۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶

موضوع تبادل زندانیان برای ایران با رویکرد انسان دوستانه دنبال می‌شود

موضوع تبادل زندانیان برای ایران با رویکرد انسان دوستانه دنبال می‌شود
مهمانپرست گفت: ایران به دنبال رویکرد کاملا مثبت و همه جانبه با کشور‌های مختلف است. البته منافع ملی کشورمان باید همیشه در اولویت باشد.
کد خبر : ۶۳۳۱۰۲

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هرچند دو هفته‌ای توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان می‌گذرد اما گویا فرآیند این توافق همچنان ادامه دارد و تا پایان یافتن آن زمان زیادی لازم است. طبق جزئیات مطرح شده درباره توافق با آمریکا برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و تبادل زندانیان، پنج نفر از زندانیان ایرانی در آمریکا و پنج نفر از زندانیان آمریکایی در ایران تبادل خواهند شد و علاوه بر این تبادل متقابل، ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، به‌همراه مقدار قابل توجهی از وجوه ایران در بانک TBI عراق آزاد خواهد شد.

رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت خارجه درباره توافق ایران آمریکا برای تبادل زندانیان و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران گفت: بحث تبادل زندانیان در سال های گذشته هم نمونه آن را حتی با بعضی از کشور‌های دیگر اروپایی داشتیم و برای ایران  این امر با رویکرد انسان دوستانه دنبال می‌شود. هر چند که در مسائل سیاسی این امر معنا و مفهوم خود را دارد و می‌توان یک رویکرد مثبت هم تلقی شود.

وی افزود: امیدوارم موانعی که بر سر راه اجرای برجام گذاشته شد و دید منفی که بعضی از مقامات آمریکایی برای همکاری‌های خود که برای آن تعهد کرده بودند برطرف شود به دلیل آن که در هر صورت ما به دنبال رویکرد کاملا مثبت و همه جانبه با کشور‌های مختلف هستیم و منافع ملی کشورمان باید در اولویت باشد.
 
وی ادامه داد:آمریکایی‌ها نیز از داشتن وضعیت با ثبات و رویکر مثبت در منطقه استقبال می کنند. آن ها اگر دشمنی‌ها را ادامه دهند و مشکلاتی برای برجام ایجاد کنند قطعا این به نفعشان نخواهد بود. هر چند که مشکلاتی که برای ما درست می‌کنند ما رویکرد خنثی کردن این مشکلات و موانع و تحریم‌ها و همکاری با سایر کشور‌ها را دنبال می‌کنیم.
 
مهمانپرست در نهایت تاکید کرد: امیدواریم شاهد عقلانیتی در میان مسئولین رده بالای کشور‌های غربی باشیم و موانعی که بر سر راه کشور ما گذاشته شده این بر طرف شود. ما به دنبال انجام تعهدات خود هستیم به شرط آن که آن‌ها نیز شرایط طبیعی را برای همکاری‌های کشورمان در زمینه‌های اقتصادی و روابط با سایر کشور‌ها فراهم کنند.