۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۰
آشنایی با محمود گبرلو

برخی آرا و عقاید مجری جدید "هفت"

روحیه آرام و سخن گفتن با طمانینه این منتقد سینمایی برخلاف مسعود فراستی او را به عنوان یکی از دلنشین ترین منتقدین کشور نزد اهالی سینما معرفی کرده است!
کد خبر : ۶۳۵۷۷
"صراط" - پس از کش و قوس های فراوان فریدون جیرانی از «برنامه هفت» رفت تا محمود گبرلو بر تخت اجرای این برنامه سینمایی تلویزیون تکیه زند و اداره مهمترین و تاثیرگذارترین برنامه سینمایی رسانه ملی را به عهده بگیرد.
به گزارش صراط محمود گبرلو در محافل روزنامه نگاری چهره شناخته شده محسوب می شود که بیشتر او را در زمان فعالیت در روزنامه رسالت می شناسند. او در کنار فعالیت های روزنامه نگاری به فعالیت های هنری پرداخته و خود را به عنوان یک منتقد سینمایی معرفی کرده است. سینمایی ها او را یک اداره کننده خوب برنامه ها می شناسند تا یک منتقد کارکشته اما او در سالهای اخیر با اجراهایش فضای مطلوبی را برای سینمایی ها ایجاد کرده است.
وی متولد دی ماه 1341 بندر گز است. سال 64 با گذراندن دوره آموزشي "برنامه سازي تلويزيوني" در حوزه هنری تهران «فعاليت فرهنگي هنري» خود را به صورت حرفه اي آغاز کرده و در سال ۶۷ وارد روزنامه رسالت شد و با پذيرش مسئوليت «دبير گروه ادب و هنر» آغاز فعاليت مطبوعاتي را در پرونده حرفه اي خود ثبت كرد. او سال 81 وارد خبرگزاري فارس شد و با پذيرش مسئوليت «دبير گروه فرهنگي» فعاليت حرفه اي خود در عرصه رسانه الكترونيك را ادامه داد.
گبرلو در اين مدت مسئوليت هاي ديگري نيز داشت از جمله دبير گروه گزارش روزنامه جوان، عضويت در گروه طرح و برنامه گروه تلويزيوني شاهد، سردبير مجله ايثار، مديرعامل دفتر سينمايي زوان فيلم، همكاري با گروه تاتر دانشگاه صنعتي شريف، دو دوره مدير اجرايي جشنواره ويديويي سوره، مدير سينما تاتر كوچك تهران، مدير روابط عمومي و بين الملل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، مدير بولتن جشنواره فيلم فجر،عضو هيأت مؤسس انجمن منتقدان تاتر، عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي و دو سال نيز ریيس انجمن منتقدان (84-86) بود.‌
وي همچنين در اين سالها در جشنواره مطبوعات، جشنواره هاي فيلم از جمله جشنواره فيلم فجر، جشنواره بين المللي فيلم كوتاه، جشنواره فيلم دفاع مقدس،‌ جشنواره فيلم نماز و نيايش، جشنواره فيلم نهضت سوادآموزي داور و يا عضو هيأت انتخاب بود.
محمود گبرلو اما بیشتر به دلیل اجرای پی در پی جلسات نقد و بررسی فیلم های سی امین دوره جشنواره فیلم فجر شناخته شد. روحیه آرام و سخن گفتن با طمانینه این منتقد سینمایی برخلاف مسعود فراستی او را به عنوان یکی از دلنشین ترین منتقدین کشور نزد اهالی سینما معرفی کرده است!
او پیش از این نقد سینمایی را در رسانه ملی انجام داده و در جلسه نقد چند مجموعه تلویزیونی شرکت داشته است که این تجربیات می توان به اجرای او در برنامه سینمایی هفت کمک کند.
