۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
بیانیه پایانی نشست بریکس در ژوهانسبورگ؛

ایران و ۵ کشور دیگر رسما به بریکس پیوستند

ایران و ۵ کشور دیگر رسما به بریکس پیوستند
رئیس جمهور آفریقای جنوبی از توافق سران بریکس درباره بیانیه پایانی نشست خود در پایتخت این کشور با عنوان اعلامیه ژوهانسبورگ خبر داد و گفت: سران بریکس با پیوستن ۶ کشور به این گروه موافقت کردند.
کد خبر : ۶۳۲۵۱۲

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از الجزیره، سریل رامافوزا با اشاره به موافقت سران بریکس با اعطای عضویت کامل به ۶ کشور جدید از جمله ایران، تاکید کرد: ایران، آرژانتین، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اتیوپی از ژانویه ۲۰۲۴ به عنوان عضو رسمی بریکس به شمار خواهند رفت.

وی افزود: ما بار دیگر بر تعهد بریکس به چندجانبه گرایی و محترم شمردن قوانین بین‌المللی تاکید می‌ورزیم.

رامافوزا تاکید کرد: سران بریکس از ادامه منازعات در نقاط مختلف جهان نگران بوده و بار دیگر بر تعهد خود در زمینه حل بحران‌ها از طریق راه‌حل مسالمت‌آمیز مبتنی بر گفتگو تاکید می‌کنند.

وی تاکید کرد: سران بریکس درباره معیار‌ها و ساز و کار پیوستن اعضای جدید به بریکس و توسعه این گروه به توافق رسیدند.

در ادامه نشست پایانی سران بریکس در ژوهانسبورگ، لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل نیز تاکید کرد: پیوستن ایران، آرژانتین، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اتیوپی به گروه بریکس را تبریک می‌گویم.

وی با اشاره به اینکه کشور‌های عضو بریکس هم اکنون ۳۷ درصد از شاخص تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارند، افزود: حضور کشور‌های مختلف در بریکس به ما این قدرت را می‌دهد که برای ایجاد یک نظام جدید جهانی تلاش کنیم.

در ادامه این نشست، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی کرد. وی به کشور‌های جدید که به عضویت بریکس درآمده‌اند تبریک گفت و بر لزوم افزایش نفوذ بریکس در جهان تاکید کرد.

نخست وزیر هند نیز تصمیم توسعه دایره کشور‌های عضو بریکس را مهم توصیف کرد و گفت: پیوستن کشور‌های جدید به بریکس قدرت این گروه را افزایش داده و همکاری مشترک میان اعضای آن را تقویت خواهد کرد.

رئیس جمهور چین نیز در سخنانی تاکید کرد: ما در نشست ژوهانسبورگ توافق کردیم که ۶ کشور ایران، آرژانتین، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اتیوپی به عضویت بریکس درآیند.