اما سازمان آب اعلام کرد کسی لوله آب را ندزیده است. ما هم نگفتیم که لوله آب را دزدیده‌اند ما می‌گوییم لوله جمع آوری آب‌های سطحی را دزدیده‌اند، در این لوله‌ها آب هم نبوده است. لوله آب را که نمی‌شود با آب دزدید.

وی درباره میزان فرونشست در مناطق مختلف گفت: فرونشست در منطقه ۱۸ و جنوب این منطقه در نقشه بیشتر است.