گبرلو در گذشته  از منتقدین برنامه هفت بوده  است. او در یادداشتی در وبلاگ شخصی اش نوشت: «"هفت" شبكه سه همانند مجري و تهيه كننده اش بلاتكليف و سرگردان است. جيراني سی سال است كه خودش نيست. به همين دليل برنامه اش هم آني نيست كه بايد باشد و البته مشكل اصلي او نيست. مشكل از سينماي ايران است كه سی سال است مي خواهد يك جور ديگر باشد اما هيچ وقت آني نيست كه بايد باشد. وقتي اين بلاتكليفي همه سينماي ايران را گرفته انتظار داريد يك برنامه دست چندم شبكه سه شاخ كدام غول را بشكند؟ سینمای ايران برنامه ای شبيه برنامه "دیروز امروز فردا" نیاز دارد آن هم با حضور مهمانانی که با کسی رودربایستی نداشته باشند و مجریانی که از نسل انقلاب باشند و یا لااقل آرمان های انقلاب در سینما را اعتقاد داشته باشند. البته شايد هم مسئولاني كه اين برنامه را تصويب مي كنند همين را مي خواهند و ما خبر نداريم.»
او در ادامه این یادداشت البته کنایه ای هم به دوست هم کیش خود "جواد شمقدری" زده و به حضور منفعلانه او در کن انتقاد کرده است: «جواد شمقدري بي سرو صدا به جشنواره كن رفت و پرسر و صدا برگشت. نه او و نه هيچ كس ديگر تحليل درستي ارایه ندادند كه چه بود و چه شد! آنهايي كه همراهش هستند يه جوري درصدد توجيه هستند و آنهايي كه مخالفش هستند رفتنش را به تمسخر گرفتند و عده اي كه منافع شان با شمقدري گره خورده است به تملق و چاپلوسي مي پردازند و به‌به و چه‌چه مي كنند.
اما واقع بينانه بنگريم اين است كه شمقدري بايد مي رفت و بايد حرف هايشان را مي زد و هر حركت ديپلماتيك سياسي،‌ سينمايي بايد با برنامه ريزي درست و هوشمندانه باشد كه سياست برد ـ برد مخدوش نشود. اما به نظر مي رسد عجولانه تصميم گرفتن شايسته اصول ديپلماتيك نيست آن هم در مقابل پير سينمايي و سياسي كن آقاي ژاكوب(!) حضور عزتمندانه بهتر از حضور منفعلانه است و حضور عزتمندانه را هم آناني كه مغرض نيستند و وابستگي ندارند بهتر تشخيص مي دهند تا آن كساني كه فكر مي كنند در وسط تشك كشتي حريف را به زمين زده اند.»



مجری جدید "هفت"، انتقادی هم نسبت به بحث خانه سینما که گفته می شود یکی از دلایل اصلی برکناری جیرانی و تیم کارشناسی او از برنامه هفت بود، داشت: «يكي اگر اين عسگرپور و همدستانش را از خر شيطان پايين بياورد خدمت بزرگي به همه اهالي سينما و حتي خود او كرده است. ديگر همه مي دانند انتخابات باعث پررنگ شدن اختلاف بين دو گروه از هنرمندان معتقد به انقلاب شده اين كشمكش همچنان ادامه دارد.» البته او در پایان یادداشت خود همگان را به دوستی و فضای بدون تنش و پذیرش قواعد بازی دعوت کرده است که از روحیات او سرچشمه می گیرد.
گبرلو در یادداشت دیگری با عنوان "اصولگرايان سينماي ايران" خطاب به آنان خاطر نشان کرده: «قاطعانه برخورد كردن همراه با بيان خواسته های قانونی و تبیین انديشه هاي منطقي و مستدل خود و رعايت اعتدال و عدالت رمز ماندگاري نيروهاي فرهنگي انقلاب است. كوتاه سخن گفتني درست و منطقي بهتر از حرافي و گزافه گويي در سينماي ايران است. كوچكترين سخن و كلام لغو و بيهوده باعث ايجاد تنش و دلخوري و گلايه حتي نيروهاي متعهد و دلسوز مي گردد.»
وی در این یادداشت افزوده است: « تسليم نشدن در مقابل فيلم ها و يا فيلم نامه هايي كه با عناد و يا از روي سادگي با برخي عقايد ديني و مذهبي مردم شوخي و تمسخر مي كنند و باعث آلودگي ذهني و انديشه اي جامعه مي گردند از وظايف مهم و اصلي مديران سينمايي است.»
 حال باید دید محمود گبرلو می تواند با مدیریت و تعامل از حرافي و گزافه گويي بکاهد و تنش را از سینمای ایران بزداید و رکورد دو سال و اندکی اجرای فریدون جیرانی را در برنامه هفت بشکند یا او را با بهم زدن قواعد بازی به ترفندی از میدان به در خواهند کرد.

نظرات بینندگان
ژانوارژان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱۱
۱۱
انشاالله كه موفق ميشود اين آقاي گبرلو .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
در چی !؟ در یکطرفه به قاضی رفتن !؟ در دعوت نکردن از کسانی که در غیبتشون همه جور اتهامی در برنامه بهشون زده میشه مثل برنامه دیروز امروز فردا !؟
این برنامه مورد علاقه شما ارزشی هاست !؟ خودگویی و خود خندی یا نقد عادلانه و بیطرفانه ؟
ژانوارژان
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس جان براي اينكه هر فحشي رو بايد به جون بخره من براش دعا كردم .ارزشي و غير ارزشي نداره يعني تو وقتي به ما ميگي ارزشي خودت رو بدون ارزش داري معرفي ميكني ولي نه برادر من تو هم حتما خيلي چيزها هست كه برايت ارزش و معنا دارد شايد با كمي تفاوت باما .
شما هنوز اين آقا روي آنتن نرفته داري در موردش پيش داوري ميكني اين كار شما هم درست به نظر نميرسه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
من پیشداوری نکردم ژانوارژان . ولی هرکسی اتفاقاتی که در این برنامه از ابتدای امسال افتاده مرور کنه میفهمه تربون دادن به جریانی که نظراتشو برخی آقایون که صاحب منصب در صدا و سیما هستن نمیپسندن . میتونستن کارگردان گشت ارشاد دعوت کنن به برنامه ولی جرات نکردن . برنامه ای که بخواد از این مسائل دوری کنه در نهایت تبدیل به یه برنامه سفارشی میشه برای گل و بلبل نشون دادن همه چیز .
من هر ارزشی دارم مربوط به خودمه و دلیلی نمیبینم ارزشهای خودمو به زور به بقیه غالب کنم پس جنس ارزشی بودن من با شما تفاوت داره .
ژانوارژان
|
Iran (Islamic Republic of)
باشه ناشناس جان هر طور ميلته ما رو دشمن خودت بدون از نظر ارزشها .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اختلاف عقیده دسمنی نیست . بلکه جلوگیری از ابراز نظر است که ایجاد دشمنی میکند .
ژانوارژان
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس جان آخه نظر بايد منطقي و علمي و عقلي و بر مبناي واقعيت باشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱۲
۳
مجری کاره ای نیست . همه کاره تهیه کننده است که معلومه به کدوم جریان وصله .
آنتی ویروس
|
Netherlands
|
۱۱:۴۷ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
۹
۲
ای صراط نامرد نظرمو در خصوص غلط دیکته ایت نذاشتی و یواشکی طمانینه رو درست کردی
میرمحمد
|
Netherlands
آره داداش! با "تومانینه" تمام نظراتمون رو حذف کرد!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
۶
۳
هیچ منتقدی مثل فراستی نمیشود اصلا قشنگی برنامه هفت به خاطر فراستی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
به شدت موافقم هيچ كس به صراحت و روراستي مسعود فراستي نيست و در عين حال سواد و دانش و البته تعهد به هنر متعهد و اصرار بر تداوم انديشه هاي شهيد آويني نيست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۰
مگه قحط الرجاله جیرانی نه یکی دیگه رومنطقحرف بزنیم شایدنفربعدکارش خوب دراومد هیچ وقت منفی باف نباشیم هرچند هرادمی هم موافق داره هم مخالف